Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tips til bagasjerom?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Tips til bagasjerom?

    Skal bygge litt om bak i bagasjerommet på Golfen. Det er en Golf Gl 1993-modell
    Skal dempe 1-2 lag med StP Gold, så tenkte jeg å heve golvet litt..

    Det jeg ønsker er tips, bilder av løsninger, link til gode (ikke alt for avanserte) byggetråder, og forslag til material.



    Dette er løsningen jeg mener er enkel å lage, billig.
    Click image for larger version

Name:	Golv.jpg
Views:	1
Size:	59.3 KB
ID:	299459

    Ramme 1 skal ligge innerst (altså nærmest seter)
    Ramme 2 skal ligge tett inntil ramme 1 slik at det også ikke sklir eller beveger seg (skal få de til å ligge perfekt slik at jeg slipper å begynne med å bolte noe fast e.l.
    Forsterkere skal sikkert ligge på en tynn treplate som henger i ramme 2. mellom forsterkeren og den tynne treplaten skal jeg ha en firkant; ca like stor som forsterker bare uten det i midten (for å få løftet forsterkeren litt opp og få lettere lufting)
    Ønsker å ha reservehjulet tilgjengelig.

    Over hele dette rammeverket tenkte jeg å enten en plate som dekker hele rammen trekt i stoff, eller 2 plater trekt i stoff som er like store som rammene (slik at jeg enkelt kan komme til forsterkere for innstilling/feilsøking osv)


    Hva tror dere om den løsningen? Endringer? Hvilke material? Hvor å skaffe material (rester hos byggvareforretninger?) ?


    Bilen skal dempes først, demping av bagasjerom blir mest sannsynlig gjort iløpet av helgen
    Utstyr jeg har nå:
    Kenwood KDC-6051U
    Cadence XBP121 Xenith 1x12 (subwoofer)
    Cadence Xa300.1 Xenith (monoforsterker til sub)
    Focal K2 Power (130KR?) komp.sett
    Audison forsterker til komp.sett.


    OBS, tenkte å lage en luke på hver side over hjulet (i det rommet som stikke litt innover om dere forstår?)
    Hvordan gå fram på denne? Material, hvor skaffe liten lås eller håndtak til luke?




    Takker for svar

  • #2
    Har bygget nesten eksakt et slikt anlegg i helt lik bil som du beskriver, også på budsjett. Brukte vel ca 500kr på byggematerialer totalt.

    Limer inn fra byggetråden jeg, du ser fremgangsmåten ganske greit her:

    Så var det igang med byggingen: Har ingen superverktøy og store bordsager, men med en alulinjal og to tvinger så har man et stabilt land å sage etter om man er nøyaktig når man stiller det inn:


    Noen kutt senere så var en 20l lukket kasse klar for sammensetting:


    Markering av hull til elementet. Lakket toppen svart for å lettere se omrisset når det skulle sages ut med stikksaga. Skyvelær funker gull til å risse opp sirkelen:


    Så er det bare å sage hullet


    Elementet på plass for testmontering:


    Ut med elementet, på med spraylim for å lime på noe som fungerer som pakning mellom kasse og element:


    Hadde litt blått microfiberstoff fra et gammelt prosjekt:


    Skjære hull til element:


    Passer fremdeles


    Bunnplate/forsterker-rack påbegynt, prøvemontering underveis:


    Fant ut at det blå stoffet viste litt når topp-platen kom på, så det ble fjernet for å byttes ut i svart stoff. Rack ferdig sammensatt og lakket i bilens farge:


    Påbegynt midt-innlegget i topp-platen, hadde litt kryssfiner stående som det senere skulle vise seg at var noe forferdelig dritt å bruke overfres på Hullet i midten gikk forsåvidt greit:


    Lakkerte deretter kanten på grillen i samme farge som bilen:


    Ble greit resultat av dette:


    Ny liten prøvemontering av det som var klart så langt:


    Fant nå ut at å frese ned forsenkninger i kryssfiner ikke var noe moro i det hele tatt:


    Ble kanskje litt vel ivrig, siden det omtrent tok fyr i fresesponet


    Men ble da ferdig, neste jobb var å trekke dekselet i grå alcantara/microfiberstoff:


    Forsenkingen på undersiden er for at plexiglasset over forsterkerene skal ligge mest mulig flush med toppen av platen når den ligger montert rett vei



    Så har jeg ikke mer bilder før ferdig resultat baki. Forsterkerene står montert på 5cm høye klosser, fordelingsblokker til pluss og minus ligger under den ene, delefilter liggen under den andre.

    Sånn ser det iallfall ut baki. Topp-plate trekt i svart teppe fra biltema, innlegget er i grått microfiberstoff som sagt




    1stk hobbyplate MDF fra Obs bygg - 60x240cm kr 199,-

    1stk 10" grill kr 59,-

    Lakk/teppe/microfiber; ca 200kr,-
    Last edited by Haakon O; 14-09-2011, 23:54.
    [URL="http://www.facebook.com/OttesenDesign"]http://www.facebook.com/OttesenDesign[/URL]

    Comment


    • #3
      sansynligheten er egentlig ganske stor for at jeg har nesten den samme utformingen og kravene, men vil ha forsterkerene på rekke innerst fra setene, er bare spent på om hvor jeg må hengsle for å komme til reserve dekket. høytaleren kommer jeg til å bygge inn i venstre side av bagasje rommet. men hadde jeg fått tak i en polk forsterker og polk frontsett på bruktmarkedet hadde jeg vel kanskje brukt samme ide som deg..

      skal sies at jeg har en 09 golf stasjonsvogn.

      Comment


      • #4
        hum nei... bilen må nok være brukanes.. titt og ofte det står en barne vogn der.. itillegg så har jeg ikke lyst til å dumpe reserve hjulet osv..

        må seom jeg får til å tegne detta opp.. : P

        Comment


        • #5
          Originally posted by Jørgen
          Noe ala dette du er ute etter å lage da Noobdelux?



          ...Ja for det er jo ett godt eksempel på "enkelt bygg" og billige materialer..



          Til TS:
          Synes planen din virker grei jeg! Se på det til Haakon og evt. på Edwarth sin Bmw E34.. Ganske kraftig bygget, men ikke så dyrt.

          Men ikke gå i den fella og tror at du ikke må feste ting, bare det ligger inntil hverandre! Ligger det fortsatt inntil hverandre, om bilen går kast i kast på taket tror du?
          [SIZE="3"][B][FONT="Trebuchet MS"]Joakim Skovlund[/FONT][/B][/SIZE]
          [SIZE="2"][B][COLOR="DimGray"][FONT="Trebuchet MS"][/FONT][/COLOR][/B][/SIZE]
          [SIZE="1"]Mobil: 943 55 200 - Epost:[EMAIL="joakim@skovlund.no"][COLOR=Blue]joakim@skovlund.no[/COLOR][/EMAIL][/SIZE]

          Comment


          • #6
            Originally posted by Joakim View Post
            ...Ja for det er jo ett godt eksempel på "enkelt bygg" og billige materialer..



            Til TS:
            Synes planen din virker grei jeg! Se på det til Haakon og evt. på Edwarth sin Bmw E34.. Ganske kraftig bygget, men ikke så dyrt.

            Men ikke gå i den fella og tror at du ikke må feste ting, bare det ligger inntil hverandre! Ligger det fortsatt inntil hverandre, om bilen går kast i kast på taket tror du?

            Skal få sett litt på edwarth sin, og mer på håkon sin

            Går bilen rundt regner jeg med det meste går rundt, dog hattehyllen stopper pittelitt...


            Flere bilder og tips?
            Har kun tilgang på standard verktøy...

            Comment


            • #7
              tipper han tenker å bruke en skrue eller 2 da.. : P

              Comment


              • #8
                Flere tips og bilder ?
                Ønsker som sagt så enkelt som mulig

                Om det ikke er kommet mer svar før 1-tiden imorgen, så kommer jeg til å gå for min løsning

                PS: Noen som har eksakte mål av bagasjerom på golf 3? (1993-modell, gl)

                Comment


                • #9
                  det ser ut som en helt greit oppsett det der.. kjør hardt! kjør stil osv.. ta bilder for guds skyld hehe

                  og lykke til : )

                  Comment


                  • #10
                    Hmm... Nå ser det ut som jeg må sette prosjektet på vent i et par uker...

                    Audison LRx 2.500 ; er dette en god match til Focal K2 Power 130 (husker ikke hele navnet) ?

                    Comment


                    • #11
                      ja ja.. bedre tid til å finne ut av hva du vil det da : P

                      funker sikkert.. (ikke at jeg veit noe som helst.. men llyd blir det vel : PPP)

                      Comment


                      • #12
                        Bedre tid ja

                        Det er bare å komme med flere tips og bilder

                        Comment


                        • #13
                          største problemet mitt er hvordan jeg får det fint baki..

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by Noobdelux View Post
                            største problemet mitt er hvordan jeg får det fint baki..

                            Akkurat det er viktig for meg òg!

                            Comment


                            • #15
                              blir å oppdatere tråden med en del bilder i morra..

                              holder på å dempe venstre delen av bagasje rommet..

                              Comment

                              Working...
                              X