Announcement

Collapse
No announcement yet.

Forsterkere, viktige parametere?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Forsterkere, viktige parametere?

    Mårn. Ser at det har dukket opp en del spørsmål angående parametere som gjelder forsterkere bl.a. dempingsfaktor, watt osv.

    Så da er spørsmålet mitt, hva er det som faktisk gjør en forsterker god? Regner med selve designet har en del og si på lydkvalitet men igjen, hvordan får di parameterene fram til en forsterker når de lager en?


    Mens jeg er på spørsmålsrunden så lurer jeg også på hvordan det vil være med en lukket kasse til et element. Si feks Dali A-10WD som vil helst ha 18 liters kasse. Hva vil skje om jeg hiver elementet i en 40 liters kasse? Vil det gjøre at elementet spiller bedre på lavere frekvenser eller vil det gjør at kassen fungerer som et resonans kammer? (btw jeg sjekket basskasse tråden, fant ingenting spesielt der)
    Tor Martin Ølberg
    - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
    Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

  • #2
    Ingen som har noe smart og tilføye eller blir spørsmålene mine usvart?
    Tor Martin Ølberg
    - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
    Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

    Comment


    • #3
      Skulle ønske jeg kunne svare deg, siden du er så flink til å gi respons i min tråd.
      ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
      Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

      Comment


      • #4
        Jeg er ikke faglig dyktig nok til å svare, men...

        Det aller første parameteren jeg sjekker når jeg skal prøve å finne ut om en forsterker er bra er hvilken effekt forsterkeren leverer når impedansen halveres. En ideel forsterker skal doble effekten når impedansen (ohm) halveres. Hvis ikke forsterkeren gjør det så komprimerer den signalet , og hvem ønsker en hemmelig limmiter i anlegget..

        Det neste jeg sjekker er om det er aktuellt å stole på noe av det produsenten skriver. dette er selvsagt ikke en vanntett test , men dersom det ikke finnes noen sammenheng mellom sikringer og oppgitt watt effekt så gidder jeg sjelden å lese videre.
        75 ampere sikring og oppgitt effekt til 2500watt er lik bull-shit for meg. (75A x14v er omtrent 1000watt) Og det er uten tap.varme.

        Skal jeg belasteforsterkeren med store svingspoler så sjekker jeg dempningfaktor. under 300 i 4 ohm / 150 i 2 ohm er for dårlig. (forsterkerens evne til å spise opp den strømmen som produseres av spolen når den beveger seg i magnet gapet. (rett meg gjerne den som har mer teknisk kunskap)

        Hva slags type forsterker du skal ha er selvsagt også veldig viktig. Klasse A låter mest hifi korrekt, men er sjelden nødvendig i bil etter min smak. Diskantforsterker i klA er i såfall mest aktuellt. bass i kl A er tull etter min smak.
        Kl A/B er det som låter best i forhold til hvor effektiv og kostbar hver watt er. Halvgrei effektivitet og bra nok lyd.
        Til sub kan det være aktuellt med kl D. Disse er super effektive men egner seg kun til Bass. finnes å få kjøpt til fulltone også ,men jeg har aldri hort noe bra om kl D til det bruket.
        Selv kjører jeg kl A/B hele veien. Matador or nok rett man å sende en PM til om dette emnet.

        Ellers er smaken som baken og mange vil nok foretrekke dårlig dempningsfaktor fordi det gjør lyden fetere og mindre stram/ tørr.

        Ellers er det kanskje best å spørre og grave masse på bilforumet og finne noen du stoler på. Det er nemmelig ikke mulig å finne ut om en forsterker låter bra og slik du liker utifra data.

        Mulig jeg oppdaterer når jeg har bedre tid.

        Comment


        • #5
          Originally posted by melancool View Post
          75 ampere sikring og oppgitt effekt til 2500watt er lik bull-shit for meg. (75A x14v er omtrent 1000watt) Og det er uten tap.varme.
          Se nytt punkt i min tråd om myter og missforståelser!

          Mvh
          Dag Johansen
          "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

          Comment


          • #6
            @Dag Johansen, har du noe å tilføye på kassespørsmålet mitt? Gjenstår ennå grønn her -.-
            Tor Martin Ølberg
            - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
            Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

            Comment


            • #7
              Originally posted by tmolberg View Post
              @Dag Johansen, har du noe å tilføye på kassespørsmålet mitt? Gjenstår ennå grønn her -.-
              Ved å bruke større kasse enn "optimalt" senker man resonansfrekvensen på subwooferen.
              I tilegg blir den bedre på transienter, altså hvor dynamisk den spiller.
              Eneste ulempe er, og den er liten, at den tåler mindre effekt.

              Mvh
              Dag Johansen
              "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

              Comment


              • #8
                Åja, kan det være derfor jeg tok livet av seas elementet mitt?

                Så ifølge deg er større kasse alltid bedre uansett element? Så lenge du vet hvordan du skal stille gainen osv
                Tor Martin Ølberg
                - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
                Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

                Comment


                • #9
                  Originally posted by tmolberg View Post
                  Åja, kan det være derfor jeg tok livet av seas elementet mitt?

                  Så ifølge deg er større kasse alltid bedre uansett element? Så lenge du vet hvordan du skal stille gainen osv
                  Heller for stor enn for liten!
                  Men man kommer jo til t punkt der det blir meningsløst å øke mer også, ingen vits i å overdrive!

                  Mvh
                  Dag Johansen
                  "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

                  Comment


                  • #10
                    Ja den er jeg med på
                    Tor Martin Ølberg
                    - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
                    Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Dag Johansen View Post
                      Heller for stor enn for liten![/B]
                      Men man kommer jo til t punkt der det blir meningsløst å øke mer også, ingen vits i å overdrive!

                      Mvh
                      Dag Johansen


                      Det gjelder i bilstereoens verden også, ja!

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by stiffmast View Post
                        Det gjelder i bilstereoens verden også, ja!
                        Joda, gjelder her også, men som Dag skrev "ingen vits i å overdrive"

                        Hjelper lite når Xmax'n din er 18cm hvis Xmech'n bare er 15cm.. da får man liksom ikke brukt hele.. slaglengden
                        Torbjørn J. - [B]PM er deaktivert, bruk e-post.[/B]
                        [B]Bilen[/B]: Pioneer p99rs - Mcintosh MC431 - Brax X2000.2 - Mosconi 300.2
                        Hjemme: Yamaha RXA3010 | XPA-5 x 2 | Emotiva ERT-8.3 | ERM-6.3 | ERD-1 x 4 | HFS sub * 2 | SVS AS-EQ1

                        Comment


                        • #13
                          ugn, er ikke xmech den mekaniske slaglengden? Altså hva MAX slag lengde er? Bør ikke xmech ha høyrere verdi enn xmax då?

                          Btw, Dag, jeg har Image Dynamics iD 10v3 i en 65l kasse. Og den sier max 350rms. Jeg mater den med ca 750rms på full pupp. Den overlever greit det ^^
                          Runar E. Olsen ~ Moderator
                          Kia Cee'd SW 2011 - Blir snart SQ prosjekt.
                          http://www.signaturebar.com/uploads/images/67311.gif

                          Comment


                          • #14
                            skal stemme det ja Genexxa. Xmexh er vel ca Xmax +10/20%.

                            "viktige ting å se etter"

                            Dempningsfaktor, jo mer jo bedre. (men mener jeg har lest så lenge du har nmer enn 200 så er det bra nok, ta med et klype salt)

                            Størrelse (fysisk) Her syns jeg at jo større jo bedre så lenge du får plass til den. Jo større areal jo bedre vil kjølingen fungere.

                            Effekt. Her pleier jeg å kjøpe som regel 25% mer enn det jeg har behov for. Dette er pga av flere grunner, en av dem er da vet jeg at jeg ikke presser forsterkeren på maks hele tiden. Og dermed så blir den ikke like fort varm og den bør vare lengre.

                            Sikring str / bra merke. Kjøper du bra merker så får du ikke "juge-på-seg-watt", som regel får man mer enn det som er opplyst. F.eks. Rockford Fosgate, Genesis, etc

                            delefiltre hvis du har behov for det. (alltid kjekt å ha muligheten for å bruke dem)

                            Design, ja utseende teller litt det også.

                            Terminaler, store terminaler er bare positvt. Jo større kabaler man kan bruke jo bedre er det. Hvor de er plassert er også kjekt å ta en titt på.

                            Og så det avanserte, selve komnponentene som blir brukt. Dette er litt over mitt hodet, men er flere her som kan dette selv om det vil bli for omfattende å lage en generell post på det tenker jeg.
                            Mvh. Damir

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by GENEXXA View Post
                              ugn, er ikke xmech den mekaniske slaglengden? Altså hva MAX slag lengde er? Bør ikke xmech ha høyrere verdi enn xmax då?

                              Btw, Dag, jeg har Image Dynamics iD 10v3 i en 65l kasse. Og den sier max 350rms. Jeg mater den med ca 750rms på full pupp. Den overlever greit det ^^
                              Du mater den ikke med 750 watt RMS..... se tråden min i "myter og missforståelser"

                              Mvh
                              Dag Johansen
                              "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

                              Comment

                              Working...
                              X