Announcement

Collapse
No announcement yet.

Den ultimate midbassen?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Den ultimate midbassen?

    Har kjøpt ny bil, en Audi A4 og skal oppgradere litt på lyden.
    Tenkte å bruke Scan Speak diskanter fra lpine F1 settet eller bytte i noen andre mindre Scan Speak og mellomtone er litt usikkert. Jeg har et Focal 100krs liggende så vurderer å bruke disse mellomtonene enten på dash eller a-stolper. Noen som har erfaring med disse mellomtonene?? :P
    Subbene blir Polk Audio SR104DVC hvis jeg ikke bytter disse inn i noe annet.

    SPørsmålet er så middbasser.
    Har et par Hybrid Audio L8 men vurderer å bruke noe annet.
    Jeg ønsker derfor forslag på den ultimate mellomtonen som kan spille rett i døra eller i veldig små kasser.
    Disse bør være mellom 6,5 og 8" og bør være tighte og snertne!
    Prosjekt SQ Audi A3

  • #2
    Kicker ssmb8
    Mvh
    Ole Heen

    Link til kjøp og salg feedback tråd: http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=15926

    Comment


    • #3
      Nå MÅ ikke midbassene være 8"
      Er også ute etter god lyd som 1. prioritet, så ville aldri valgt kicker.
      Men vil gjerne høre hva som er de råeste midbassene dere har hørt i bil!
      Prosjekt SQ Audi A3

      Comment


      • #4
        http://www.mamut.net/dynabel/subdet143.htm
        denne ville jeg ha valgt, er så og si samme midbass som er Alpine sitt F#1 sett
        har hatt disse selv og de spilte bra, og tore (tufte) har sånne i den gule fare

        http://www.mamut.net/dynabel/subdet146.htm
        mellomtone så hadde nok mitt valg falt på scan speak 12m, nok en gang nesten samme som alpine f#1
        VW Golf 4
        Alpine F#1 status| Mosconi | Digital Designs
        Simen Sormbråten

        Comment


        • #5
          Jeg har scan speak revelator midbasser fra f1 liggende, men syntes disse kombinert med subbene, at det mangler litt snert i mellomtone. Alternativ er å bygge disse i en mindre kasse, men vil helst ikke modifisere dørene så mye.
          Revelator mellomtoenen er meget bra, de fra f1 settet har jeg ikke lengre, disse begynte også for alvor å ha sett sine bedre dager. Vurderer da nye discovery mellomtonen da disse egner seg til å spillle rett i dash/a-stolper.
          Prosjekt SQ Audi A3

          Comment


          • #6
            Dårlig med svar her!
            Mulig jeg prøver å få plass til Peerless SLS 8"
            Prosjekt SQ Audi A3

            Comment


            • #7
              Forumet er jo nesten dødt, mann. Ha litt tålmodighet.

              Tror jeg kan si at jeg ikke har testet det ypperste av det ypperste i mine egne biler, så jeg kan ikke hjelpe deg. MEN. Om du leser tråden med element-testene til Legatia, kan du i det minste se hva han syns om en del forskjellige?

              Comment


              • #8
                Hva som er det ypperste er jo ikke avhengig av pris.
                Har lest testen til legatia og deler hans erfaring med en del ting.
                Det jeg har liggende som jeg vurderer å teste er HAT L8 og Peerless SLS 8"
                Var også veldig overasket over seas performance midbassene, så er litt nysgjerrig på reference midbassene.
                Prosjekt SQ Audi A3

                Comment


                • #9
                  Oh, SLS 8 kan man like! DIYcable kommer visst snart med nytt smågodt forresten. Får bare krysse fingre for at magnetsystemet blir "håndterbart"...

                  The big brother to the Anarchy is our new 8" design with an earth-shattering 18mm of xmax and plenty of usable suspension to compliment it. Once again, this is cosmetically related to the Anarchy and uses the same basic motor topology. This design has high BL/cone area which makes it a great candidate for mini-subwoofers, in resonant enclosures or horn loaded designs. Target price is $125 but as with the Anarchy 5.25" we will offer pre-order/kick-off pricing incentives for those who want to jump in line early.
                  Ellers er det jo som vanlig mye kos i proffverdenen... B&C 8NDL51 og JBL 2118 for eksempel...
                  Last edited by epifant; 24-02-2011, 23:26.

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by epifant View Post
                    Oh, SLS 8 kan man like! DIYcable kommer visst snart med nytt smågodt forresten. Får bare krysse fingre for at magnetsystemet blir "håndterbart"...



                    Ellers er det jo som vanlig mye kos i proffverdenen... B&C 8NDL51 og JBL 2118 for eksempel...
                    Spennende. får vente å se hva diycable kommer med.
                    HAr du testet de overnevnte i bil selv?
                    Hvis jeg går for 8" blir det vel enten L8 eller SLS, men tar gjerne i mot flere forslag!
                    Prosjekt SQ Audi A3

                    Comment


                    • #11
                      Jeg har SLS 8 i bilen brukt som frontbass, ikke helt fornøyd. Litt boomy udefinerbar bass, men det tror jeg kommer av monteringen: På grunn av stor magnet og monteringsdybden tror jeg magneten blir påvirket av stålet i bakkant. Jeg tviler imidlertid ikke på at det er et godt element, men tenkte å gi en head up.
                      Bmw e34 520:
                      Fountek FR88EX & Peerless SLS213 powered by Audison

                      Comment


                      • #12
                        Takk, greit å høre andres meninger også!
                        Noen som har formeninger om seas reference midbassene? RW165?
                        Prosjekt SQ Audi A3

                        Comment


                        • #13
                          Reference midbasserne funker helt OK, ikke noen WOW opplevelse i dørmontering men tror det er mer å hente ved dashbord montering samt kasse på de. Tåler veldig lite mtp deling, Har smelt av 2 stykk selv Tror ikke jeg hadde tørd og delt disse lavere enn 63 hz ca.
                          Tor Martin Ølberg
                          - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
                          Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

                          Comment


                          • #14
                            Montering av elementet er vel viktigere enn selve elementet når man snakker om så dype frekvenser.
                            Jeg ville begynt med å sortere etter hva som spiller noenlunde flatt i en dør. (rundt 40-50 liter?)
                            Evt. hva som spiller bra i liten kasse.
                            Hva noen synes låter bra er noe jeg personlig tar med en klype salt, bass er 90% kasse/montering og 10% element.
                            Etter hvert som man strekker seg oppover i frekvens blir det anderledes.

                            Mvh
                            Dag Johansen
                            "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

                            Comment


                            • #15
                              Er derfor spørsmålet er ultimate midbass til mitt tilfelle.
                              Som du skriver Dag så må det bli et element med høy q-verdi og rett i dør eller kasse på kanskje 6-7 liter (pluss akustisk ventil)

                              har sett dls scandinavia midbassen skal ha veldig liten kasse, men vil helst foretrekke rett i dør da dette er mye enklere enn å bygge egen kasse. Midbassene skal vel deles ved maks 300hz i topp og har subb i bånn.
                              Last edited by hc_tk; 25-02-2011, 14:18.
                              Prosjekt SQ Audi A3

                              Comment

                              Working...
                              X