Announcement

Collapse
No announcement yet.

Valg av ny headunit. Trenger litt feedback før jeg bestemmer meg

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Valg av ny headunit. Trenger litt feedback før jeg bestemmer meg

    Har nå i ett par-tre dager prøvd å blitt klok på hva jeg bør velge av ny headunit.
    Jeg er ikke på noe strengt budsjett, men vil såklart ha mye for pengene.

    Det som er viktig for meg er:
    - Gode muligheter for 3-veis aktiv deling, med godt utvalg av delefrekvenser.
    - God EQ, helst parametrisk
    - TA
    - God USB avspiller.

    Det jeg har vurdert til nå er:

    - Alpine 117Ri + PXA-H100
    - Alpine 9887
    - Pioneer P88rsII

    Klarer ikke helt bestemme meg hva som vil være den beste løsningen.

    Av det jeg har lest så klager mange på menyene i Alpine spillerene og at den er uoversiktelig.
    Pioneer skal være bedre på menyer, men USB avspilleren er vissnok ikke god. Såvidt jeg har skjønnt så er også justeringsmulighetene på pioneeren også noe mindre enn på alpine.

    Dersom pris på de tre modellene jeg har nevnt ikke betyr så mye, hva ville anbefalingen her vært? USB funksjonen, samt lydjusteringsmuligheten er da det viktigste for meg. Er også ute etter at det må være mulighet for å lagre presets da jeg skal ha ett anlegg som kjapt kan veksle mellom SQ og SPL

  • #2
    Du kan glemme P88RSII som usb avspiller i ale fall. Du må først kjøpe en usb modul, og til og med da så er usb grensesnitten helt elendig.

    9887 har ikke en usb mulighet, men Ipod kan man tilkoble.

    117 har mulighet for usb, så hvis du skal bruke usb minnepenn / ekstern harddisk så er dette det eneste valget. Hvis du har planer om å bruke en ipod, så hadde jeg gått for 9887.
    Mvh. Damir

    Comment


    • #3
      Ok, vet du om 117 har alle justeringene som 9887 har når man kobler på pxa-h100 enheten?
      Og er USB spilleren på 117 god med tanke på browsing?

      ipod er egentlig ikke veldig viktig. Jeg har en iPhone (3Gs), men på den bruker jeg kun spotify app'n. Regner med at den uansett ikke funker, men hadde den gjort det hadde det jo vært helt ypperlig

      Comment


      • #4
        Sjekka litt mer nå, og virker som om mange klager på at alpine har utrolig tregt USB grensesnitt.

        Comment


        • #5
          Snuser også litt på iDA-X305 +pxa-h100 som er en ren media avspiller (ikke cd-spiller)

          Noen som har testet denne?

          Lurer også på hvis man eventuellt skulle være med i en bilstereo konkuranse, vil man da i det heletatt kunne delta uten fysisk cd-drev?

          Edit:

          Alternativt så kom jeg også til å tenke på en mulig løsning med å sette iDA-X305 inn på aux inngangen på en 9855/9887 (har 2 DIN slotter)

          Er dette en løsning som er helt på jordet?

          Edit2:

          Etter mye tenking og knaking så har jeg heller bestemt meg for å kjøpe en brukt 9855r og bygge meg en carputer og koble til denne for mp3/spotify. Tror det blir en mye mer fleksibel løsning
          Last edited by trustno1; 28-05-2010, 16:27.

          Comment


          • #6
            Nå er kanskje jeg litt gammeldags, men jeg brukte aldri eq, loudness osv når jeg konkurerte, for meg var det lyden på plata som skulle ut i høyttalerene, og ikke en masse ekstra bass, mellomtone eller diskant. Jeg brukte heller ikke aktiv deling fra spilleren, men gjorde innstillingene jeg trengte på forsterkerene.
            Jeg mener også det skal være fullt mulig å hevde seg i konkurranser med en forholdsvis simpel spiller med 2 rca utganger, en bra 4 kanals forsterker til front,og en bra monoforsterker til sub... og selvfølgelig bra frontsett og sub. Resten ligger i montering og justering.

            Når jeg ser i signaturen din, så er det mye annet som bør byttes før bilen er konkurranse dyktig

            Comment


            • #7
              Originally posted by cossiemk1 View Post
              Nå er kanskje jeg litt gammeldags, men jeg brukte aldri eq, loudness osv når jeg konkurerte, for meg var det lyden på plata som skulle ut i høyttalerene, og ikke en masse ekstra bass, mellomtone eller diskant. Jeg brukte heller ikke aktiv deling fra spilleren, men gjorde innstillingene jeg trengte på forsterkerene.
              Jeg mener også det skal være fullt mulig å hevde seg i konkurranser med en forholdsvis simpel spiller med 2 rca utganger, en bra 4 kanals forsterker til front,og en bra monoforsterker til sub... og selvfølgelig bra frontsett og sub. Resten ligger i montering og justering.

              Når jeg ser i signaturen din, så er det mye annet som bør byttes før bilen er konkurranse dyktig
              Hovedmålet mitt er ikke å vinne konkuranser, men å få lyd jeg er fornøyd med selv. Derfor har jeg lyst på en spiller med masse innstillingsmuligheter (liker å knotte litt )

              Men ikke dermed sagt at det ikke kunne vært artig å prøvd seg en gang, bare for å se hvor man ligger i løypa.

              Comment


              • #8
                Jeg ville nok også valgt sistnevnte løsning med en 9855r og en carputer. Det er tross alt rimelig mange avanserte innstillingsmuligheter på 9855r samt at du kan finne en hel del ting å justere lyden på puteren også.. så uansett hvordan man ser det, så er man jo berga. eneste er at det kanskje kan koste mer enn det smaker, for pc'en bruker 10-15 sekunder på å boote.. Og så tar det litt tid å logge seg på alle applikasjoner, og etc etc.. Jeg vil sterkt anbefale en SSD disk som bootdisk (eventuelt eneste disk i maskina) som er såpass stor at det går an å lagre mp3 i 320kbs eller mer.. Gjerne flac om du har tilgang til det.

                Når det kommer til justering på forsterkere, så liker ikke jeg det.. jeg stiller alt helt nøytralt der, og så justerer jeg inne i bilen i stedet. Det fungerer utrolig bra for min del, og derfor har jeg forelsket meg i Rainbow sine forsterkerserier. De forsterker kun lyden, og that's it... Finnes ikke ett eneste justeringspunkt på dem.. det finnes en jumper inne i forsterkeren, som booster signalet litt på bekostning av kvalitet, men det er minimalt i mine ører.. Nok reklame..
                Jeg vil gjerne se hvordan du bygger den carputeren, for jeg har lenge tenkt på noe lignende selv..
                Sture Vedal

                Comment


                • #9
                  Yes, Alpine 9855r er knallbra! Og den har du jo hørt og fått prøvd litt greier på selv så du vet at den er bra for justering.

                  Originally posted by cossiemk1 View Post
                  Nå er kanskje jeg litt gammeldags, men jeg brukte aldri eq, loudness osv når jeg konkurerte, for meg var det lyden på plata som skulle ut i høyttalerene, og ikke en masse ekstra bass, mellomtone eller diskant.
                  Men cossie, når man skal ha "perfekt" lyd i bilen så kommer man ikke utenom litt justering.
                  Og da snakker jeg ikke om å putte på loudness, og booste opp masse ekstra - heller omvendt...
                  Parametisk EQ kan brukes for å finne & justere ned frekvenser som bilens interiør/vinduer/etc.
                  hjelper til å lage altfor høye. Samme andre veien, hvis noen frekvenser er litt "borte" kan man
                  skru opp disse litt - uten å overdrive - men til alle frekvensene kommer like godt frem. I en SQ-
                  konkurransebil så skal det jo optimalt være flat frekvenskurve helt fra 10hz til 20khz, sant?
                  ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
                  Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by trustno1 View Post
                    Sjekka litt mer nå, og virker som om mange klager på at alpine har utrolig tregt USB grensesnitt.
                    vel, jeg klager ikke på alpine 9886r som jeg hadde. 32gb minnepenn og null problemer å finne mapper og musikken jeg ville ha. hvor folk har det fra at det er tregt skjønner ikke jeg.

                    Comment


                    • #11
                      chin:
                      Jepp, tror en carputer løsning kan bli bra. Boot tida kan kortes ned ved å bruke standby modus. Har ikke noe erfaring med carputer fra før, men jobber med IT så skal vel klare å få til en løsning her

                      Det mest utfordrende blir vel å få til den rette softwaren med gode macroer osv. Kommer helt sikker til å lage en prosjektråd når jeg kommer så langt men det blir nok ett litt langtidsprosjekt. Tror egentlig jeg midlertidig kommer til å bruke spilleren jeg har nå og kobler denn inn på aux på alpinen.

                      TTT:

                      Jepp, synnes spilleren virka knallbra. Eneste som jeg som nevnt savnet på den var USB tilkobling. Men om jeg får fikset meg en carputer så spiller det uansett ingen rolle
                      Har en for hånd som jeg sannsynligvis får plukket opp i morgen
                      Last edited by trustno1; 28-05-2010, 20:03.

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by trustno1 View Post
                        Lurer også på hvis man eventuellt skulle være med i en bilstereo konkuranse, vil man da i det heletatt kunne delta uten fysisk cd-drev?
                        Svaret på dette er egentlig nei, Bassrace og Psychlone er det vel og merke fritt valg av avspiller, men i EMMA må man vel bruke cd'en på SQ delen, og i dB-drag så er det også CD.

                        Ellers er det bra at du bygger lyd for din egen del Det er alltid en god start, hehe.

                        Comment


                        • #13
                          Har man ikke lovt og kjøpe CD fra db norge, og rippe den i V0 mp3 og legge sporene inn på en minnepenn eller iPod?
                          Runar E. Olsen ~ Moderator
                          Kia Cee'd SW 2011 - Blir snart SQ prosjekt.
                          http://www.signaturebar.com/uploads/images/67311.gif

                          Comment


                          • #14
                            sikkert ikke, siden det er lett å forandre på kilden da, hele poenget er vel at kilden skal være lik hos alle.. det hadde jo vært like bra med Flac eller wav filer men da er det plutselig enda flere faktorer inne i bildet.
                            Celestion_Jbl_Pioneer_Orion_Phoenix Gold_Tang Band_Stinger

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by dBcompaniet View Post
                              Svaret på dette er egentlig nei, Bassrace og Psychlone er det vel og merke fritt valg av avspiller, men i EMMA må man vel bruke cd'en på SQ delen, og i dB-drag så er det også CD.

                              Ellers er det bra at du bygger lyd for din egen del Det er alltid en god start, hehe.
                              I EMMA kan man delta med iPod, som holdes av EMMA. Så det man trenger, om man ikke har cd-drev, er en aux inngang med minijack eller en iPod kontakt/docking for iPod nano.
                              [SIZE="3"][B][FONT="Trebuchet MS"]Joakim Skovlund[/FONT][/B][/SIZE]
                              [SIZE="2"][B][COLOR="DimGray"][FONT="Trebuchet MS"][/FONT][/COLOR][/B][/SIZE]
                              [SIZE="1"]Mobil: 943 55 200 - Epost:[EMAIL="joakim@skovlund.no"][COLOR=Blue]joakim@skovlund.no[/COLOR][/EMAIL][/SIZE]

                              Comment

                              Working...
                              X