Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tips til bagasjerom?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Originally posted by Haakon O View Post
    Har bygget nesten eksakt et slikt anlegg i helt lik bil som du beskriver, også på budsjett. Brukte vel ca 500kr på byggematerialer totalt.

    Limer inn fra byggetråden jeg, du ser fremgangsmåten ganske greit her:

    Så var det igang med byggingen: Har ingen superverktøy og store bordsager, men med en alulinjal og to tvinger så har man et stabilt land å sage etter om man er nøyaktig når man stiller det inn:


    Noen kutt senere så var en 20l lukket kasse klar for sammensetting:


    Markering av hull til elementet. Lakket toppen svart for å lettere se omrisset når det skulle sages ut med stikksaga. Skyvelær funker gull til å risse opp sirkelen:


    Så er det bare å sage hullet


    Elementet på plass for testmontering:


    Ut med elementet, på med spraylim for å lime på noe som fungerer som pakning mellom kasse og element:


    Hadde litt blått microfiberstoff fra et gammelt prosjekt:


    Skjære hull til element:


    Passer fremdeles


    Bunnplate/forsterker-rack påbegynt, prøvemontering underveis:


    Fant ut at det blå stoffet viste litt når topp-platen kom på, så det ble fjernet for å byttes ut i svart stoff. Rack ferdig sammensatt og lakket i bilens farge:


    Påbegynt midt-innlegget i topp-platen, hadde litt kryssfiner stående som det senere skulle vise seg at var noe forferdelig dritt å bruke overfres på Hullet i midten gikk forsåvidt greit:


    Lakkerte deretter kanten på grillen i samme farge som bilen:


    Ble greit resultat av dette:


    Ny liten prøvemontering av det som var klart så langt:


    Fant nå ut at å frese ned forsenkninger i kryssfiner ikke var noe moro i det hele tatt:


    Ble kanskje litt vel ivrig, siden det omtrent tok fyr i fresesponet


    Men ble da ferdig, neste jobb var å trekke dekselet i grå alcantara/microfiberstoff:


    Forsenkingen på undersiden er for at plexiglasset over forsterkerene skal ligge mest mulig flush med toppen av platen når den ligger montert rett vei



    Så har jeg ikke mer bilder før ferdig resultat baki. Forsterkerene står montert på 5cm høye klosser, fordelingsblokker til pluss og minus ligger under den ene, delefilter liggen under den andre.

    Sånn ser det iallfall ut baki. Topp-plate trekt i svart teppe fra biltema, innlegget er i grått microfiberstoff som sagt




    1stk hobbyplate MDF fra Obs bygg - 60x240cm kr 199,-

    1stk 10" grill kr 59,-

    Lakk/teppe/microfiber; ca 200kr,-
    Hva er måla på kassa di?

    Comment


    • #17
      Tok endel lenger tid å komme igang, har ikke hatt bruk for bagasjerommet så gjorde ingenting med det... Men nå skal jeg forhåpentligvis begynne og bli ferdig i helgen.

      Slik ser det ut nå:
      Click image for larger version

Name:	IMAG0049.jpg
Views:	1
Size:	826.3 KB
ID:	294849
      Ikke akkurat noe ryddig eller fint nei...

      Siden jeg går for min løsning så har jeg funnet litt material (fått dette gratis), dog vet ikke om det er nok, men er det for lite skal jeg alltids finne litt mer.
      Click image for larger version

Name:	IMAG0050.jpg
Views:	1
Size:	733.8 KB
ID:	294850


      Det jeg har kjøpt er da dette;
      Click image for larger version

Name:	IMAG0052.jpg
Views:	1
Size:	791.4 KB
ID:	294851
      Høyttalertrekk 109,-
      Kontaktlim 59,-
      Sparkelspade 29,-


      Regner med å begynne så smått imorgen og så lørdags formiddag og søndag ettermiddag.

      Skal ta bilder og poste etter jeg er ferdig...

      Comment


      • #18
        bytt inn det kontakt limet der til spray lim.blir myyye bedre.er et herk og pensle på det greiene der pluss at du får ikke like jevn fordeling.koster 59kr for spray lim på boks du trenger heller ikke sparkel spaden.


        mvh kim

        Comment


        • #19
          Originally posted by kimafro View Post
          bytt inn det kontakt limet der til spray lim.blir myyye bedre.er et herk og pensle på det greiene der pluss at du får ikke like jevn fordeling.koster 59kr for spray lim på boks du trenger heller ikke sparkel spaden.


          mvh kim
          Planen var å kjøpe spraylim, men etter å ha snakket med en som har bygd mange kasser (og trekt dem) sa at jeg heller sku kjøpe kontaktlim.. Blir ikke noe problem å fordele dette jevnt.
          Men mener dere at jeg fortsatt bør bytte?

          Comment


          • #20
            spray limet er det samme bare i boks.så frem du ikke har kompressor og sprøyte da.har du ikke det ville jeg gått for boks.brukte pensel og det limet der før jeg å å det var noe møkk,helt til jeg fant ut at spray lim var tingen.hehe.du skla ikke drukne kassa og trekket i lim heller


            mvh kim

            Comment


            • #21
              Når jeg skal trekke småting bruker jeg bare spraylim. Til større ting er det fram med kontaktlim og sprøyte. Mye enklere enn å smøre utover kontaktlim...
              Ole Petter Holelien
              Din komplette leverandør av bilstereo og monteringsmatriell
              Judysbilstereo.no olepetter@judysbilstereo.no
              Focal Helix Cadence Pioneer DD Dynabel Gladen GZ Installbay Silent Coat DLS M.M

              Comment


              • #22
                Først kuttet jeg opp noen planker i riktig lengde og plasserte de i bilen.
                Click image for larger version

Name:	IMAG0058.jpg
Views:	1
Size:	782.3 KB
ID:	294852
                Tror jeg bommet mye på tegningen min så det ble litt andre planer.
                Alt av kabler og subkassa vart lempet opp på setene foran.
                Click image for larger version

Name:	IMAG0059.jpg
Views:	1
Size:	700.8 KB
ID:	294853

                Deretter var det å skru fast rammen. En ting jeg ikke hadde tenkt på var skruer. Siden jeg ikke hadde lange nok skruer så vart det monteringsbånd med de skruene jeg hadde.
                Click image for larger version

Name:	IMAG0060.jpg
Views:	1
Size:	594.1 KB
ID:	294854

                Så skrudde jeg fast finerplata i bunnen (som var litt for liten, men fikk den gratis så...), og deretter lagde noen hull til kablene. Så skrudde jeg fast forsterkerne (og satte en trebit under for lufting) og skrudde fast strømfordeleren.
                Click image for larger version

Name:	IMAG0063.jpg
Views:	1
Size:	801.0 KB
ID:	294855

                Click image for larger version

Name:	IMAG0064.jpg
Views:	1
Size:	639.3 KB
ID:	294856
                Disse platene skulle jeg egentlig bruke til å lage flatt golv i bagasjerom, men hadde ikke mer tid til dette i helgen, så jeg la den bare over slik at "teppe" ikke skulle ta ned på forsterkerne.

                Slik ser det da nå ut baki
                Click image for larger version

Name:	IMAG0065.jpg
Views:	1
Size:	708.5 KB
ID:	294857
                Trengs dog å støvsuges men det ble iallefall finere




                Før/Etter
                Click image for larger version

Name:	føretter.jpg
Views:	1
Size:	948.5 KB
ID:	294858

                Hva synes dere ?

                Comment


                • #23
                  Til og ha et budsjet på en 200lapp ble det i hvertfall mye bedre en før
                  Har du festet rammen som forsterkerene sitter på i noe?
                  Alpine DLS Audison Focal Odyssey McIntosh

                  Comment


                  • #24
                    Originally posted by magnar View Post
                    Til og ha et budsjet på en 200lapp ble det i hvertfall mye bedre en før
                    Har du festet rammen som forsterkerene sitter på i noe?

                    Nei, den er nok ikke festet i noe. Skulle gjerne ha gjort det, men da blir det en del dyrere.
                    Den ligger dog litt i spenn slik at den ikke kan skli. Så ligger platen, teppe og suben oppå der igjen..
                    Vurderer å få prøvd å lagd en låsemekanisme når jeg skal lage nye plater, slik at øvste platen (golvet) henger fast.

                    Comment


                    • #25
                      skal du ha trekket til å sitte ordentlig så bruker du kontakt limet du har. spray lim funker til en viss grad, men kontaktlim er overlegent
                      Steffen Hammersgård
                      Alpine - Mosconi
                      Min prosjekt tråd

                      Comment


                      • #26
                        Vet ikke helt om jeg skal gjere mer med dette før jeg oppgraderer selve anlegget. Så jeg sparer trekkingen til senere :-)

                        Comment

                        Working...
                        X