Announcement

Collapse
No announcement yet.

Valg av frontsett

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Originally posted by duality View Post
    er det utifra ERFARING du "anbefaler" dette focal settet? bare lurer...

    Comment


    • #17
      Originally posted by duality View Post
      han er nok mer retning mot LoFi enn HiFi da, Tony hehe

      Jeg vet av flere som ikke liker Focal pga. en litt for "skarp" diskant i billigere sett.. Jeg er en av dem som ikke liker at diskanten er litt for skarp.. For all del, Focal er et sinnsykt bra merke, men smaken er som baken - delt. Noen liker at diskanten preger lydbildet mer/mindre enn andre.. (noen liker dattera, andre liker mora) ;-)
      Mvh.
      Roy
      Mob: 40 30 99 06

      Comment


      • #18
        Originally posted by neptyr View Post
        Så om man ikke digger focal, så liker man bare LoFI ?

        Søren au, får ta å pælme Morel Supremo-utstyret mitt, kan jo ikke ha lo-fi...
        Pælme er vel litt dumt, men du kan jo gi det bort til ett veldedig formål, en råner som ikke synes lyden i frontsettet er så viktig f.eks...
        [SIZE="3"][B][FONT="Trebuchet MS"]Joakim Skovlund[/FONT][/B][/SIZE]
        [SIZE="2"][B][COLOR="DimGray"][FONT="Trebuchet MS"][/FONT][/COLOR][/B][/SIZE]
        [SIZE="1"]Mobil: 943 55 200 - Epost:[EMAIL="joakim@skovlund.no"][COLOR=Blue]joakim@skovlund.no[/COLOR][/EMAIL][/SIZE]

        Comment


        • #19
          Originally posted by kimmen View Post
          er det utifra ERFARING du "anbefaler" dette focal settet? bare lurer...
          Etter hva som blir anbefalt på dette forumet sliter jeg med å tro alle her anbefaller utifra erfaring gitt, har hørt lyden i flere av de settene som har blitt anbefalt her og det låter ikke veldig bra. Stort sett er det forhåpentligvis bruker feil med feil instillinger, men også noen elendige elementer. Som anbefalles varmt av mange her inne.
          sigpicFocal Dual Monitor - Focal UtopiaBE - Alpine DVA-9965 - PXA H701custom edition
          IceAudio - Bilringen AS - inakustik

          Comment


          • #20
            Originally posted by aFFekak View Post
            Jeg vet av flere som ikke liker Focal pga. en litt for "skarp" diskant i billigere sett.. Jeg er en av dem som ikke liker at diskanten er litt for skarp.. For all del, Focal er et sinnsykt bra merke, men smaken er som baken - delt. Noen liker at diskanten preger lydbildet mer/mindre enn andre.. (noen liker dattera, andre liker mora) ;-)
            Dette er jo ren skjær uvitenhet fra din side, mene at en diskant låter skarpt. Låter en diskant for mye vil det antagligvis ikke høres skarpt ut, men i øvere mellomtone kan ting høres skarpt ut. Men da er jo ikke anlegget linjært og da vil jeg kalle det en brukerfeil. Focal tester ikke 1 av 5 eller 1 av 10, men ALLE elementer de sender ut av fabrikken og de er innenfor hva Focal mener er bra nok, ganske strenge krav faktisk. EN bitteliten feil og elementet blir kassert.
            Noen diskanter i focal serien kan virke mer åpne enn andre diskanter, men dette er jo faktisk fordi diskanten er dynamisk til forskjell fra visse andre som høres ut som en cola kork.

            Sitter selv på utopia diskanten i Focal sitt sortiment og har hørt igjen lydsignaturen i flere av konkurentene sine dyre diskanter, Morel sinn piccolo syns jeg låter veldig likt faktisk, en diskant som flere ganger har blitt anbefalt for folk som ikke liker diskanten til Focal

            Det frontsettet som er anbefalt her har en ny diskant som har en varmere klang enn hva som var normalt for Focal før i kp serien. Mens andre merker låter for varmt, når man hører en trompet skal man høre at det er messing og ikke høres ut som treverk som i en klarinett. Slår trommeslageren på metallet skal det høres ut som metal og ikke høres ut som han dasker tromestikken på låret.

            Liker du ikke musikken som den burde være ville jeg også valgt et mer tilslørt frontsett enn et som faktisk klarer å gjengi musikken.
            sigpicFocal Dual Monitor - Focal UtopiaBE - Alpine DVA-9965 - PXA H701custom edition
            IceAudio - Bilringen AS - inakustik

            Comment


            • #21
              hehe, denne venta jeg på EA
              Mvh
              Pål Andréas Bryng
              Bilstereosenteret.no
              Vi forhandler bl.a.:
              Pioneer - Focal - Rockford Fosgate - Cadence - Ground Zero - Tsunami -
              Alpine - InstallBay - Brax - Helix - Silent Coat - dynaBel - Clarion - MTX


              Følg oss på Facebook
              Gjør en trygg handel hos oss. Sjekk vår feedback-side!

              Vi gjør det vi kan for å levere det Du ønsker deg, til en hyggelig pris!

              Comment


              • #22
                du er sikkert ikke alene
                sigpicFocal Dual Monitor - Focal UtopiaBE - Alpine DVA-9965 - PXA H701custom edition
                IceAudio - Bilringen AS - inakustik

                Comment


                • #23
                  Originally posted by kimmen View Post
                  er det utifra ERFARING du "anbefaler" dette focal settet? bare lurer...
                  Jeg har erfaring med dette forntsettet. Har jeg ikke erfaring med noe og anbefaler det, skriver jeg alltid att jeg ikke har erfaring med det og att jeg sier hva jeg har hørt og anbefaler å sjekke mer inn i det.. Alltså bare en dytt i en viss retning.
                  Jeg vet også att det er en oppgradert diskant i den, som jeg har hørt.
                  det var ment som en liten spøk fra min side, men når man sier att man ikke liker lyden i focal syns jeg det er litt rart, for jeg forbinner focal (les, litt dyrere modellene, som jeg har erfaring med) med ufarget, nøytral lyd. I kortet trekk!
                  Jeg sier ikke att morel og andre merker er dårlig, bare att lyden i focal er bra og vis man ikke liker den, bør man kanskje lære litt mer?

                  Comment


                  • #24
                    Originally posted by gremlin View Post
                    Står mellom disse frontsettene, men har ikke hørt noen av de. Alle er 6,5".
                    Skal monteres i en BMW E46 touring.

                    1) Seas Lotus Performance - 2995kr
                    2) Hertz HSK 165 - 2399kr
                    3) Hertz Space K6L - 2999kr
                    4) Morel Dotech Ovation - 2298kr

                    Jeg er på jakt etter elementer som går ganske lavt og som er varme og nøytrale i lyden.

                    Har en Blaupunkt THA555 som er en 5kanals plugN`play forsterker.
                    Jeg trenger litt råd og anbefalinger når jeg skal velge sub til denne. Er på jakt etter SQ. Har sett på Seas SW250 og SW300 samt Hertz ES250 og ES300. Noen som har erfaringer med disse?

                    Skal spille sammen en av frontsettene i denne posten: http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=5363

                    Litt info om amp`en:

                    Maks styrke 5 kanal @4 Ohm (Watt): 4x110+1x400
                    Maks styrke 5 kanal @2 Ohm (Watt): 4x130+1x500
                    RMS styrke 5 kanal @4 Ohm (Watt): 4x55+1x200
                    RMS styrke 5 kanal @2 Ohm (Watt): 4x65+1x250
                    Hei.
                    Ta deg en tur innom Ketil på www.audio-art.no på Økern. Kan ikke han hjelpe deg er det ingen som kanPsst Focal er ikke så skarp i diskanten som det sies.Med "litt" rette innstillinger så kan det låte bra med Focal.
                    Per
                    Focal Utopia Beryllium.Spirit Of Sound.
                    Audison Music Expression
                    http://www.audison.eu/index_main.php?Section=VRX6420
                    http://www.audison.eu/index_main.php?Section=VRX1500

                    Comment


                    • #25
                      Originally posted by Mr Golf 4 View Post
                      Hei.
                      Ta deg en tur innom Ketil på www.audio-art.no på Økern. Kan ikke han hjelpe deg er det ingen som kanPsst Focal er ikke så skarp i diskanten som det sies.Med "litt" rette innstillinger så kan det låte bra med Focal.
                      Per
                      Selv om Ketil er veldig flink i det han gjør, vil jeg neppe påstå at han er den eneste i dette landet som kan det å justere lyd i bil! Vet om flere andre som er minst like flinke i å justere riktig. Tre av oss sitter å drekker her nå (hater detta tastaturet her...)

                      Hvorfor skal ikke Focal låte bra uten å trikse? Ikke vår feil du ikke får det til?
                      Mvh Tony
                      - The only road to take is perfection itself

                      Comment


                      • #26
                        Nå mente jeg med ett oppsett.
                        Per
                        Last edited by Mr Golf 4; 01-01-2009, 06:05.
                        Focal Utopia Beryllium.Spirit Of Sound.
                        Audison Music Expression
                        http://www.audison.eu/index_main.php?Section=VRX6420
                        http://www.audison.eu/index_main.php?Section=VRX1500

                        Comment


                        • #27
                          Originally posted by Mr Golf 4 View Post
                          Nå mente jeg med ett oppsett.
                          Per
                          Forklar den er du snill.
                          Mvh Tony
                          - The only road to take is perfection itself

                          Comment


                          • #28
                            han mener nok at han kan få et frontsett hos audio-art
                            sigpicFocal Dual Monitor - Focal UtopiaBE - Alpine DVA-9965 - PXA H701custom edition
                            IceAudio - Bilringen AS - inakustik

                            Comment


                            • #29
                              Originally posted by Typhon View Post
                              Forklar den er du snill.
                              Siden han tilhører Oslo er det vel ikke lange veien til Økern for en lytte test og for en liten bilstereoprat på ett oppsett.Skjønte du den Typhon.
                              Per
                              Focal Utopia Beryllium.Spirit Of Sound.
                              Audison Music Expression
                              http://www.audison.eu/index_main.php?Section=VRX6420
                              http://www.audison.eu/index_main.php?Section=VRX1500

                              Comment


                              • #30
                                Originally posted by Erik André View Post
                                Mens andre merker låter for varmt, når man hører en trompet skal man høre at det er messing og ikke høres ut som treverk som i en klarinett. Slår trommeslageren på metallet skal det høres ut som metal og ikke høres ut som han dasker tromestikken på låret.

                                Liker du ikke musikken som den burde være ville jeg også valgt et mer tilslørt frontsett enn et som faktisk klarer å gjengi musikken.
                                Jeg er ganske enig i det EA skriver. Men - musikksmaken bør ha mye å si for valget av høyttalere, og hvis noen anbefaler Focal til noen som liker klassisk/jazz/pop/e.l., så er jo det sikkert et godt valg! Men hvis noen f.eks. liker punk/rock/etc, så er det i mine ører et dårlig valg - kanskje nettopp fordi de er så "ærlige", men det spiller jo egentlig ingen rolle...

                                Når musikken JEG hører på hver dag, blir for skarp med én type høyttalere, og høres bra ut med en annen, da ser jeg ikke poenget med å velge merket som får mest skryt for hvor tydelige instrumentene i et storband/jazzband/etc., er, når det ikke spiller noen rolle for meg til daglig.

                                Jeg har i utgangspunktet vært negativ til skarpheten i Focal sine diskanter, men så hører jeg ikke på musikk med verken treblåsere eller messinginstrumenter (fikk nok av det i skolemusikken, hehe). Derfor blir hvorvidt en trompet høres ut som en trompet eller klarinett, ikke første prioritet når jeg skal velge høyttalere - for mange, så er nok det punktet viktigst, og det er jo så klart lov.

                                For å forklare nærmere... Jeg hører mest på rock/metal/litt punk og David Hasselhoff på veldig høyt volum, og noen innspillinger har litt mer diskant enn jeg setter pris på. Men når jeg en sjelden gang setter på "SQ"-materiale for å teste litt, så hører jeg at det slett IKKE er skarpt, men faktisk godt kunne vært MER diskant og kanskje litt mindre midbass og! Det blir en helt annen lydkarakteristikk når instrumenter SPILLES på, og ikke VOLDTAS (rektalt), og man stiller gjerne anlegget med andre mål for øyet (flat frekvensrespons?) enn når man bare skal spille høyt som faen, og bli revet med av Seether på full guffe (litt mer bass + midbass, og mindre diskant syns jeg høres tøffest ut).

                                Jeg kan nok legge litt av skylda for Focal-forakten min over på crappy innspillinger og MP3-fanatisme, men mest på at det ikke passer musikksmaken min. Polyglass-komponentene (130 V2 eller noe?) jeg hadde en gang, imponerte rett og slett ikke på noen som helst måte til prisen (ca. 2500,- den gang), og er det eneste frontsettet som jeg har sprengt! Mulig det var en svakhet med det, hva vet jeg, men jeg VET at mange andre også har blåst diskantene i de settene. Og det sier litt, når den er dempet mye i tillegg...

                                PS: Kunne godt tenkt meg å hørt lyden i bilen til EA med noe metall, så jeg endret mening! Hehe.

                                Comment

                                Working...
                                X