Announcement

Collapse
No announcement yet.

Noe spess man må huske på v/ bytting av batteri?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Noe spess man må huske på v/ bytting av batteri?

    God kveld!

    Må bare spørre; er det noe spesielt man må huske på når man bytter batteri for første gang?
    Har nå bytta ut det originale Mitsubishi batteriet (fra 2003, vannbasert syrebatteri) med et
    Stinger SPV 69 - bare kobla opp alt som det var over på det nye (noen nye kabelsko da).

    Er det noe spesielt man må huske på før man starter opp?
    Jeg prøvde å skru på tenninga, men da viste temperaturen
    helt feil, og spilleren ville ikke starte. Hvorfor gjør den ikke det?

    Er det sånn at jeg må starte bilen først?
    Hva er det verste som kan skje da?

    PS: Har ikke nok loddeutstyr, så måtte
    bruke vanlige loddefrie kabelsko og klemme
    ett par av kablene (bl.a. den originale jordinga)...

    Håper på kjappe svar,
    er så bekymra vøtt.
    ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
    Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

  • #2
    Batteri er rimelig lett. Skru ut det gamle, og sett inn det nye (bare vær 290% sikker på at du ikke forveksler polene )

    Når det gjelder de andre problemene, så eneste jeg kan tenke meg er at noen av kablene ikke har kontakt. Eventuellt sjekket sikringer?

    Comment


    • #3
      Var veldig nøye med kabelklemminga (kjøpte tilogmed ny solid kabelskoklemmetang idag), så det skal det ikke stå på.
      Og jeg veit at alle kablene som var originalt sitter skikkelig godt fast og de bør ha god kontakt på batteriet.
      Kanskje det livner til når jeg slår på motoren? Skal jeg bare starte bilen og se om det blir fyrverkeri?
      ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
      Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

      Comment


      • #4
        Du kan jo først måle spenninga. Kanskje rett og slett du har fått ett batteri som var tomt for strøm?

        Comment


        • #5
          Da er det jo bare å få starta bilen og la min stusselige 90A-dynamo lade det opp?
          ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
          Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

          Comment


          • #6
            Ok, men hvis ingen fler har noen invendinger så bare prøver jeg å starte bilen? Måler spenninger osv. først dah...
            ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
            Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

            Comment


            • #7
              Målte spenninga mi nå. Joakim har gitt meg ett batteri med spenning på 10.16
              ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
              Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

              Comment


              • #8
                misstenkte noe slikt ja. Ikke sikkert at det betyr noe, men jeg ville nok vært litt skeptisk på ett nytt batteri som ikke har over 12V

                Comment


                • #9
                  Regner med at det ordner seg, fikk låne lader av naboen så da lar jeg den stå og lade inatt. Får håpe spenninga er over 12V imorgen tidlig.
                  ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
                  Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by TakeTheTime View Post
                    Regner med at det ordner seg, fikk låne lader av naboen så da lar jeg den stå og lade inatt. Får håpe spenninga er over 12V imorgen tidlig.
                    Jepp, dersom den ikke er det så er sannsynligvis en celle i batteriet gåent. Da er det bare å få byttet det.

                    Comment


                    • #11
                      Ok skjønner. Da må jeg isåfall nok en tur til Dynabel i Oslo, men eneste problemet er hvordan jeg da skal komme meg dit.
                      ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
                      Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

                      Comment


                      • #12
                        By the way, er det sånn at spillere ikke skrur seg på med lav spenning? For den ville absolutt ikke skru seg på, prøvde flere ganger...
                        ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
                        Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by TakeTheTime View Post
                          By the way, er det sånn at spillere ikke skrur seg på med lav spenning? For den ville absolutt ikke skru seg på, prøvde flere ganger...
                          Det er nok helt sikkert grunnen ja. Er jo ett minimum på hvor lav spenning utstyr vil fungere.

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by TakeTheTime View Post
                            Ok skjønner. Da må jeg isåfall nok en tur til Dynabel i Oslo, men eneste problemet er hvordan jeg da skal komme meg dit.
                            Har du ikke det gamle batteriet enda da?

                            Comment


                            • #15
                              Jo jeg har det, men har klippa av de gamle kabelskoene som passa rett på batteripolene så det er ikke bare-bare å få kobla opp det igjen.
                              Men det ordner seg dette, snakka med Joakim nå, og han sa at spillere ikke skrur seg på med så lav spenning - så må bare får lada batteriet litt...
                              ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
                              Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

                              Comment

                              Working...
                              X