Announcement

Collapse
No announcement yet.

lengde på bassrefleksrør ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Last ned winISD, finn parametere til din sub og legg inn disse. Velg så ønsket kassetype (lukket, refleks, båndbass). Da gir programmet et forslag (litt usikker hva det er basert på), du kan så eksperementere med forskjellige kasse og port størrelser, samt portlengde. De forskjellige endringene ser du på simulert graf.

    Å vite hva man skal simulere mot, hva som fungerer osv. er et yrke i seg selv og krever mye erfaring, men du kan iallefall på denne måten se hva forskjellige portlengder gjør (i teorien).
    Bmw e34 520:
    Fountek FR88EX & Peerless SLS213 powered by Audison

    Comment


    • #17
      Her forklares det hvordan man beregner lengde på port for å få ønsket tuningfrekvens på kassa: http://mobile.jlaudio.com/support_pages.php?page_id=165

      Comment


      • #18
        takker, men engelsken min er dessvere veldig dårlig :P
        va er parametere til en subb? hvor finner jeg disse? : )

        Comment


        • #19
          Originally posted by alpine View Post
          va er parametere til en subb? hvor finner jeg disse? : )
          Parametere gir informasjon om elementets mekaniske og elektriske egenskaper. Her kan jo noen som har mer peiling skyte inn. Eksempler på parametere er resonansfrekvens Fs, spoleinduktans Le (?), Vas ( litervolum av luft som tilsvarer membranens stivhet), Xmax osv.

          De jeg tror er viktig for å få en korrekt simulering er: Qts, Vas og Fs. Disse finner du i elementets manual.
          Bmw e34 520:
          Fountek FR88EX & Peerless SLS213 powered by Audison

          Comment


          • #20
            Nei, programmet sier ingenting om hva som skjer når du putter kassen i bilen. Da er det jo så mange andre elementer som påvirker. Hvis jeg forstod spørsmålet korrekt.

            Edit: Dessuten kan jo definisjonen av "riktig tuning" være så mangt.
            Last edited by tofter; 08-07-2011, 14:23.
            Bmw e34 520:
            Fountek FR88EX & Peerless SLS213 powered by Audison

            Comment


            • #21
              Bassbox Pro/Lite har muligheten for å simulere hvordan kassen fungerer i bilen. Om du har rette utstyret kan du til og med måle bilens respons gjennom hele lydspekteret, og legge dette inn for å få en helt nøyaktig simulering. Eller du kan bruke de medfølgende parametrene for en generisk bil for å få en pekepinn på frekvenskurven for en gitt kasse.

              Comment

              Working...
              X