Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tips til 8, 10, 12" sub i 15 liters kasse

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Både Peerless 830452 og Dayton RSS265HO fungerer flott i 16 liter lukket.



    Peerless: Qtc på 0.44 og følsomhet på ca 87dB i 16 liter. Mulig dynaBel kan bestille den opp for deg. Madisound har den ihvertfall.
    Dayton: Qtc på 0.58 og følsomhet på snaue 84dB i samme kasse, samt litt mer nivå nedover. Litt billigere enn Peerless, føres av Parts Express.

    For sammenlikningens skyld:
    Ground Zero Nuclear 6,5: Qtc: 0.42 og følsomhet på 83dB. Mindre nivå i bunn enn både Peerless og Dayton. Merk at dette er ETT element i 16 liter.
    B2 ES8: Qtc: 0.68 og følsomhet på 83.5dB. Svak pukkel rundt 60hz.

    Kan man leve med at det er litt tungdrevet vil sannsynligvis de fleste foretrekke lyden fra B2 pga litt varmere og "rundere" bass, der Peerless og Dayton nok vil fremstå mer stramme og tørre. Peerless kanskje FOR tørr for mange.
    Last edited by epifant; 17-10-2011, 10:48.

    Comment


    • #17
      Den "nye" pioneer stage 4 subben skal visst trives best i små kasser.
      Du kan også se på nye seas L26RO4Y som også liker det trangt.
      Prosjekt SQ Audi A3

      Comment


      • #18
        Originally posted by epifant View Post
        Både Peerless 830452 og Dayton RSS265HO fungerer flott i 16 liter lukket.



        Peerless: Qtc på 0.44 og følsomhet på ca 87dB i 16 liter. Mulig dynaBel kan bestille den opp for deg. Madisound har den ihvertfall.
        Dayton: Qtc på 0.58 og følsomhet på snaue 84dB i samme kasse, samt litt mer nivå nedover. Litt billigere enn Peerless, føres av Parts Express.

        For sammenlikningens skyld:
        Ground Zero Nuclear 6,5: Qtc: 0.42 og følsomhet på 83dB. Mindre nivå i bunn enn både Peerless og Dayton. Merk at dette er ETT element i 16 liter.
        B2 ES8: Qtc: 0.68 og følsomhet på 83.5dB. Svak pukkel rundt 60hz.

        Kan man leve med at det er litt tungdrevet vil sannsynligvis de fleste foretrekke lyden fra B2 pga litt varmere og "rundere" bass, der Peerless og Dayton nok vil fremstå mer stramme og tørre. Peerless kanskje FOR tørr for mange.

        Den Dayton suben der var virket jo som en veldig god kandidat. Skal se litt mer på den =)

        Takk for tipset!
        Mvh.
        Roy
        Mob: 40 30 99 06

        Comment


        • #19
          Originally posted by hc_tk View Post
          Den "nye" pioneer stage 4 subben skal visst trives best i små kasser.
          Du kan også se på nye seas L26RO4Y som også liker det trangt.

          Pioneer suben så litt dyr ut ?

          Seas suben virka som en real kraftplugg, men den ble faktisk akkurat for dyp til kassen..
          Mvh.
          Roy
          Mob: 40 30 99 06

          Comment


          • #20
            Alpine type-R i 8" da?
            Målingene på denne ser iallefall utrolig bra ut og de får mye skryt.
            http://www.diymobileaudio.com/forum/...ubwoofers.html
            Prosjekt SQ Audi A3

            Comment


            • #21
              Originally posted by hc_tk View Post
              Alpine type-R i 8" da?
              Målingene på denne ser iallefall utrolig bra ut og de får mye skryt.
              http://www.diymobileaudio.com/forum/...ubwoofers.html

              Hmm, interesting.. Den må jeg undersøke nærmere =)
              Mvh.
              Roy
              Mob: 40 30 99 06

              Comment


              • #22
                Nå har jeg ikke lest linken, men diyma må man være litt kritisk til.
                Altfor mange dufuser der inne (les: dumme amerikanere).

                Der er det jo om å gjøre å montere, helst 3veis, frontsystem i kickpanelet.. jippi!
                Torbjørn J. - [B]PM er deaktivert, bruk e-post.[/B]
                [B]Bilen[/B]: Pioneer p99rs - Mcintosh MC431 - Brax X2000.2 - Mosconi 300.2
                Hjemme: Yamaha RXA3010 | XPA-5 x 2 | Emotiva ERT-8.3 | ERM-6.3 | ERD-1 x 4 | HFS sub * 2 | SVS AS-EQ1

                Comment


                • #23
                  Originally posted by ugn View Post
                  Nå har jeg ikke lest linken, men diyma må man være litt kritisk til.
                  Altfor mange dufuser der inne (les: dumme amerikanere).

                  Der er det jo om å gjøre å montere, helst 3veis, frontsystem i kickpanelet.. jippi!

                  Hehe, var heldigvis bare en link om den nye Alpine 8" =)
                  Mvh.
                  Roy
                  Mob: 40 30 99 06

                  Comment


                  • #24
                    Hei, jeg har en Hertz hx380 ( 15" gamle typen) i en ca 15-25 liters trekasse i hjulbrønnen. Spiller ganske så ok den
                    Hadde en pioneer shallow 12" i hjulbrønnen pa en Yaris, ukjent liter, men lite, spilte greit nok den og

                    Comment


                    • #25
                      Hva med å se etter litt oldschool subber? Mange av de krever ikke voldsomt store kasser og trenger heller ikke ett atomkraftverk for å fungere veldig bra.

                      Comment


                      • #26
                        Der sa du noe! Gamle Phase Linear Aliante 12" funka vel strålende i 15 liter lukket? Den er jo bra slim også.

                        Comment


                        • #27
                          Originally posted by epifant View Post
                          Der sa du noe! Gamle Phase Linear Aliante 12" funka vel strålende i 15 liter lukket? Den er jo bra slim også.

                          Det var tider det Husker ikke helt, men du har nok rett. Av det jeg husker av bygg på den tiden var det ikke de største kassene.

                          Comment


                          • #28
                            De 2 kommer vel på bortimot 11000kr med moms, og det er pokker meg ikke mye for pengene da vil jeg si. Da disse kostet ca 3000kr nye i norge pr stk. Jeg hadde en slik i førstebilen da de var nye, og selv om det var en bra sub i sin tid (og sikkert er det ennå), så får man mye bra NYTT for 11000kr i norge også.

                            Selv om de er ubrukte, så er de alikevel over 10, og kanskje borti 15 år gamle. Men hver sin lyst (og lommebok)
                            [URL="http://www.facebook.com/OttesenDesign"]http://www.facebook.com/OttesenDesign[/URL]

                            Comment


                            • #29
                              Originally posted by macgyver View Post
                              Hei, jeg har en Hertz hx380 ( 15" gamle typen) i en ca 15-25 liters trekasse i hjulbrønnen. Spiller ganske så ok den
                              Hadde en pioneer shallow 12" i hjulbrønnen pa en Yaris, ukjent liter, men lite, spilte greit nok den og

                              15" blir for stor for kassen min, så det blir uaktuelt.. Har sett en del på Pioneer shallow sub, da jeg har hørt masse bra om de, men klarer ikke helt bestemme meg.
                              Mvh.
                              Roy
                              Mob: 40 30 99 06

                              Comment


                              • #30
                                Originally posted by Nils View Post
                                Hva med å se etter litt oldschool subber? Mange av de krever ikke voldsomt store kasser og trenger heller ikke ett atomkraftverk for å fungere veldig bra.

                                Har en Celestion AD12 liggende en plass i kjelleren, mulig den klarer seg i liten kasse? Har tenkt litt på oldschool også ja, men finner liksom ikke noe til en fornuftig pris
                                Mvh.
                                Roy
                                Mob: 40 30 99 06

                                Comment

                                Working...
                                X