Announcement

Collapse
No announcement yet.

Forsterkere, viktige parametere?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Skrev ikke watt RMS dag, skrev RMS (Om det var det du siktet til)

    Men sjekker tråden.
    Runar E. Olsen ~ Moderator
    Kia Cee'd SW 2011 - Blir snart SQ prosjekt.
    http://www.signaturebar.com/uploads/images/67311.gif

    Comment


    • #17
      Originally posted by Dag Johansen View Post
      Se nytt punkt i min tråd om myter og missforståelser!

      Mvh
      Dag Johansen
      Men det kan ikke diskuteres at det er en sammenheng mellom effekt inn og -ut?
      Bmw e34 520:
      Fountek FR88EX & Peerless SLS213 powered by Audison

      Comment


      • #18
        Originally posted by tofter View Post
        Men det kan ikke diskuteres at det er en sammenheng mellom effekt inn og -ut?
        Nei det er klart!
        Men hele poenget er at det som mange kaller for RMS egentlig er langtidsytelse. (long term power)
        Og selv det er jo ikke en konstant spenning, altså DC - det er musikk-sinusbølger eller whatever.
        Hvis man kunne framvise en graf over hvor mye watt folk bruker når de spiller grise-grise-grise-høyt med musikk, hadde mange begynt å gråte når de så at 90% av tiden spiller 2000watt monoblokka med rundt 100 watt!

        Mvh
        Dag Johansen
        "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

        Comment


        • #19
          Originally posted by Dag Johansen View Post
          Nei det er klart!
          Men hele poenget er at det som mange kaller for RMS egentlig er langtidsytelse. (long term power)
          Og selv det er jo ikke en konstant spenning, altså DC - det er musikk-sinusbølger eller whatever.
          Hvis man kunne framvise en graf over hvor mye watt folk bruker når de spiller grise-grise-grise-høyt med musikk, hadde mange begynt å gråte når de så at 90% av tiden spiller 2000watt monoblokka med rundt 100 watt!

          Mvh
          Dag Johansen
          Har røket 70A-sikringer med musikk-spilling, jeg. 70A er 670W med 12V og 80% virkningsgrad. Høyttaleren tok ikke skade av det selv etter lang tids bruk, men membranen ble god og varm (var aluminiumsmembran, som som kjent leder varme godt). Høyttaleren skulle tåle 600W termisk, noe den gjorde fint.

          Skulle jeg spilt høyere over lang tid, burde den nok vært laget for å tåle mer. Høy effekttålighet er jo ikke noe produsentene trakter etter for moro skyld, men de som satser på mer enn burping ser ut til å ha skjønt at 5-600W termisk er mer enn nok til å spille musikk høyt nok.

          Ikke at jeg har justert lyden sånn til vanlig, for jeg hørte jo bare bassen den gang, men vil bare poengtere at det er fint mulig å gi en høyttaler mange watt til daglig bruk. Liker man det høyt, får de gjennomgå med mange hundre watt... RMS eller ikke, eksakt målestandard er ganske uvesentlig for meg i praksis. Prøver å venne meg av med å spikke disse berømte flisene.

          Selv om ikke du eller jeg gjør det hver dag, så vil nok f.eks. Werner og Jonas kunne måle veldig høyt strømtrekk når de spiller musikk også, ikke bare når de burper sinus.

          Comment


          • #20
            Du må spikke så mye fliser du orker for meg, for jeg kan ikke se at vi er veldig uenige i det jeg snakker om.
            Og å få folk til å slutte å si RMS har jeg vel i grunnen innsett at er umulig.
            MEN jeg vil bare at folk skal forstå hva dette handler om og at musikk - selv komprimert listepop - er dynamikk.
            Det er jo ikke veldig vanskelig mattematikk å skjønne at 100 watt 90% av tiden og 3000 watt resten av tiden smelter sikringer!
            hmmm...... kom på noe til neste avsnitt i myter og missforståelser...

            Mvh
            Dag Johansen
            "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

            Comment

            Working...
            X