Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hvordan sette opp ryggekamera (Golf V)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hvordan sette opp ryggekamera (Golf V)

    Jeg har kjøpt en pio ryggekamera ND-BC8 til golfen og skal til å montere det nå

    Jeg har Pioneer AVH-X3800 heaudnit

    Hvordan gjør jeg dette?

    a) plugger den brune din plugg i headunit
    b) klemmer rød på 12 v i headunit
    c) klemmer den sorte på minus i spilleren

    OK?

    Plassering.
    Setter kamera utvending like oppom skiltet?
    Må vel bore et par hull i golfen da.


  • #2
    Normalt er videokabelen gul, men Pioneer har brun. Denne bør være oversiktlig.

    Click image for larger version  Name:	Untitled-4.jpg Views:	0 Size:	60.3 KB ID:	390088

    En rød kabel går normalt sammen med videokabelen bakfra den positive kabelen koblet til ryggelyset, og den kan brukes til å koble seg på radioens "reverse gear signal input":

    Click image for larger version  Name:	reverse.jpg Views:	0 Size:	124.8 KB ID:	390089

    På radioen må ryggekamera aktiveres:

    Last edited by Elutstyr AS; 30-06-2019, 14:37.
    Jan Ove Berg
    www.elutstyr.no

    Importør og forhandler av: Aeroport - Atrend - Bbox - Cartizan - Connect - ESB - Fi Audio - Incartec - Morel - Speedsignal - Surge - Phonocar - Vibrofiltr - Zapco

    Comment


    • #3
      Men -- de gule/ grønne hjelpelinjene som vi har på audi\n --de får jeg altså ikke?

      Comment


      • #4
        Hvis bilen har ryggekamera originalt og det originale kameraet har hjelpelinjer og du skal bytte radioen er dette normalt mulig å bevare.

        Siden du skal ettermontere et annet kamera er du avhengig av det kameraet du skal montere har denne funksjonen innbygget. Normalt har de fleste kamera denne funksjonen. Det ser ut til at dette dessverre ikke er støttet ifølge manualen for ND-BC8:

        Click image for larger version  Name:	nd-bc8-guidelines.png Views:	0 Size:	132.7 KB ID:	390101
        Attached Files
        Last edited by Elutstyr AS; 30-06-2019, 14:35.
        Jan Ove Berg
        www.elutstyr.no

        Importør og forhandler av: Aeroport - Atrend - Bbox - Cartizan - Connect - ESB - Fi Audio - Incartec - Morel - Speedsignal - Surge - Phonocar - Vibrofiltr - Zapco

        Comment


        • #5
          Jording.

          Hvor jorder jeg kamera??

          Nå er alt ferdig men jeg finner ijngen plass å feste jordledningen!

          Comment


          • #6
            Jord kan du hente over alt.

            Hvor ligger jordingskabelen plassert nå? Du kan jorden den i radioen, karosseri fremme eller bak i bilen. Husk å pusse bort lakk om du skal jorde et sted hvor det er lakkert.
            Jan Ove Berg
            www.elutstyr.no

            Importør og forhandler av: Aeroport - Atrend - Bbox - Cartizan - Connect - ESB - Fi Audio - Incartec - Morel - Speedsignal - Surge - Phonocar - Vibrofiltr - Zapco

            Comment


            • #7
              Det gikk ikke nei :-((


              Skjønte vel det.

              Har nå koblet alt etter din oppskrift og bildet kommer -- svart...

              Neida, jeg monterte denne bilradioen for 2 år siden - KJAPT OG DIRTY.
              Det får jeg svi for nå.

              Så nå har jeg ikke kjørbar bil og masse bilradio ledninger inni og utover garasjen :-)

              SPØRSMÅL.

              Hva blir det enkleste for meg å koble meg på ryggelys PLUSS
              uten å skru ned hele bilen enda mer?

              Jeg er på nippet til å brekke opp deksel på bakluka og lodde meg inn på sokkelen i ryggelampa,
              men det må da være et enklere sted?

              PS har fått jorda ordentlig nå.

              Comment


              • #8
                Så lenge kameraet får strøm og har jord, så skal bildet komme på skjermen på radioen når den står i ryggekamera-modus.

                Hvis du setter bilen i revers med tenningen på og ser at skjermen er svart/viser ryggekamera-inngangen, så er det bare å dobbelsjekke at du har koblet videokabelen på riktig inngang og gå bak i bilen og måle at det kommer 12V på positiv leder og at kameraet får strøm. Da skal bildet komme på skjermen.
                Jan Ove Berg
                www.elutstyr.no

                Importør og forhandler av: Aeroport - Atrend - Bbox - Cartizan - Connect - ESB - Fi Audio - Incartec - Morel - Speedsignal - Surge - Phonocar - Vibrofiltr - Zapco

                Comment


                • #9
                  Ga opp prosjektet. Ble en dyr lærepenge ;-)

                  Jeg fikk aldri strøm på kamera. Eller, jeg skjønner ikke greia for å kunne fikse den biten.

                  Har nå satt alt på plass koblet som du viste meg. Får se neste sommer om jeg orker å ta opp igjen radioen,
                  nå er jeg lei hele f...skapet :-)

                  Comment


                  • #10
                    LØST
                    Leverte inn bilentil et lokal verksted

                    ble mye jobb —
                    canbus var røket og det var ingen strøm fra reversen som forutsatt.
                    ble dyrt ja!

                    ja ja da har jeg fått ryggekamera det ser jo bra ut så langt
                    men når skal jeg lære aldri mer mekke på bilradion, det er ikke verdt det!

                    Comment

                    Working...
                    X