Announcement

Collapse
No announcement yet.

Deling/Hz/frekvens osv. Noen som kan gi litt nærmere forklaringer?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Til dere som vil prøve dere på passivt kan jeg bidra med et bilde av den billig typen x-over



    Tydeligvis at det er noen dansker som virkelig satser på purepassive

    Comment


    • #17
      Originally posted by Kim80 View Post

      Kan du gi en kjapp forklaring på hvor div. instrumenter befinner seg i forhold til dette?

      Begynner å bli veldig interessant dette her..
      http://www.bilstereoforumet.no/attac...9&d=1195907911
      Alpine
      Audison
      Hertz
      Soundstream

      Comment


      • #18
        Originally posted by stijoh View Post
        Til dere som vil prøve dere på passivt kan jeg bidra med et bilde av den billig typen x-over

        Tydeligvis at det er noen dansker som virkelig satser på purepassive
        Du vil ikke tilfeldigvis bidra med litt slike komponenter å vel?
        Duelund... namnam..
        Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]

        Comment


        • #19
          Originally posted by stijoh View Post
          Til dere som vil prøve dere på passivt kan jeg bidra med et bilde av den billig typen x-over



          Tydeligvis at det er noen dansker som virkelig satser på purepassive
          er dette en "pure passive"?? hvorfor er det 3 stk forsterkere da isåfall?? -eller er det noe annet?? selv om det skulle være mono forsterkere blir ikke helt riktig... eller tar jeg feil?? og en "nærmere/bedre" bilde av passiv delefiltren hadde vært fint

          her i norge har vi hatt flere gode installasjoner med rent passiv deling, HiFi klubbnes med Phonix Gold sine biler var jo veldige kjente, SoundStream hadde et par gode også og det var vel da SoundStream ble "kjent" egentlig
          --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*
          -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

          Comment


          • #20
            Må vel ha forsterkere for å drive høytalerene

            Kan vel ha ett delefilter til diskant, ett til mellomtone, og ett til sub?

            Trodde ikke alt måtte igjennom ett og samme delefilter.
            Mvh
            Rolf Try Nygård

            Comment


            • #21
              Det er et Duelund filter ja, litt bedre bilde (ikke mye)

              Comment


              • #22
                Det filteret der har kostet mer enn en Bugg og en flaske julebrus jah...


                En god (men ikke spesielt pen) grafisk fremstillig av delefilterbrattheter, forskjellige topologier, koblingsskjema og komponentverdikalkulator finnes på BCAE1.com, som så mye annet nyttig

                Comment


                • #23
                  Det koster såvidt meg bekjent mer en et F1 status system også

                  Comment


                  • #24
                    Originally posted by stijoh View Post
                    Det koster såvidt meg bekjent mer en et F1 status system også
                    og det værste er at kondisene der er "billig" varianten til duelund....
                    Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]

                    Comment


                    • #25
                      Med en slik pris på filterkomponenter føler jeg det er helt på sin plass å spørre om hva slags høyttalerelementer som har blitt brukt. For ikke å snakke om at konstruktøren forhåpentligvis har brukt endel tid og krefter på å komme frem til akkurat disse komponentene og verdiene.

                      Om sneipen bare har kopiert kretslayouten til Infinity-frontsettet sitt merker jeg at jeg kunne blitt litt oppgitt..

                      Comment


                      • #26
                        Ja, carsten som eier denne bilen er en del av team hybrid og kjøre hybrid legatia, når det gjelder sammensetningen av dette filtetet er ikke det gjort på en kveld

                        Comment


                        • #27
                          Originally posted by stijoh View Post
                          Ja, carsten som eier denne bilen er en del av team hybrid og kjøre hybrid legatia, når det gjelder sammensetningen av dette filtetet er ikke det gjort på en kveld
                          jasså ja? har han lagt ut noen bilder av bygget sitt, og hvilke verdier forskjellige komponentene har? Hadde vært litt kjekt å vite, om jeg skulle finne på å prøve meg på passivt en gang i fremtiden
                          Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]

                          Comment


                          • #28
                            okei, så de "boksene" var kondiser... hehe... men fremdeles lurer jeg på hvorfor er det 3 stk forsterkere eller hva det var som ligger i gulvet

                            spolenen er også utlufnings rør for elementen/bassen som er bagasjerommet eller noe sånt?? noen som har sett bilen "live" kan dette være delefiltre til frontsettet?? ser ut som 2 spoler, 2 motstander og 2 kondis per kanal?? skulle gjerne sett subb filtret og størrelsen på spolen... brukte selv en 5-7 kilos spole når jeg brukte trimode i Nasca konkurranse men den "peneste" passive delefilter var en fine som hadde -sikker flere som har sett bilde av den i gamle Bilstereo Bladet. Gule Sidereal kondiser på en gul/sort rutet monster der sammensetningen var meget lekker og topologien meget logisk.
                            --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*
                            -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

                            Comment


                            • #29
                              kanskje han deler sub frekvensene i bass forsterkeren Matador, er faktisk lov i pure passiv

                              With the exception of dividing the subwoofer from the upper frequencies, no active crossover is allowed. Only an active low-pass is allowed for the subwoofer in a range below 100Hz.

                              så det kan nok hende han ikke har noe "kjempe" spole

                              Er forøvrig lov å bruke så mange forsterkere du vil, men kun 1 rca kabel fra head unit, y-ledd på rca må være tilgjenglig til inspeksjon.
                              sigpicFocal Dual Monitor - Focal UtopiaBE - Alpine DVA-9965 - PXA H701custom edition
                              IceAudio - Bilringen AS - inakustik

                              Comment


                              • #30
                                For så vidt en fornuftig løsning, all den tid passive komponenter i bassen både stjeler effekt, dempefaktor og PENGER Selv om Matador nok unngikk noe av de to første punktene, men ikke det siste

                                Matador; stemmer det, var det ikke i hanskerommet på en Opel Tigra, med plexiglass over? Og Focal-høyttalere mener jeg å huske...

                                Comment

                                Working...
                                X