Announcement

Collapse
No announcement yet.

Valg av frontsett

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Bare for å legge til: Focal er ikke DJEVELEN, altså! Og klart brukeren har så klart mye å si, man stiller liksom ikke stereoen til noen bare for å høre på den (hvertfall ikke jeg. :P), så om den er feiljustert/ikke justert/dårlig montert, vil det jo så klart gi et dårlig inntrykk... F.eks. syns jeg Alpine sitt gamle Type-R-sett hørtes helt jævlig ut på en dyr Audison-forsterker, skarpt og nesten helt uten midbass. Hertz sitt Mille-sett hadde ALT for mye diskant og lite øvre mellomtone i oppsettet hvor jeg hørte det, selv om midbassen er noe av det råeste jeg har hørt, og egentlig burde blitt kalt subwoofer. Morel sine billigste 6x9" hørtes fantastisk ut uten noen justeringer overhodet, og det samme gjorde mine Integra Ovation XO. Tilslørt eller ikke, det er den typen lyd jeg liker, og jeg vil da anbefale det til folk. Og samtidig poengtere at det er de høyttalerne jeg liker best nettopp pga den varme, behagelige lyden, og at dersom de hører på samme type musikk som meg, så er det om ikke annet et veldig godt valg å ta.

    Om det er det mest korrekte valget ift korrekt lydgjengivelse, er ikke så interessant, men jeg er sikker på at studiomonitorene har ganske flat frekvensrespons og at det ikke høres skjærende ut der...?

    Comment


    • #32
      Focal tåler juling.Men våger å påstå att det finnes bedre merker.Focal er ikke alt på denne jord.Hvordan de nye seriene av Focal blir blir jo spennende.Grattis Mario Serajnik med 1.plass i EM 3.channel
      http://www.mein-klagenfurt.at/branch...europameister/
      Per
      Focal Utopia Beryllium.Spirit Of Sound.
      Audison Music Expression
      http://www.audison.eu/index_main.php?Section=VRX6420
      http://www.audison.eu/index_main.php?Section=VRX1500

      Comment


      • #33
        du vil nok få like mange svar som folk svarer her. Anbefaler deg å sette av en dag å reise rundt å høre å velge akkurat det DU liker. Smaken er som baken, den er delt
        P.S Jeg skal forøvrig delta neste sesong med nye serien til focal
        Alpine, Digital Designs, Audio-System, Connection, Odyssey, Hertz, Fusion, dynabel, soundstream, Dls, Kenwood, Genesis, Seas, Supra kabler, Optima
        Prosjekttråd: http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=1840

        Comment


        • #34
          Originally posted by Miniboom View Post
          Jeg er ganske enig i det EA skriver. Men - musikksmaken bør ha mye å si for valget av høyttalere, og hvis noen anbefaler Focal til noen som liker klassisk/jazz/pop/e.l., så er jo det sikkert et godt valg! Men hvis noen f.eks. liker punk/rock/etc, så er det i mine ører et dårlig valg - kanskje nettopp fordi de er så "ærlige", men det spiller jo egentlig ingen rolle...

          Når musikken JEG hører på hver dag, blir for skarp med én type høyttalere, og høres bra ut med en annen, da ser jeg ikke poenget med å velge merket som får mest skryt for hvor tydelige instrumentene i et storband/jazzband/etc., er, når det ikke spiller noen rolle for meg til daglig.

          Jeg har i utgangspunktet vært negativ til skarpheten i Focal sine diskanter, men så hører jeg ikke på musikk med verken treblåsere eller messinginstrumenter (fikk nok av det i skolemusikken, hehe). Derfor blir hvorvidt en trompet høres ut som en trompet eller klarinett, ikke første prioritet når jeg skal velge høyttalere - for mange, så er nok det punktet viktigst, og det er jo så klart lov.

          For å forklare nærmere... Jeg hører mest på rock/metal/litt punk og David Hasselhoff på veldig høyt volum, og noen innspillinger har litt mer diskant enn jeg setter pris på. Men når jeg en sjelden gang setter på "SQ"-materiale for å teste litt, så hører jeg at det slett IKKE er skarpt, men faktisk godt kunne vært MER diskant og kanskje litt mindre midbass og! Det blir en helt annen lydkarakteristikk når instrumenter SPILLES på, og ikke VOLDTAS (rektalt), og man stiller gjerne anlegget med andre mål for øyet (flat frekvensrespons?) enn når man bare skal spille høyt som faen, og bli revet med av Seether på full guffe (litt mer bass + midbass, og mindre diskant syns jeg høres tøffest ut).

          Jeg kan nok legge litt av skylda for Focal-forakten min over på crappy innspillinger og MP3-fanatisme, men mest på at det ikke passer musikksmaken min. Polyglass-komponentene (130 V2 eller noe?) jeg hadde en gang, imponerte rett og slett ikke på noen som helst måte til prisen (ca. 2500,- den gang), og er det eneste frontsettet som jeg har sprengt! Mulig det var en svakhet med det, hva vet jeg, men jeg VET at mange andre også har blåst diskantene i de settene. Og det sier litt, når den er dempet mye i tillegg...

          PS: Kunne godt tenkt meg å hørt lyden i bilen til EA med noe metall, så jeg endret mening! Hehe.
          I mine ører/øyne har ikke musikk smak en dritt å si, så lenge man setter pris på musikken, pop, rap, jazz, blues, heavy, metal, rock eller punk etc. Men mye av dagene inspillinger er rett å slett rauva da loadnesswar'en ses igjen i meste parten av inspillingene. med for mye bruk av kompressor og limiter og lydkvaliteten i inspillingen vil egentlig låte best på en tivoli radio Nye Metalica albummet er jo direkte ødelagt selv om metalica alltid har herpa musikken sinn i studio så er det nyeste albummet helt på bærtur. En god høyttaler vil avsløre slike feil lett og det er vel svakheten til godt utstyr viss vi kan kalle det en svakhet. Det gjenspeiler tross alt innholdet på cden som det er.
          Jeg lar meg ikke falle for å bli hekta på loadnesswar siden eneste argumentet de har er.. will "sound better on a small system" type tivoli radio. i mine øyne skulle det vært will sound better on a crappy system.

          Den diskanten du omtaler fra Focal polyglass var vel ikke akuratt en referanse høyttaler nei, minnes det var den diskanten de hadde en bunke av i skuffen på Fort Knox som de ga ut til folk som hadde sprengt disse. Men i denne tråden har det vel blitt anbefalt en helt annen diskant, den nye kevlar diskanten som har en varmere klang en akuratt denne diskanten du nevner og en varmere klang enn i gamle KP serien.
          Og jeg har da hørt andre merker i samme prisklasse (2500kr) låte mer rauva enn polyglass for å være helt ærlig. Merker vil jeg ikke nevne, men ingen merker har et sortiment fra billigste høyttaler til dyreste høyttaler som er bra hele veien. Har også hørt dobbelt så dyre diskanter enn hele dette settet låte dårligere, en viss cola kork "comes to mind" men merket vil jeg ikke ut med. Snakker ikke dritt om andre.

          Lytt i astran er alltid mulig vettu, bare å send PM eller ring meg, broren din har nummeret mitt . Seether har jeg ikke noen inspilling av så det for du ta med, virker ikke helt på bærtur kvalitet heller på hjemmesiden http://www.seether.com/ høres ikke ut som tomissen mener det han driver på med, slapt slag på skarptromma og stortromma er litt komprimert, men ikke det værste jeg har hørt

          Ops... på "Fake it" mener trommeslageren litt mer gitt
          sigpicFocal Dual Monitor - Focal UtopiaBE - Alpine DVA-9965 - PXA H701custom edition
          IceAudio - Bilringen AS - inakustik

          Comment


          • #35
            "Fake it" er vel albumets beste syns jeg! Men som du sier, så er det faktisk et PROBLEM (ja, med caps lock) at trommer ER veldig komprimert på en god del rock/metal - selv på noen original-CD'er har jeg blitt skuffa. Det høres IKKE bra ut, og er god grunn til å bytte låt... Med mindre den er så fengende at man gir faen. :P

            Med MP3 er det jo lett å akseptere litt dårligere lyd, da man sjelden har betalt for det man hører på... Og er det bra varer, er det en god grunn til å kjøpe originalen! Men jeg har inntrykk av at mange innspillinger MÅ være dårlig i utgangspunktet, som du gir eksempler på. Jeg mener, man kan laste ned en sang i 192/256/320/VBR, og det kan låte dritt på alle sammen. Men noen ganger kan man laste ned en 128kbps-versjon av samme sang, og problemet er borte - hvilket gir rom for seriøse software/brukerfeil under rippinga, spør du meg. Og det kan jo gi MP3 et litt ufortjent dårlig rykte, om ikke annet.

            Uansett - i den grad ørene mine (og muligens det mellom dem) til en viss grad er tilbakestående, så holder jeg en knapp på at MP3 faktisk KAN gi en god lytteopplevelse under gitte forutsetninger. Men jeg kan jo bare snakke for meg selv. :P

            Og jeg syns musikksmaken har noe å si, fordi noen høyttalere kan gjengi visse typer musikk på en bedre måte enn andre. Vi har bare forskjellig oppfatning av "bedre måte". Hehe! Høyttalere er ofte konstruert med forskjellige mål for øyet - satt på spissen: "Presisjon" eller "underholdning" - litt som å sammenlikne Gran Turismo og Need for Speed, noe som er to forskjellige verdener og morsomt på hver sin unike måte. Gran Turismo er veldig realistisk, gøy å spille alene og mestre spillet, men er ikke så moro å spille flere sammen - og her har Need for Speed et overtak, fordi underholdningsfaktoren er større. Gøy å banke kompisene i dragrace eller en morsom, men lite realistisk driftekonkurranse.

            Og NÅ har jeg misbrukt denne tråden til det fulle. :P Sorry til trådstarter og de som gadd å lese alt jeg tafset inn på tafstaturet!

            Mine $0.02 i denne saken er at Morel har varmest klang og mest behagelig lyd i lengden, av det JEG har hørt - og siden det er det billigste alternativet ditt, har du mer penger å bruke til demping (noe som også er viktig). Så det ville vært mitt valg.

            Comment

            Working...
            X