Announcement

Collapse
No announcement yet.

''spille raskere''

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Originally posted by username
    Og da kommer de ut av fase, det kan vi kompensere med faseforskyvning
    Nja. Dersom subwooferens effektive frekvensområde er innenfor samme tidsdomene, så ja. Dersom induktansen er (for) høy vil subwooferen "henge etter" på noen frekvenser, og treffe perfekt på andre. Siden tidskorrigering (faseforsyvning) i spillere ikke er frekvensavhengig, vil man bare flytte problemet i slike tilfeller. I tillegg oppstår det også frekvensavhengige tidsforsinkelser (group delay) som følge av valgt kasseløsning og -størrelse, som kan fucke opp lyden fra selv et godt element med lav induktans. Jeg vil si det er mer hørbart og et vanligere problem, hvertfall etter min erfaring.

    Så...... når subwooferen din ligger 50ms "etter" ved 15hz, og 3ms "etter" ved 50hz, hvordan tidskorrigerer du det?

    Eneste måten å fjerne det problemet på, er å begrense arbeidsområdet (stille opp på subsonicfilter eller ned på lavpassfilter) eller endre kassestørrelsen, til avviket i group delay innenfor arbeidsområdet til subwooferen er innenfor akseptabel verdi (iflg. Adire Audio tror jeg det var 30ms eller noe, jeg vet ikke).

    Faseforskyvning hjelper bare når man skal stille avstand/forsinkelse mellom to elementer, ikke for å justere forsinkelser i ett element alene.

    Comment


    • #17
      Det har vært uendelig mye diskusjon rundt dempningsfaktor på nettet, så lenge jeg har drevet med både nett og bilstereo... De fleste sier man kan se bort ifra dette tallet, siden det ikke betyr noe særlig i praksis. Og teoretisk vs. effektiv dempningsfaktor er to helt forskjellige ting, siden det er så mye som spiller inn.

      Men jeg tror nok dempningsfaktor ikke er helt ubetydelig, og at det spiller en rolle i hvorfor et crappy element (med høy induktans) spiller ræva kombinert med en elendig forsterker (med lav dempningsfaktor), mens det kan låte bedre når man bytter ut én av komponentene med noe bedre. Men - det avhenger ikke av dempningsfaktor alene, og komponenten som IKKE er byttet ut, vil jo fortsatt være ræva.

      Så lenge utstyret generelt blir regnet for å være bra, kan man se bort fra de fleste oppgitte mål og verdier, fordi de fleste slike teoretiske variabler ("variabler" fordi målestandardene er så dårlige og sjelden fulgt til punkt og prikke) fort går fra å være sammenlikningsgrunnlag til å bli det man ser etter når man skal kjøpe noe.

      Moralen for meg er: Ikke kjøp noe dritt. Og ikke sammenlikne noen produkter basert på papir-specs. Det er ALT for mange variabler ute og går, uansett hva det gjelder.

      Comment

      Working...
      X