Announcement

Collapse
No announcement yet.

Deling/Hz/frekvens osv. Noen som kan gi litt nærmere forklaringer?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Deling/Hz/frekvens osv. Noen som kan gi litt nærmere forklaringer?

    Prøver å sette meg inn i hvordan de forskjellige tingene fungerer og hvordan man skal få litt oversikt.

    Er det noen av dere som kan forklare litt forskjeliig hva dere mener med alt dette som deling på en viss Hz, aktiv/passiv deling, crossover, HP/LP og alle disse artige ordene som blir brukt?

    Eller har dere noe linker til sider som jeg kan lese meg litt frem på dette?
    Jo mer forståelse jo enklere må det jo være å bygge og velge oppsett!

  • #2
    Signalet som sendes ut av cd-spilleren har et frekvensomfang på ca. 20 - 20 000 hz. Per idag finnes det ingen høyttalerelementer som kan gjengi hele dette spekteret på en tilfredsstillende måte (det hadde også vært ganske upraktisk med tanke på plassering og montering i en bilkupé...), så vi bruker delefiltre for å dele opp frekvensområdet.

    - Et 2-veis delefilter vil med andre ord dele frekvensområdet på 2, et 3-veis delefilter vil dele frekvensområdet på 3, osv.

    - Et høypassfilter lar frekvensene over delefrekvensen passere.
    - Et lavpassfilter lar frekvensene under delefrekvensen passere.
    - Et båndpassfilter er en kombinasjon av de to filtrene over og brukes f.eks. på mellomtoneelementer som må filtreres både oppover og nedover i frekvens.

    - Aktiv deling skjer før effektforsterkeren, enten ved hjelp av en egen boks eller i spilleren. Noen av fordelene med aktiv deling er at forsterkeren er koblet direkte til elementene (bedre kontroll) og at man som oftest kan justere delefrekvens kontinuerlig.

    - Passiv deling skjer med spoler, kondensatorer og motstander og kan lyde svært godt om man vet hva man holder på med. De kan også inneholde forskjellige korreksjonskretser; impedansekorrigering, baffelstep-kompensasjon osv. Ulempene er at filterkomponentene alltid vil omsette noe av effekten til varme, at komponentene er relativt dyre (øker i takt med komponentverdien) og at de loddes sammen og derfor gir en fast delefrekvens. Skal du prøve ut en ny delefrekvens må du altså lodde et nytt filter..

    - Knekkfrekvenser/"slopes"/steilhet eller dB/oktav: Delefiltre har forskjellige ordner; et 1.ordens høypass delefilter vil rulle av med 6 dB/oktav fra delefrekvensen og ned. Volumet vil synke med 6 dB for hver gang man halverer frekvensen. Det vil si at dersom volumet er 90 dB ved delefrekvensen, f.eks. 2500 hz, vil volumet være 84 dB ved 1250 hz, 78 dB ved 625 hz osv...

    Både aktive og passive filtre kan lyde meget godt, alt som kreves er at hjernen bak det har den nødvendige kunnskapen. En med god peiling på passive delefiltre kan utmerket konstruere et delefilter som spiller testiklene av et aktivt filter, og vice versa. Aktive filtre er ikke magiske!

    Når man konstruerer delefiltre blir man nødt til å ta hensyn til en hel rekke ting, ikke bare frekvensresponsen. Hva slags elementer har man å arbeide med? Hva slags spredningskarakteristikk ønsker man? Impedanseforløp? Hvor mye forvrengning av ulike slag kan man takle fra de forskjellige elementee? Skal man kanskje unngå det helt? Hvordan blir group delay? Må man ha baffelstepkompensasjon? Hvor mye? Og ved hvilken frekvens? +++

    Det er med andre ord langt mer komplisert enn å bare lodde sammen en spole og en kondensator med høy pris...

    "Loudspeaker Design Cookbook" av Vance Dickason kan være et greit sted å begynne. Her står det ganske mye om konstruksjon av delefiltre, oppbygning, virkemåte, fordeler og ulemper osv. Dessuten står det mye annet gøy der også

    Comment


    • #3
      Originally posted by epifant View Post
      Aktive filtre er ikke magiske!
      Godt du fikk med deg dette, det virker ofte på dette og andre fora at det å dele aktivt er et must, flere eksempler bare på dette forumet at det deles aktivt uten peiling for så å spille dritt.

      Comment


      • #4
        Ja, jeg føler også det er et ganske viktig poeng. Aktive filtre gir deg muligheten til å justere delefrekvens og kanskje også filterbratthet "on the fly" slik at man kan måle og lytte seg frem til best resultat på en enkel måte. Det man uansett ikke må glemme er at valg av filterbratthet er like viktig som ved bruk av passive filtre, faseforløpet skal fremdeles stemme osv.

        La oss anta for eksempelets skyld at du har kjøpt et 6-tommers frontsett. I esken ligger det to 6-tommere, to diskanter og to delefiltere. I manualen kan vi lese at delefrekvensen er 2500 hz. Vi lar derfor delefiltrene ligge i esken sin, og stiller det aktive filteret i forsterkeren eller spilleren til 2500 hz.

        I dette tenkte tilfellet vil vi være ute å kjøre. Det medfølgende passive har (i tillegg til en delefrekvens på 2500 hz) assymetrisk oppbygning med 12 dB/oktav bratthet til 6-tommerne og 24 dB/oktav bratthet til diskantene. I tillegg har det en impedansekorreksjonskrets til 6-tommerne, samt en forsiktig demping av den øverste oktaven for diskanten. Med forsterkerens (eller spillerens) innebygde delefilter vil vi kun være i stand til å dele på 2500 hz, filtersteilheten er låst til 18 dB/oktav. Vi har heller ingen mulighet til å korrigere impedansen eller dempe den øverste diskanten.

        *assymetrisk delefilter: et delefilter med forskjellig filterbratthet til de forskjellige elementene. Et delefilter med bratthet på 12 dB/oktav for både mellomtone og diskant er et symmetrisk filter, mens assymetriske filtre har bratthet på f.eks. 6 dB/oktav til mellomtone og 12 dB/oktav til diskant.

        Det er også forskjell på akustisk bratthet og elektrisk bratthet, samt at det finnes forskjellige filtertopologier; Butterworth, Bessel, Linkwitz-Riley, ++, men det blir litt omfattende å gå inn på når det spørres om ganske grunnleggende ting. Man må lære å krype før man kan gå


        Artikkelen om delefilter på Wikipedia kan også være greit lesestoff: Clicky clicky

        EDIT: det hadde vært ufattelig bra å ha en eller annen form for grafisk fremstilling av dette med filterbratthet, nivåmatching, delefrekvens osv. Det kan vel ikke være SÅ vanskelig å lage en "real-time" graf med parameterinnstillinger på siden, slik at man kan sitte å se hvordan frekvenskurven endrer seg når man bytter fra 1. ordens til 3. ordens filter, leker med overlapp/underlapp og liknende? Hadde jo vært supert "undervisningsmateriell".
        Last edited by epifant; 06-12-2007, 19:05.

        Comment


        • #5
          Kjempeflott!

          Da er det bare å sette seg til å lese her...

          Comment


          • #6
            Meget bra forklart epifant!
            Pioneer PRS

            Comment


            • #7
              Når du skriver at:

              - Et høypassfilter lar frekvensene over delefrekvensen passere.
              - Et lavpassfilter lar frekvensene under delefrekvensen passere.

              På min spiller så kan jeg stille inn dette på enten 80 Hz, 100 Hz eller 120Hz på hver av filterne forstår jeg.

              Hvis jeg nå stiller på disse hva vil utfallet bli da?

              Og man har jo instilling på Hz på forsterkeren også. Skal man da stille inn dette etter hva som står i papirene til høytalerne først? Før man begynner å røre med ting på spilleren...

              Comment


              • #8
                generelt er en aktiv delefilter BEDRE enn passive... da passive komponenter gir også en del fase vridning og alle passive komponenter har en del spredning i karakterisktiken kontra aktiv elektronikk... og ved aktiv deling vil man også kunne velge en "best egnet/bedre" tilpasset forsterker til den frekvens område som den skal brukes på -som feks en klasse D eller dual mono amp på en subb eller en klasse A på diskanter/mellomtone.

                effekt fordeling om jeg ikke husker feil er ca 50% til bass/subb, 40% til mellomtone og 10% til diskanten... flere delinger vil gi større headroom for hele systemet med større kontrol og bedre/jevnere respons.

                ellers det epifant "glemte" å nevne er at med skarpere steilhet så vil elementene tåle mer effekt som regel...

                ellers er jo allrede nevnt de forkjellige typer filtretoppologier.
                --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*
                -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

                Comment


                • #9
                  er bare en måte å få aktiv deling til å funke bra,og det er høre seg frem til det! og det er myyyyye jobb. Ser det er flere her på forumet som på død å liv skal bruke aktiv deling,uten å egentlig vite hva de snakker om. For den vanlige mann i gata vil passiv deling funke bedre,uten tvil.
                  "Tuning an audio system is like bringing together the members of an orchestra, getting the sound balance right, and making sure they work together."

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Jonny.B View Post
                    er bare en måte å få aktiv deling til å funke bra,og det er høre seg frem til det! og det er myyyyye jobb. Ser det er flere her på forumet som på død å liv skal bruke aktiv deling,uten å egentlig vite hva de snakker om. For den vanlige mann i gata vil passiv deling funke bedre,uten tvil.
                    helt enig med deg jonny og flere parametre som kan justeres så blir det mye LETTERE å justeres seg bort... erfaring og kunnskap + en del timer med lytting under justering, er helt nødvendig...
                    Last edited by matador; 10-12-2007, 13:21.
                    --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*
                    -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

                    Comment


                    • #11
                      Glimrende utfylt, det er alltid noe man glemmer...

                      Comment


                      • #12
                        Aha ja... holde seg til passiv deling tenker jeg

                        På EQ på spilleren min kan jeg stille inn på de forskjellige båndene fordelt over 4 bånd og frekvens fra 40Hz til 15kHz. Men så ser jeg også i bruksanvisningen at jeg kan stille inn båndbredde slik:

                        Bånd1: 1.0, 2.0, 3.0
                        Bånd2: 1.0, 1.5, 2.0
                        Bånd3: 1.0, 2.0, 3.0
                        Bånd4: 1.0 (fast)

                        Bånd 1 er de laveste frekvensene..

                        Hva stiller jeg inn på båndbredden? Hva er dette?

                        Spilleren er Alpine CDA-9830R..

                        Comment


                        • #13
                          Vil tro dette er Q-verdier. Det påvirker båndbredden av EQen. Om du demper 3 db ved 3500 hz, vil du med Q:1 kanskje dempe 1 dB ved 3000 og 4000 hz, mens du med Q:3 vil dempe 2 dB ved 3000 og 4000 hz, og samtidig 1 dB ved 2500 og 4500 hz.

                          En allegori kan f.eks. være en skumgummimadrass. Om du pressen hånden din ned på en stiv madrass (høy Q) vil mer av området rundt hånden følge med ned enn om du gjorde det samme på en myk madrass (lav Q)

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by epifant View Post
                            Vil tro dette er Q-verdier. Det påvirker båndbredden av EQen. Om du demper 3 db ved 3500 hz, vil du med Q:1 kanskje dempe 1 dB ved 3000 og 4000 hz, mens du med Q:3 vil dempe 2 dB ved 3000 og 4000 hz, og samtidig 1 dB ved 2500 og 4500 hz.

                            En allegori kan f.eks. være en skumgummimadrass. Om du pressen hånden din ned på en stiv madrass (høy Q) vil mer av området rundt hånden følge med ned enn om du gjorde det samme på en myk madrass (lav Q)
                            Trodde det var motsatt jeg? Jo høyere Q jeg velger på spilleren min, jo brattere blir kurven. og motsatt.
                            Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]

                            Comment


                            • #15
                              Stemmer at det er Q- verdier... Fantastisk med forum ass! :-)

                              Så hvis jeg lar alt stå på 1 på alle bånd og stiller inn vil det være likt over hele linja? Og hvis jeg ønsker å f. eks dempe bånd 2 i forhold til de andre øker jeg denne til 1.5 eller 2?

                              Hos meg er intervallene slik:
                              Bånd1: 40Hz, 60Hz, 90Hz
                              Bånd2: 100Hz, 150Hz, 200Hz
                              Bånd3: 500Hz, 700Hz, 1kHz, 2kHz, 4kHz, 6kHz
                              Bånd4: 10kHz, 12,5kHz, 15kHz

                              Kan du gi en kjapp forklaring på hvor div. instrumenter befinner seg i forhold til dette?

                              Begynner å bli veldig interessant dette her..

                              Comment

                              Working...
                              X