Announcement

Collapse
No announcement yet.

dB måling

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • dB måling

    Leser mye om folk som glatt spiller over 150dB men skjelden og aldri er måten de har målt det oppgitt.
    Er dette hovedsaklig bassfrekvenser eller full båndbredde på målingene? Og hva bruker man foruten Term-LAB?

    Har ingen erfaring med slike målinger og for morro skyld prøvde vi og ta en måling, brukte et Center 325 sound level meter på dBC weighting og fast. Fikk 123,7 med et par billige 12" kicker og en velocity burning desire i en peugeot 406. Ser i bruksanvisningen at det bare måler fra 31,5>8Khz men får vel et noenlunde korrekt resultat?
    Fikk forøvrig 119,4 i min bil uten tegn til forvrengning men var vel helt på grensen for hva frontsettet klarer hehe.

    De som måler over 130dB, hva skjer om de kobler bort subbene og bare måler midbass og opp?
    Dex-p99r, velocity vr450/2100, boston 6.43, 6.4, 8.4

  • #2
    er ved bassfrekvenser de spiller det og de fleste har termlab
    er jo ikke så morsomt å ha midbass/diskant som spiller 150 db? flytter veldi lite luft det heh.
    // Team HLS - Hard Loud Sounds! \\
    //94182727 - www.facebook.com/HLSbilstereo - Rune_kvaal @ live.no\\
    Mvh
    Rune Kvaal

    Comment


    • #3
      lurer litt på hva nye biler med originalt anlegg spiller i dB. Det vil si, bare høyttalere uten sub med spiller som forsterker. Selvfølgelig vil dette variere fra bil til bil, men hadde vært tøft å teste dette engang
      ?

      Comment


      • #4
        Lurer på hva høyeste SQ målingen er..?
        Dex-p99r, velocity vr450/2100, boston 6.43, 6.4, 8.4

        Comment


        • #5
          Det lurer jeg også på Isak, men er nok godt over 130db i mid(diskantområdet vil jeg tro

          Comment


          • #6
            er det noen regel på hvilken frekvens man bruker? ser mange skrive "ja, min spiller 150DB!! " men de skriver ikke med hvilken frekvens..
            FI SP4
            LIB
            Hagalien's projekt: http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=18182
            DD4LIFE

            Comment


            • #7
              I dbdrag racing er det alle street klassene, utenom no.wall som har lov å spille maks 60hhz.
              Mvh Myrland
              Kenwood-Digital Designs-Ground Zero-GladenNorwegian Champion Street Trunk 2013

              Comment


              • #8
                Street NW og oppover har lov å spille over 60hz.
                Mvh Myrland
                Kenwood-Digital Designs-Ground Zero-GladenNorwegian Champion Street Trunk 2013

                Comment


                • #9
                  okei, takk
                  FI SP4
                  LIB
                  Hagalien's projekt: http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=18182
                  DD4LIFE

                  Comment


                  • #10
                    Er du usikker, står reglementet dbdragnorge.no på engelsk. Der står alt helt korrekt forklart, i tilfelle jeg skulle ta veldig feil, men har drevet med dbdrag i 1 år nå, så lært litt iallfall
                    Mvh Myrland
                    Kenwood-Digital Designs-Ground Zero-GladenNorwegian Champion Street Trunk 2013

                    Comment

                    Working...
                    X