Announcement

Collapse
No announcement yet.

''spille raskere''

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • ''spille raskere''

    er det sant at en 10'' spiller raskere (slår forterre) enn en fks 15'' eller 18''? eller er det en bløff?

  • #2
    BLØFF! Eller myte som det også kalles...

    Saken er at en 10" må bevege seg ganske mye lengre enn en 18" for å oppnå samme lydtrykk, så om begge har motor (magnetsystem og spole) som er kraftig nok, så vil en 15" eller 18" spille "raskere" enn et mindre element.

    Det mange forbinder med "treg" bass er at et stort element ofte spiller dypere, med mere makt enn et mindre, så derfor oppleves lyden som tyngre.

    En god tanke for å gjengi bass pent er at det er bedre å flytte en stor mengde luft forsiktig, enn å flytte en liten mengde luft brutalt. Resultatet er det samme, men førstnevnte vil låte penere.
    [SIZE="3"][B][FONT="Trebuchet MS"]Joakim Skovlund[/FONT][/B][/SIZE]
    [SIZE="2"][B][COLOR="DimGray"][FONT="Trebuchet MS"][/FONT][/COLOR][/B][/SIZE]
    [SIZE="1"]Mobil: 943 55 200 - Epost:[EMAIL="joakim@skovlund.no"][COLOR=Blue]joakim@skovlund.no[/COLOR][/EMAIL][/SIZE]

    Comment


    • #3
      Nei det er ikke sant

      http://bilstereoforumet.no/showthrea...t=gode+grunner


      Edit: Men det betyr ikke at mindere elementer som 8" og 10" ikke låter bra, kan få et lite element til å spille høvelig dypt i rett kasse, men seff aldri så dypt som et stort element i ei optimal kasse.

      Det er fint med små elementer hvis du har manko på plass, eller bare liker små kasser
      Last edited by Stianuno; 05-06-2010, 11:31.

      Comment


      • #4
        min erfaring er værtfall at: jeg syns 10 får ''kraftigere'' slag om du skjønner hva jeg mener, at den dunker mye hardere, enn fks en 18'' da jeg syns at en 18 får en helt annen bass som får buksa til å blafre, å ikke så mye trøkk som det kommer fra en 10. hvis dere skjønner hva jeg mener,

        bare å si hvis jeg forklarte dårlig, så skal jeg prøve å forklare på en annen måte, hehe

        Comment


        • #5
          Thats only tull og tøys

          Comment


          • #6
            Originally posted by Alex s View Post
            min erfaring er værtfall at: jeg syns 10 får ''kraftigere'' slag om du skjønner hva jeg mener, at den dunker mye hardere, enn fks en 18'' da jeg syns at en 18 får en helt annen bass som får buksa til å blafre, å ikke så mye trøkk som det kommer fra en 10. hvis dere skjønner hva jeg mener,

            bare å si hvis jeg forklarte dårlig, så skal jeg prøve å forklare på en annen måte, hehe
            Ser for meg dette er en observasjon gjort med flere variabler en konstanter inne i bildet

            Kan du heller si noe om forskjeller og likheter i de anleggene du sammenligner mot hverandre? Da kan vi lettere forklare hvorfor du observerer det du gjør.
            Mvh Tony
            - The only road to take is perfection itself

            Comment


            • #7
              Originally posted by Typhon View Post
              Ser for meg dette er en observasjon gjort med flere variabler en konstanter inne i bildet

              Kan du heller si noe om forskjeller og likheter i de anleggene du sammenligner mot hverandre? Da kan vi lettere forklare hvorfor du observerer det du gjør.
              som fks hjemmestereo, hadde cerwin vega cls215 å cls210 elr hva de het igjen, å merket at 215 hadde mere romslig bass, mere buldring i vegger å slikt, imens 210 hadde litt hardere bass igjen, kanskje dårlig eksempel men

              Comment


              • #8
                Spørsmål: Tenk på at for å reprodusere en 50hz-tone vil elementet måtte bevege seg ut og inn 50 ganger i sekundet. Hva blir da konsekvensen om elementet beveger seg raskere?

                Comment


                • #9
                  Originally posted by epifant View Post
                  Spørsmål: Tenk på at for å reprodusere en 50hz-tone vil elementet måtte bevege seg ut og inn 50 ganger i sekundet. Hva blir da konsekvensen om elementet beveger seg raskere?
                  hæ? (titegs regelen)

                  Comment


                  • #10
                    ganske enkelt du opplever at den høyttalerkassen gir mer punchy, hardere bass fordi den klarer ikke å avspille de lavere tonene. Hadde du hatt et delefilter som filterer bort alt under 40hz så hadde 15" kassen spille like hardt som du kaller det.
                    Mvh. Damir

                    Comment


                    • #11
                      Du spør i første post om et mindre element slår raskere enn et større element. Om vi mater en 8-tommer og en 18-tommer med det samme signalet på 50 hz, vil 8-tommeren spille 70 hz siden den er kjapp og 18-tommeren 40 hz siden den er treg?

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Dammed View Post
                        ganske enkelt du opplever at den høyttalerkassen gir mer punchy, hardere bass fordi den klarer ikke å avspille de lavere tonene. Hadde du hatt et delefilter som filterer bort alt under 40hz så hadde 15" kassen spille like hardt som du kaller det.
                        aha! (10tegn)

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by epifant View Post
                          Du spør i første post om et mindre element slår raskere enn et større element. Om vi mater en 8-tommer og en 18-tommer med det samme signalet på 50 hz, vil 8-tommeren spille 70 hz siden den er kjapp og 18-tommeren 40 hz siden den er treg?
                          Han tenker kanskje på at dersom man mater en 18-tommer og en 10-tommer med identiske motorer, med 50hz i 1hz-intervaller, så vil 18-tommeren ha større bevegelig masse og dermed i teorien være tregere "å sette igang" (intertia, treghetsmoment) og stoppe, enn et mindre element med mindre bevegelig masse. På en måte er det jo logisk å tenke sånn, siden det er en slags "lov" om at større ting er tregere enn små ting.

                          Men du/jeg/andre her har jo tidligere påpekt mange ting angående dette, bl.a. det faktum at subwooferen ikke vil ha noen forutsetning for å bevege seg når den ikke lenger får "beskjed om det" (strøm) fra forsterkeren, m.a.o. kan ikke bassen være noe tregere enn signalet fra CD-spilleren/DSP e.l. + tidsforsinkelsen gjennom kabler, forsterkere og til sist luft, frem til lytteposisjonen.


                          Subwooferen gjør bare som den får beskjed om, den har ikke så mye annet valg...

                          Edit: Glemte å nevne argumentet med at spoler med høy induktans er tregere enn de med lav induktans. Hehe. Men det får trådstarter søke opp et annet sted. Nå skal jeg ut igjen.

                          God helg! Deilig vær her, i alle fall!
                          Last edited by Miniboom; 05-06-2010, 14:47.

                          Comment


                          • #14
                            Eller kjøper oss skikkelige forsterkere med høy dempningsfaktor som klarer å kontrollere elementet.

                            Forsterkere med dårlige specs låter mindre kontrollert, slik er det bare

                            Comment


                            • #15
                              Dempingsfaktor er forsterkerens evne til å ta opp spenning/ induktans.
                              Måles i tall, hvor 200 er ganske så vanligt, mine vrxèr har dempningsfaktor på 1800 i 4ohm, 900 i 2ohm og 450 i 1ohm

                              Comment

                              Working...
                              X