Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tuning til dB Drag: hjelp?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Tuning til dB Drag: hjelp?



    Hvordan ser dette ut, med tanke på ren SPL? Deltok for første gang i helga, spilte 139,4db med min Cerwin Vega Vmax 15" i 150l kasse tunet til 35hz.
    Nå vil jeg øke tuningen for å øke SPL. Lurer på om 46hz er en ålreit tuning, og om jeg kan beholde kassa jeg bruker nå? Da blir det som på bildet. Tips? Synes dB Drag var råmorsomt og kommer til å fortsette med dette Vil dog trenge litt hjelp i starten.
    Last edited by Custom; 13-06-2012, 15:39.
    Mvh Julian Sommer
    Sommer Lyd og Foto (trykk her), lik og del

  • #2
    Originally posted by Custom View Post


    Hvordan ser dette ut, med tanke på ren SPL? Deltok for første gang i helga, spilte 139,4db med min Cerwin Vega Vmax 15" i 150l kasse tunet til 35hz.
    Nå vil jeg øke tuningen for å øke SPL. Lurer på om 46hz er en ålreit tuning, og om jeg kan beholde kassa jeg bruker nå? Da blir det som på bildet. Tips? Synes dB Drag var råmorsomt og kommer til å fortsette med dette Vil dog trenge litt hjelp i starten.
    Hei lurte på om du kunne svare meg på hvordan man tuner?
    2x Dynabel BF8501,12 x lib-808-D4,RF T1000.4 bd,2x DD vo b2 bullet tweeter4x DD vo m6.5 2x DD vo w10 6to8 dsp,4 stk xs batteri

    Comment


    • #3
      Endring av portens lengde eller areal vil endre tuning på kassa di. Du kan modifisere den porten du har, eller bygge ny. Jeg synes forøvrig torres box kalkulator er mer forståelig enn win isd, men det er visst et mye enklere program.
      never enough!

      Comment


      • #4
        Originally posted by bass-freek View Post
        Endring av portens lengde eller areal vil endre tuning på kassa di. Du kan modifisere den porten du har, eller bygge ny. Jeg synes forøvrig torres box kalkulator er mer forståelig enn win isd, men det er visst et mye enklere program.
        jeg har en pioneer ts-w8102splsom jeg skal bygge en 110liters kasse med 2x10cm x40cm porter.det ble jeg anbefalt.
        Men anbefalingen på denne stubber er 70,3liter lukket,men jeg vet liksom ikke helt,har sbsolut ingen greie på dette,er derfor jeg spør en gang for mye en for lite
        2x Dynabel BF8501,12 x lib-808-D4,RF T1000.4 bd,2x DD vo b2 bullet tweeter4x DD vo m6.5 2x DD vo w10 6to8 dsp,4 stk xs batteri

        Comment


        • #5
          Tune gjør men ved hjelp av et program på dataen, hvor man legger inn elementets t/s parametere. Porten sin lengde/størrelse i forhold til kassens størrelse er det som avgjør tuningen. men som jeg spurte om, hvordan ser dette ut? Burde jeg ha mindre kasse? Større? Høyere tuning? Er KUN ute etter spl med denne kassen :-) I følge cerwin Vega burde jeg klare rundt 145db med riktig kasse i min bmw e34 touring.
          Mvh Julian Sommer
          Sommer Lyd og Foto (trykk her), lik og del

          Comment


          • #6
            D bør du vel ha en tuning tett opp mot peakfrekvensen i bilen din
            Ole Petter Holelien
            Din komplette leverandør av bilstereo og monteringsmatriell
            Judysbilstereo.no olepetter@judysbilstereo.no
            Focal Helix Cadence Pioneer DD Dynabel Gladen GZ Installbay Silent Coat DLS M.M

            Comment


            • #7
              Hva kan peak-frekvensen være i en e34 touring da? Og hvor stor burde kassen være ca?
              Mvh Julian Sommer
              Sommer Lyd og Foto (trykk her), lik og del

              Comment


              • #8
                Vet du hvilken frekvens som peaket på term labben, vet du ca peaken i bilen.
                Runar E. Olsen ~ Moderator
                Kia Cee'd SW 2011 - Blir snart SQ prosjekt.
                http://www.signaturebar.com/uploads/images/67311.gif

                Comment


                • #9
                  Originally posted by GENEXXA View Post
                  Vet du hvilken frekvens som peaket på term labben, vet du ca peaken i bilen.
                  Den peaket på 40hz. Og kassa jeg bruker nå skal ha en økning på ca 3db ved ca 35hz. Vil dette si at peakfrekvensen i bilen kanskje er rundt 45hz?

                  Hva med volumet? Ingen som har svart på det enda Fikk mail fra Cerwin Vega, de foreslår mellom 50 og 65 liter porta kasse til SPL, kan dette stemme?! Hva anbefaler dere?
                  Mvh Julian Sommer
                  Sommer Lyd og Foto (trykk her), lik og del

                  Comment

                  Working...
                  X