Announcement

Collapse
No announcement yet.

Anbefaling av 15" SQ-sub

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    Originally posted by Ronny M View Post
    Flere av elementene som er anbefalt her ligger på 4000,-, som i utgangspunktet er grensa for hvor mye jeg har lyst å bruke på sub. Nå må jeg nesten trille terning for å velge hvilken jeg skal gå for

    Kriteriene:

    Den skal koste maks 4000,-
    Den bør helst ikke være veldig tungdreven, for da slipper jeg å bytte forsterker.
    Den bør spille pent og kjellerdypt i en kasse som er mindre enn 100 liter.

    Jeg trenger ikke en sub på flere tusen watt som spiller grisehøyt og brutalt, SQ er hovedmålet. Ikke missforstå, jeg elsker å spille høyt men ikke så høyt at ørene detter av.
    Jeg har en Dynabel PA1880 i en kasse på ca 100 liter. Med litt EQ spiller denne bra, langt nedover i frekvens
    Hvis ikke 18" er utelukket ville jeg ha tatt en kikk på den. Prisen er det heller ikke noe å utsette på.
    Ulempen med denne er at den er 8 ohm, og dermed krever litt større forsterker.
    Min er brokoblet på en Mosconi AS 200.2, og får ca 400 watt, noe som holder i massevis til mitt bruk
    Olav L.
    Volvo 740 GLT -90

    Comment


    • #47
      Originally posted by Ronny M View Post
      Fant ikke MKII noen sted, b2-audio.com/subwoofers er jo nede.
      Ja, beklager at siden er nede. Holder på å oppdatere alt.

      Her har du bilde



      specs har du her

      Mvh
      J. Holm
      www.b2audio.com
      http://facebook.com/b2audio

      Comment


      • #48
        Originally posted by Ronny M View Post
        Fant ikke MKII noen sted, b2-audio.com/subwoofers er jo nede.
        Du finner den her http://www.********.no/index.php Jaja Var ikke klar over at det ikke gikk, men ******** har info og pris på sine sider ihvertfall
        Last edited by tonny77; 28-07-2012, 17:38.
        PIONEER FOCAL B2AUDIO MOSCONI STINGER

        Comment


        • #49
          Originally posted by tonny77 View Post
          Du finner den her http://www.********.no/index.php Jaja Var ikke klar over at det ikke gikk, men ******** har info og pris på sine sider ihvertfall
          Der ga jeg offisielt opp! Søk litt på nett, og du skal finne
          PIONEER FOCAL B2AUDIO MOSCONI STINGER

          Comment


          • #50
            2 stk PA1880 er absolutt ikke en dum tanke
            http://en.wikipedia.org/wiki/Isobaric_speakers
            Torbjørn J. - [B]PM er deaktivert, bruk e-post.[/B]
            [B]Bilen[/B]: Pioneer p99rs - Mcintosh MC431 - Brax X2000.2 - Mosconi 300.2
            Hjemme: Yamaha RXA3010 | XPA-5 x 2 | Emotiva ERT-8.3 | ERM-6.3 | ERD-1 x 4 | HFS sub * 2 | SVS AS-EQ1

            Comment


            • #51
              E*l*u*t*s*t*y*r.no

              Sånn ca skal det stå der..
              Merkelig at asterisk-tegn erstatter bare akkurat det sidenavnet.....

              Comment


              • #52
                Originally posted by R-M-I View Post
                E*l*u*t*s*t*y*r.no

                Sånn ca skal det stå der..
                Merkelig at asterisk-tegn erstatter bare akkurat det sidenavnet.....
                Takker for den
                PIONEER FOCAL B2AUDIO MOSCONI STINGER

                Comment


                • #53
                  Originally posted by tonny77 View Post
                  Du finner den her http://www.********.no/index.php Jaja Var ikke klar over at det ikke gikk, men ******** har info og pris på sine sider ihvertfall
                  Originally posted by tonny77 View Post
                  Der ga jeg offisielt opp! Søk litt på nett, og du skal finne
                  Hehe, ja jeg lærte det der på den harde måten jeg også, det skal ikke være lett..
                  Last edited by Ronny M; 28-07-2012, 17:55.

                  Comment


                  • #54
                    Før jeg går til innkjøp av ny sub så har jeg lyst til å teste 12 tommeren i en annen kasse. Jeg lurer på om det er verdt å prøve en større lukket kasse, er det noen som kan si noe om hvordan det vil påvirke lyden?

                    Når jeg legger inn alle parameterne i WinISD så blir lukket kassevolum for denne suben oppgitt til 38,4 liter. Alpine anbefaler lukket kasse på 28 liter for SQ, men er det egentlig den beste kassa, eller er det et kompromiss i forhold til SPL og SQ? Jeg innbiller meg at den vil spille dypere og penere med større kasse.. eller er det ikke mer å hente av denne suben?

                    Originally posted by Johan View Post
                    Type-R elementet du har fra før vil nok bli av en annen verden også i rett portet kasse.
                    Det hadde vært moro å teste portet kasse også!
                    Last edited by Ronny M; 31-07-2012, 16:02.

                    Comment


                    • #55
                      Lekt med kasser jeg hadde liggende tidligere med type-R 12" i lukket på ca 30L og 40L, var ikke store forskjellen der egentlig.
                      Testet også i 40L portet og 55L portet, synes å huske 40L kassen hadde ca 45Hz tuning, mens 55L kassen hadde ca 38Hz tuning.
                      Definitivt 55L 38Hz kassen som var mest moro, hadde fin "myk" bass og ganske bra trykk i tillegg.

                      Comment


                      • #56
                        Det tok litt tid, men endelig har jeg kjøpt meg en 15 tommer Fikk tak i et brukt element av typen Hertz HX 380

                        Nå trenger jeg litt hjelp til å finne riktig kasse, jeg er litt usikker på om jeg bør gå for lukket eller portet. Jeg har plass til kasse opp til ca 100 liter.
                        Jeg ser at produsenten anbefaler 40 liter for lukket kasse, og kun 60 liter for portet. Jeg syns det hørtes lite ut for en 15 tommer. Er er det enda bedre med større kasse? Hva skjer hvis jeg bruker en portet kasse på 100 liter, for eksempel denne: 100 liter bassrefleks.

                        Hvis det er noen som har peiling på hvilken kasse som vil låte best i en stasjonsvogn ut i fra parameterne til elementet (hint hint Dag ) så setter jeg pris på den hjelpen. Jeg er ikke opptatt av SPL, det viktigste er at det spiller dypt og pent. Jeg liker litt "myk" og "muddy" punch, i mangel av bedre beskrivelse

                        Comment


                        • #57
                          Originally posted by Joakim View Post
                          Gladen SQL 15 er en fin bass! God allrounder som låter bra og som trykker godt, om den blir bedt om det..

                          Digital Designs 2515, eller 3515 er kjempegode elementer, som tåler å eq'es uten å bli presset, eller miste kontrollen, om de har god forsterker tilkoblet. Meget godt konstruerte "motorsystemer" gjør at de er lettdrevet og en fin last for forsterkeren. Du skule hørt vinterbilen min, med 3515 i en stor morokasse, med kun en Mosconi 200.2 som forsterker! Den var meeeget musikalsk og morsom, samtidig som den spilte høyt som fy! - og det med "bare" en 2x200watter... Riktignok brokoblet, så den ga vel 7-800w ish, men allikevel.

                          Skal man ha god dypbass, så er det størrelse som gjelder! Stort membran i riktig kasse, med riktig effekt fungerer bra, og har man justeringsmuligheter i tillegg, så fungerer det meget fint med lukket kasse, noe jeg personlig foretrekker for å høre på musikk!
                          låner tråden litt jeg
                          Hvilken av gladen sql 15 og digital designs 2515 ville passe best med en Mosconi AS 200.2 forsterker?
                          Hva ville du valgt om bra dypbass, lydkvalitet og hvor høyt den spilte var kriteriene?

                          Comment


                          • #58
                            Originally posted by jkjersem View Post
                            låner tråden litt jeg
                            Hvilken av gladen sql 15 og digital designs 2515 ville passe best med en Mosconi AS 200.2 forsterker?
                            Hva ville du valgt om bra dypbass, lydkvalitet og hvor høyt den spilte var kriteriene?
                            Vanskelig å sammenligne de to, Gladen og DD er jo begge to meget gode merker. Gladen og Mosconi er i grunn samme merket. Jeg mener at begge elementene tilbyr det samme, kanskje et snev av at SQL 15 er fokusert mer på lydkvalitet men ABSOLUTT, NADA tvil om at DD 2515 tilbyr det samme. Jeg vil si at det er ett-fett hva du velger. Smak og behag. Det beste grunnlaget for å bestemt seg for 1 element er om det fantes en vurdering av disse to mot hverandre. Kjør på med det du føler for! Personlig sikler jeg på det Gladen SQL elementet, jeg synes den ser helt rå ut!! Og når i tillegg det virker for at det er en del som går for DD så er det kult å skille seg ut litt!
                            You know, Im all about that bass...

                            Comment


                            • #59
                              Originally posted by emilbakken View Post
                              Vanskelig å sammenligne de to, Gladen og DD er jo begge to meget gode merker. Gladen og Mosconi er i grunn samme merket. Jeg mener at begge elementene tilbyr det samme, kanskje et snev av at SQL 15 er fokusert mer på lydkvalitet men ABSOLUTT, NADA tvil om at DD 2515 tilbyr det samme. Jeg vil si at det er ett-fett hva du velger. Smak og behag. Det beste grunnlaget for å bestemt seg for 1 element er om det fantes en vurdering av disse to mot hverandre. Kjør på med det du føler for! Personlig sikler jeg på det Gladen SQL elementet, jeg synes den ser helt rå ut!! Og når i tillegg det virker for at det er en del som går for DD så er det kult å skille seg ut litt!
                              Blir nok til at jeg går for Gladen suben da, da jeg liker utseendet på den bedre men er den rå å brokoble i 2ohm med mosconi forsterkeren?

                              Comment


                              • #60
                                der tror jeg at du gjør et godt valg
                                MVH, Øivind Sandvik
                                sigpic
                                www.facebook.com/Sandviksbassogbongel
                                www.sandviksbassogbongel.com

                                Comment

                                Working...
                                X