Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kjøpshjelp: Mellomtone eller fulltone fra ca. 200hz i LITEN kasse?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Kjøpshjelp: Mellomtone eller fulltone fra ca. 200hz i LITEN kasse?

    Skal ha mellomtonen opp på dashbordet i den nye bilen, men har lyst til å prøve noe annet enn Hertz HL70, selv om jeg liker elementet godt og det i utgangspunktet egner seg til mitt bruk. Kunne tenkt meg noe som låter litt mer "laid back" og realistisk, da jeg syns Hertz'en er litt "sinna" i toppen når jeg skrur opp høyt.

    Blir en "pod" på A-stolpen eller oppå dashen, så elementet må klare seg i en LITEN kasse (type 0,5-1 liter-ish). Kikket litt på Tang Band, men de jeg har simulert ser ut til å like å ha litt volum å boltre seg i... Jeg har W3-1364SA, men usikker på om den vil tåle litt røff behandling fra meg over tid. :P

    Det som er viktig er ikke at det er en fulltone som sådan, men at det i alle fall er en mellomtone som brukes så langt ned i frekvens, med så liten kasse som mulig. Har forsterkerkanaler så det holder til å bruke diskanter i tillegg...

    Utseendemessig kunne jeg tenkt meg fulltoner, men vitsen forsvinner litt om de krever store kasser oppå dashen!

    Noen som har noen forslag?

    Jeg lurte på denne, som ser ut til å låte ålreit i 0.4 liters kasse, har høy xmax, lav fs og god effekttålighet! Hmmmmm! http://www.parts-express.com/pe/psho...number=264-887

  • #2
    Originally posted by Miniboom View Post

    Jeg har W3-1364SA, men usikker på om den vil tåle litt røff behandling fra meg over tid. :P
    Er det ikke bare å prøve da? koster da ikke så forbanna mye kjør på!!
    sigpicFocal Dual Monitor - Focal UtopiaBE - Alpine DVA-9965 - PXA H701custom edition
    IceAudio - Bilringen AS - inakustik

    Comment


    • #3
      Det ville jeg også prøvd om jeg hadde vært deg, Miniboom - særlig når du allerede har ett par!
      Men du kan jo bare lage den plassen til 3"-tommeren sånn at du også har ledig plass til en evt.
      diskant i tillegg til en annen mellomtone på 3 tommer, hvis du ikke blir fornøyd med Tang Band?
      ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
      Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

      Comment


      • #4
        Scan speak 10f tror jeg vil passe deg og kravene dine bra koster vel ca 700 kr pr stk, men mulig jeg skal bytte ut mine med m12, da blir i såfall mine Tilsalgs
        Steffen Hammersgård
        Alpine - Mosconi
        Min prosjekt tråd

        Comment


        • #5
          Litt av grunnen til at jeg ikke bare har lyst til å teste med W3'ene, er at det blir kjipt å bygge pods på nytt om jeg skal ha inn diskant seinere. Og at jeg, om jeg skal ha diskant, gjerne vil matche diskanten til mellomtonen jeg bruker. Om jeg skal sikre meg uansett komponentvalg, vil det bli en ganske stor pod på dashen. Vil gjerne ha baffelen så liten som mulig til de komponentene jeg velger, ikke noe universal-greier.

          Jeg likte de Scan Speak-elementene, Steffen! Pris og tidsramme for når du skal kvitte deg med dem på pm?

          Comment


          • #6
            laid back og realistisk, da må Morel eller Audison elementer være knall,
            mellomtone og diskant ja, morel bass er bais, men det vet vel du som har hatt litt slik?

            litt dyrt da

            Comment


            • #7
              Originally posted by Stianuno View Post
              laid back og realistisk, da må Morel eller Audison elementer være knall,
              mellomtone og diskant ja, morel bass er bais, men det vet vel du som har hatt litt slik?

              litt dyrt da
              morel realistisk? jada..
              Scanspeak revelator låter ganske laidback litt mørk i toppen men dog.
              Hybrid audio har min stemme om det skal være 3". Knall.
              Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]

              Comment


              • #8
                sendt deg pm
                Steffen Hammersgård
                Alpine - Mosconi
                Min prosjekt tråd

                Comment


                • #9
                  Hybrid Audio har jeg siklet på siden du bablet om det, Legatia, men nekter å bruke 4 ganger så mye cash på et par 3" som spiller litt bedre enn et annet.

                  Revelatoren, fås den i mindre enn 5,25"? Det skal som nevnt i en A-stolpe det her. Hehe.

                  Er Morel-fan jeg, men med mindre jeg finner et 4" integra-sett til en overkommelig pris, tror jeg at jeg kommer vel så langt med å "bygge" selv. Har Integra Ovation XO 6 liggende, men det tror jeg blir litt for stort fysisk, pluss at diskanten vil bli ca. 90 grader off axis i såfall.

                  Noen som har montert diskant og midbass så mye off axis? Lurer fælt på hvordan det låter, og det er så tungvint å teste! :P

                  Comment


                  • #10
                    Nå er da ikke jeg noe flink og "lese av" sånne grafer, men så kanskje ut som denne var noe for deg:
                    https://www.madisound.com/store/prod...oducts_id=8987
                    Til prisen, så er det bare og prøve :P
                    Runar E. Olsen ~ Moderator
                    Kia Cee'd SW 2011 - Blir snart SQ prosjekt.
                    http://www.signaturebar.com/uploads/images/67311.gif

                    Comment


                    • #11
                      Vil gjerne tro at en 16ohms høyttaler med 82db i følsomhet kan blii noe tricky å integrere, selv om den bare koster 18kr
                      [URL="http://www.facebook.com/OttesenDesign"]http://www.facebook.com/OttesenDesign[/URL]

                      Comment


                      • #12
                        du får Revelatoren som 12cm, ren mellomtone... M12 som jeg har planer om å bytte til selv, men der er ikke prisen like pen da drøyt 2k pr stk
                        Steffen Hammersgård
                        Alpine - Mosconi
                        Min prosjekt tråd

                        Comment


                        • #13
                          Jeg måtte uansett bestille diskanter fra Parts Express, så tok liksågodt med et par mellom-/fulltoner også, Dayton RS100-4. De passet bruksområdet mitt bra, og jeg er fornøyd med RS225 som jeg har hjemme. De kostet lite, har 4mm xmax, kan brukes i bitteliten kasse under 200hz (forhåpentlig), og i tillegg er de 4 ohm, så jeg har muligheten til å teste med passivt treveis delefilter som jeg har liggende, dersom jeg skulle ha lyst til det...

                          Ser bra ut gjør de også:

                          http://www.parts-express.com/pe/psho...number=295-378

                          Jeg tok med noen delefilterkomponenter for ca. 3kHz/12dB okt. deling, samt Vifa-diskantene XT25SC90-04 også (igjen! :P). Med moms og frakt kommer det på drøye 1600,- for alt sammen. Billig moro!
                          Last edited by Miniboom; 24-11-2010, 03:57.

                          Comment


                          • #14
                            Fine greier. Var veldig pene og pen pris også.

                            Av ren nysgjerrighet, noen som vet om noen fine rimelige bass-mellomtoner som spiller 60-2000hz som er 3/4" ?

                            Vurderer om jeg skal oppgradere PC anlegget hjemme med noen ekstra små bass elementer. Syns det mangler litt fra mellomtonen.
                            Last edited by Dammed; 24-11-2010, 04:06.
                            Mvh. Damir

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by Dammed View Post
                              Fine greier. Var veldig pene og pen pris også.

                              Av ren nysgjerrighet, noen som vet om noen fine rimelige bass-mellomtoner som spiller 60-2000hz som er 3/4" ?

                              Vurderer om jeg skal oppgradere PC anlegget hjemme med noen ekstra små bass elementer. Syns det mangler litt fra mellomtonen.
                              19mm bassmellomtoner som spiller 60Hz med litt omph tror jeg du skal lete lenge etter!

                              Mvh
                              Dag Johansen
                              "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

                              Comment

                              Working...
                              X