Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kjøpshjelp: Mellomtone eller fulltone fra ca. 200hz i LITEN kasse?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Som Dag sier, tror du skal lete lenge etter noe sånt, ja!

    Ser Tang Band har noen 1-tommers "fulltoner", men tror ikke du skal regne med mye lyd under et par-tre hundre hertz. MEN, jeg hadde noen Logitech-høyttalere med 1-1,5" elementer tidligere, og de spilte faktisk midbass helt OK. Kostet 100,-. Noe Hi-Fi var det ikke akkurat, bare så det er klart...

    Et tips til et greit og billig PC-anlegg er å kjøpe et par Logitech-høyttalere med litt større elementer. Jeg fant et par aktive med 3" (ser ut som TB, og heter W3-et-eller-annet) og slave-elementer for under 300,-. De spiller ikke kjempehøyt uten forvrengning, men de lager brukbar lyd. Skal integrere dem i en hylle når jeg får tid. Sikkert i 2012 eller noe...

    Logitech har i grunn PC-høyttalere i alle prisklasser, og det blir stort sett billigere enn å modde/lage noe selv. Skal man litt opp i lydkvalitet uten å gå opp til settet som koster et par laken, kan man jo kjøpe fulltone fra TB og en T-amp. Kommer på under 750,- for elementer og forsterker. Jeg har noen jeg slang sammen på en time, måtte prøve på gøy... de spiller veldig bra, og har til og med litt bass selv om de er åpen baffel (står i et hjørne, med hver høyttaler inntil en vegg).

    Comment


    • #17
      Jeg mente 3 eller 4" ikke 0,75".

      Jeg har en veldig bra pc anlegg som lager veldig ren og fin lyd: Acoustic Energy - Aego M, men som sagt så mangler de litt mellomtone.
      Mvh. Damir

      Comment


      • #18
        Originally posted by Legatia View Post
        morel realistisk? jada..


        Element guru`n

        Fortell litt da, hva er galt med å velge morel? tråkker du i en stor felle eller?

        Comment


        • #19
          Originally posted by Stianuno View Post
          Element guru`n

          Fortell litt da, hva er galt med å velge morel? tråkker du i en stor felle eller?
          Det som er galt er at det ikke låter naturlig, rett og slett.
          Kan minne om en gammel rørforsterker med mye harmonisk forvrengning og en dårlig sammensetning av blackplate rør.
          Morel låter litt over toppen "varmt" i mellomtonen.
          Har en god kompis som hadde et par morel høyttalere, han elsket dem. Helt til jeg satt et par høyttalere som låt bra ved siden av..
          For all del, ikke misforstå, masse som er værre, og diskantene til morel er bra. Men de mellomtonene jeg har hørt har en egen klang over seg. Jeg liker det ikke.
          Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]

          Comment


          • #20
            Btw. trådstarter, om du vil teste så har jeg et par fostex fulltoner liggende. 4" med banan-cone.
            Låter tålig ålreit over hele fjøla, ikke noe å sette fingern på. Men blir liksom aldri helt fantastiske.
            Får sende meg en pm om det er av interesse.
            Har strengt talt et par 3" legatia liggende og slenge å, alt er til sags for rett pris pleier jeg si.
            Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]

            Comment


            • #21
              Morel har en litt spesiell lyd, ja. Antar det er litt smak og behag eller musikksmak som avgjør om det er "feil" eller "riktig" for hver enkelt. Selv syns jeg Morel låter både tøft og behagelig samtidig, uten å bli slitsomt på noen måte. Anyways. Morel blir fortsatt i Minien.

              Både Legatia og Fostex hadde vært interessante alternativer. Shame on you for at du ikke har like fucka døgnrytme som jeg har utviklet den siste tiden, og skrev her i natt før jeg handlet!

              Men, jeg tar gjerne kontakt om Dayton-elementene spiller bajs!

              Comment


              • #22
                Uenig at en høyttaler kan være "feil" for noe musikk, mens "riktig" for annen. At noen liker klangkarakterer som er helt andre enn virkeligheten er greit nok.

                Hehe, ja du får gi meg ett vink om de låter dårlig.
                Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]

                Comment


                • #23
                  Hehe. Vi har vel vært inne på det før, og er sikkert prinsippielt uenige.

                  Det jeg mener er at noen typer musikk ikke nødvendigvis er like "avslørende" for et dårlig oppsett som andre typer musikk. F.eks. syns jeg noen låter av Yello og Michael Jackson kan låte bra/moro/underholdende på anlegg som egentlig ikke låter særlig bra på noenting. Ja, noen lyder og effekter er kanskje litt slappe/borte, eller blir litt fremhevet, men det er så mye forskjellige lyder at man ikke alltid legger merke til det.

                  Men, nå er jo ikke jeg av typen som har tålmodighet til å høre på samme spor 30 ganger for å bli ordentlig kjent med en låt, sånn at jeg kan bruke den til å avsløre feil på andres stereo. :P

                  Comment


                  • #24
                    Nå bryter jeg egentlig den selvpålagte regel min om å ikke poste etter kl. 00, men...

                    Støtter Shammers ang. Scan-Speak 10f, den var det første jeg tenkte på når jeg så tråden. Får veldig mye skryt rundtomkring, og virker fornuftig konstruert. Grei som plan B om ikke Daytonene faller i smak

                    Comment

                    Working...
                    X