Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nye kriterier for Kjøp&Salg?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Nye kriterier for Kjøp&Salg?

    Dette forslaget er kansje litt ut i det blå,og MULIG litt nedverdigende men jeg har tenkt på det ei lita stund.
    Hva med å lage en slags "sperre" for kjøp&salg til nye her på forumet. Kansje de må ha hatt Minst 50 eller 100 innlegg her på forumet før de får benytte seg av den tjenesten. Eller kansje "tvinge" de til å bruke det forslaget om at skal de selge noe så er det Installbay som mottar varen,sjekker den og sender den videre til kjøper.
    Men ikke for det. Er jo også de som har vært litt aktive her på forumet som også har "gjordt en brøler" så sånn er det bare. Men dette var kansje for å "luke ut det værste" med potensielle useriøse brukere.

    Hva synes dere?

    Bol
    No Windows-crap,just Mac Power

  • #2
    Tror faktisk ikke det hadde vært veldig dumt. Mulig jeg er litt farget etter min siste hendelse her, men stemmer absolutt for et tiltak i en eller annen form.
    Mvh Tony
    - The only road to take is perfection itself

    Comment


    • #3
      Jeg er hel enig, ved og måtte poste 100 innlegg før man kan kjøpe eller selge noe så luker man vekk mange råtne egg...

      Comment


      • #4
        Når det er snakk om nye kriterier, kan en også stramme opp endel på hva en annonse MINIMUM skal inneholde, som for eksempel pris, og bilder av det aktuelle salgsibjektet. Legger ved noen regler fra et lokalt bilforum her jeg bor, der holder snittet på salgsannonsene en høyere kvalitet, om en skal kalle det for det, enn her inne.

        Hentet fra superstreet.no:

        Her følger en lettlest oversikt om hvordan vi moderatorer ønsker salgsannonsene her. Dette er en rettledning/mal om hvordan annonsene bør se ut. Hvis det skulle være uenighet eller innspill, ta det på PM med moderatorene.

        Guide for å lage salgsannonse.

        Ting som gjør annonsen god:

        Overskrift:
        Annonsen bør en beskrivende tittel om hva du selger.

        Innhold:
        * Teksten bør være informativ og lett leselig. (les: ikke dialekt!)
        * Teksten bør ha med varens tilstand.
        * Teksten bør ha med hvor varen befinner seg.

        Bilder:
        * Alle annonser skal inneholde bilde av det som selges.
        * Vi godtar illustrasjonsfoto, men ser helst at en har bilde av det en faktisk selger.

        Pris:
        * Bør skrive pris og/eller bud over minstepris. I de aller fleste tilfeller så VET selger selv hva han IKKE lar gjenstanden gå for.
        * Vil du bytte, oppgir du evt. hva.

        Kontaktinfo:
        * Oppgi telefonnummer el mail.
        * Oppgi kontaktperson

        Ting som gjør annonsen mindre god:

        Overskrift:
        * Korte eller alt for lange overskrifter.
        * Lite forklarende overskrifter. (Dekk, Billig bil, SE HER!)

        Innhold:
        * Lyve om varens stand.
        * "klippe og lime" en lang remse med fakta/spefikasjoner fra hjemmesiden til produsent. (legg heller ved en link til produsentens hjemmeside.)
        * Holde tilbake info om feil og mangler.
        * Linke til en annen annonse (f.eks AutoDB.no, Finn.no)

        Bilder:
        * Illustrasjonsfoto
        * Andres bilder av samme vare.

        Pris:
        * Bud - bør unngås, da noen alltid kommer med skambud.
        * Info om hva den kostet når den var ny.
        Last edited by Haakon O; 07-03-2010, 16:41.
        [URL="http://www.facebook.com/OttesenDesign"]http://www.facebook.com/OttesenDesign[/URL]

        Comment


        • #5
          Enig i at tiltak i en eller annen form kan være fint, men å bruke antall poster som ett kriterie blir noe søkt...

          Jeg har 628 (dette blir den 629'nde) poster på ganske nøyaktig 3 år. Noen ivrige forumhorer pådrar seg 100 poster på ett par dager..:P
          Gjør dette den personen med flest poster mere seriøs?

          Klart vi vil bli kvitt en del engangspostere, men samtidig vil jeg si at ett forum fullt av bastante regler og teite krav, bare vil ødelegge den frie flyten og den informasjonen som er noe av det bedre med dette forumet, fordi folk ikke gidder å lage så mye greier ut av ting.

          Har lekt meg litt på www.diymobileaudio.com i det siste, og makan til irriterende regler og tullete krav for selv den minste ting. Ex: Man må ha minimum 5 poster for å lage prosjekttråd.. Ja jeg ble kasta og posten min ble slettet fordi jeg ikke hadde 5 fuckings poster fra før.-.-.-.-. Jokke furten..
          Så.. Jokke svarer noe svada i 5 tråder OG legger inn tråden sin.. Da får man ikke lov til å ha mere enn 10 bilder i en post, så posten blir borte og Jokke begynner på nytt, reserverer de første ørten postene og får endelig opp prosjekktråden. Er egentlig bare irriterende mye regler og vas på det forumet, så det går så absolutt ut over min interesse for å være aktiv der.

          Man vil alltid komme over folk som er noen luringer, så hvordan man skal komme seg unna disse, har jeg ikke noe godt svar på.. Men antall poster folk har, sier meg ikke en sjit om personens seriøsitet iallefall!
          [SIZE="3"][B][FONT="Trebuchet MS"]Joakim Skovlund[/FONT][/B][/SIZE]
          [SIZE="2"][B][COLOR="DimGray"][FONT="Trebuchet MS"][/FONT][/COLOR][/B][/SIZE]
          [SIZE="1"]Mobil: 943 55 200 - Epost:[EMAIL="joakim@skovlund.no"][COLOR=Blue]joakim@skovlund.no[/COLOR][/EMAIL][/SIZE]

          Comment


          • #6
            Jeg mener man med fordel kan ta i bruk både finn og ebay som akusjonssider for å selge utstyr man har. Det er veletablerte sider med relativt sikre former for salg. Eneste med finn, er at det koster vel litt å legge opp en annonnse der, tror jeg. Men det er jo ikke farlig i så måte.

            Jeg selv, kommer aldri til å handle av brukere her som det ikke er skrevet noe om i feedback'en. Og jeg vil gjerne be om en form for tilbakemeldingsfunksjon som er synlig direkte på brukerens profil detaljer rett under navnet. Altså, om vedkommede har fått + rep på salgsdelen av forumet, resten er meg likegyldig..
            Sture Vedal

            Comment


            • #7
              Originally posted by Joakim View Post
              Enig i at tiltak i en eller annen form kan være fint, men å bruke antall poster som ett kriterie blir noe søkt...

              Jeg har 628 (dette blir den 629'nde) poster på ganske nøyaktig 3 år. Noen ivrige forumhorer pådrar seg 100 poster på ett par dager..:P
              Gjør dette den personen med flest poster mere seriøs?

              Klart vi vil bli kvitt en del engangspostere, men samtidig vil jeg si at ett forum fullt av bastante regler og teite krav, bare vil ødelegge den frie flyten og den informasjonen som er noe av det bedre med dette forumet, fordi folk ikke gidder å lage så mye greier ut av ting.

              Har lekt meg litt på www.diymobileaudio.com i det siste, og makan til irriterende regler og tullete krav for selv den minste ting. Ex: Man må ha minimum 5 poster for å lage prosjekttråd.. Ja jeg ble kasta og posten min ble slettet fordi jeg ikke hadde 5 fuckings poster fra før.-.-.-.-. Jokke furten..
              Så.. Jokke svarer noe svada i 5 tråder OG legger inn tråden sin.. Da får man ikke lov til å ha mere enn 10 bilder i en post, så posten blir borte og Jokke begynner på nytt, reserverer de første ørten postene og får endelig opp prosjekktråden. Er egentlig bare irriterende mye regler og vas på det forumet, så det går så absolutt ut over min interesse for å være aktiv der.

              Man vil alltid komme over folk som er noen luringer, så hvordan man skal komme seg unna disse, har jeg ikke noe godt svar på.. Men antall poster folk har, sier meg ikke en sjit om personens seriøsitet iallefall!
              Det var jo egentlig bare et forslag.... Men jeg tror flesteparten er enig at "noe" må gjøres for å "sikre oss" mere mot potensielle svindlere.
              Hva med at flere enn meg kommer med forslag på andre alternativer åssen en kan i større grad få bukt med slik som både Halseth&Typhon har vært utsatt for i den senere tid.
              Håper nå at Moderatorer kan sette hodene i sving og se litt på de eventuelle forslagene som dere kommer med.

              Hva med at en må bli "anbefalt" av en som allerede er medlem for å bli medlem?
              Eller at en er en slags "sponsor" for den nye. Høres kansje dumt ut men....
              No Windows-crap,just Mac Power

              Comment


              • #8
                hmm, når du først er inne på feedback delen 'chin', så må jeg bare kommentere at det er en smule irriterende at f.eks 5 forskjellige handler fra en og samme fyr, så blir det opprettet 5 feedback tråder. istedenfor å bruke 3 sek på søkefunksjonen på dette forumet for å finne feedback om fyren en vil gi feedback til selv.

                Comment


                • #9
                  Bør gjøres noe med kjøp og salg ja, blitt svindlet 1 gang, og tapt 300kr i frakt sist gang nå..
                  Drit lei av brukere som ikke holder avtaler, det er jeg sikkert ikke alene om.
                  men installbay kom jo med et forslag for ikke lenge siden, hva skjer med det?

                  Comment


                  • #10
                    Jeg stemmer ja for det, selvom jeg er ny her.
                    Har vært borti lignende på andre forumer med stor suksess (der var det 100poster eller 30rep som trengtes for å selge).

                    Dette får som regel bort de fleste svindlere etter min erfaring hvertfall!

                    Comment


                    • #11
                      Jeg liker kriteriene som Haakon nevner, spesielt bilde av selve produktet man selger.
                      Ellers er det lov å se på antall innlegg på bruker som selger produktet. Jeg blir automatisk litt skeptisk når det står 1 på antall innlegg
                      Jonas Tautra
                      - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
                      Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Hifonic View Post
                        Jeg liker kriteriene som Haakon nevner, spesielt bilde av selve produktet man selger.
                        Ellers er det lov å se på antall innlegg på bruker som selger produktet. Jeg blir automatisk litt skeptisk når det står 1 på antall innlegg
                        Enig med Jonas

                        Comment


                        • #13
                          Det er en liten ting jeg gjerne skulle likt å sett også...

                          Det er FORFERDELIG mange som gjør følgende:

                          Bruker A har opprettet post.
                          XXX selges for 10 000kr

                          Bruker B kommenterer
                          XXX får du fra usa for halve prisen, la være å kjøp denne, folkens. Den er drøyt overpriset.

                          Bruker A får problemer med å forsvare kjøpet i norge, til en mye høyere pris.

                          JEG mener at bruker B i dette tilfellet ødelegger salgsmulighetene til bruker A, og bør få en advarsel på ett eller annet vis. Jeg synes det er direkte frekt å gjøre slikt i en tråd, selv om det er aldri så feil priset det produktet.
                          Sture Vedal

                          Comment


                          • #14
                            Dette er det vel allerede en regel om men det virker som den ikke blir tatt seriøst.

                            Kjøp og Salg:
                            1: Dårligere selgere/kjøpere kan bli svartelistet, og vi fraråder da all handel med disse.
                            2: Pga mye useriøs posting i kjøp og salgsdelen, slår vi her veldig hardt ned på all Off-topic posting, som f.eks å spørre hvor folk får pengene til ustyret, hvor man kan få tak i billigere, og lignende som ikke er relevant for salget.
                            3: La det gå 24timer mellom hver gang du "bumper" en salgstråd. (bump = bring up my post)
                            Mvh Thor Helge N. Rønning
                            Alfa Romeo 156 1.8 TS
                            Citroen Xantia Racerbil
                            Alpine Ground Zero Focal

                            Comment


                            • #15
                              Som Joakim påpeker overfor, så er noe av poenget med dette forumet, nettopp informasjon.

                              Å få informasjon om at en vare ligger ute for salg til ågerpris, mener jeg faktisk kan være en fordel for brukerne av forumet, men såklart ikke for selgeren i hver enkelt sak.

                              Siden vi fritt kan si fra om annonser med drittprodukter til blodpris som ligger på Finn o.l., ser jeg ikke hvorfor annonser på dette forumet skulle være unntatt den hyggelige "gesten" det er overfor de som er ute etter å kjøpe noe.

                              I såfall måtte åpen prisdiskusjon generelt blitt tabu, uansett pris, selger og salgsmedie.

                              Hmm. Noe som faktisk ikke trenger å være så ille. Hadde sluppet mye pjatt...

                              Comment

                              Working...
                              X