Announcement

Collapse
No announcement yet.

Har laget bilstereoblogg!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Har laget bilstereoblogg!

    Har sett etter en bilstereoblogg, men aldri funnet noen. Så jeg laget en.

    Den er i utgangspunktet ment som både en samling subjektive tips, som en slags guide fra min side, men tenkte også å poste nyheter om stereohappenings osv!

    Syns det er slitsomt å måtte lete overalt for å se hva som skjer når - sikkert flere med det problemet! Så om arrangører og andre som vet om en "happening" sender meg en PM her, så skal jeg sørge for å få det med i bloggen!

    Og send gjerne PM for emner dere kunne tenkt dere å lese om/ha med i bloggen/guiden.

    Det er hobbyen vår det handler om!

  • #2
    Supert! Om du føler for å sakse inn noe av mine rabuleringer her inne står du fritt til det. Produktnyheter, generelle artikler, how tos, osv?



    Måtte bare

    Comment


    • #3
      Awesome! Selvsagt med kildehenvisning til den fantastiske Thomas Thorstensen! Kanskje jeg bare tar et lite avsnitt også, og skriver "les resten på Bilstereoforumet". Takk for det!

      Eh, ja, lurer på hva i alle dager den reklamen er for... står den skulle bli plukket ut etter innholdet i bloggen. Litt skivebom så langt? :O

      Kanskje det blir noen nye medlemmer her også etterhvert.

      Comment


      • #4
        Bra tiltak!
        Andreas Dibbern
        Ford Fiesta
        Takk til B2Audio
        B2 HD12 - B2 M5 - Hertz EP4 -B2 C6.1 - Alpine 9880R - Odessey PC1500

        Comment


        • #5
          Mange smarte ord som jeg selv legger vekt på når jeg prøver å forklare kompiser at watt ikke er alt. Men alikevel faller di hele gjengen i rånebass fella.

          Mens du er på demping, hadde du hatt noe imot om å skrive hvordan dette utføres, hva muligheter du har innen demping?
          For øyeblikket har jeg bestilt B2 dempingsmatter, men jeg er usikker på hvordan dette vil fungere. Samtidig så lurer jeg også på hvordan jeg kan bli kvitt, vindsus, hjulstøy, motorstøy osv. Hvor bør man også dempe for å få best mulig lyd i førersetet?

          Ble mye spørsmål, men lurer på mye. Dessuten kan en aldri bli ferdig utlært
          Tor Martin Ølberg
          - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
          Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

          Comment


          • #6
            enig med dibbern.
            skal følge med her ;-D
            Mvh Tony Andrè
            Alpine Focal B2 Audio Pioneer dynaBel
            Opel Astra G 1999 Stv bilstereo prosjekt

            Comment


            • #7
              Veldig bra skrevet miniboom, men en ting stusset jeg på.

              Du sier at 10db er en fordobling av lydstyrke.

              Det mener jeg er feil. 3db økning en teorestisk fordobling av lydstyrke, men 6db økning er hørbar fordobling av lydstyrke.

              Syntes 10db var litt vilt, for da spiller jo alan dante kun 350% høyere enn jeg gjorde

              Kan godt ta feil. Dette er jo noe jeg kun har lest og hørt fra andre, men for meg virker det veldig logisk. For min Omega som spilte 146.8db spiller ufattelig mye lavere enn en bil jeg hørte på Elmia i Sverige som spilte 150.1. Vil påstå den spilte dobbelt så høyt jeg.
              Tidligere importør for Digital Designs,
              overtatt av www.dynaBel.no.

              Man spiller ikke høyt nok før man har et atmosfærisk trykk i bilen på 0 og 2 bar!

              Comment


              • #8
                Man kan lese litt om db her: http://www.miljostatus.no/Tema/Stoy/...esibelskalaen/

                Så hvis du Henrik mener at 3db føles som en fordobling av lydnivå så strider jo det i mot det som står skrevet på Miljøstatus.no

                Comment


                • #9
                  Henrik: Interestingly, our perception of loudness is not the same as sound pressure level. Although the actual formulae
                  is somewhat complex, as a rough rule of thumb, an increase of 10db SPL is perceived to be approximately twice as loud.

                  http://trace.wisc.edu/docs/2004-About-dB/

                  Ettersom det er hva vi hører som er interessant for folk flest (som ikke konkurrerer i dB-drag), er det den referansen jeg forhold meg til. Endret innlegget i bloggen, så det ble bedre spesifisert. Takk!

                  En link til (liker disse edu-linkene)...:

                  http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu...ound/loud.html

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by tmolberg View Post
                    Mange smarte ord som jeg selv legger vekt på når jeg prøver å forklare kompiser at watt ikke er alt. Men alikevel faller di hele gjengen i rånebass fella.

                    Mens du er på demping, hadde du hatt noe imot om å skrive hvordan dette utføres, hva muligheter du har innen demping?
                    For øyeblikket har jeg bestilt B2 dempingsmatter, men jeg er usikker på hvordan dette vil fungere. Samtidig så lurer jeg også på hvordan jeg kan bli kvitt, vindsus, hjulstøy, motorstøy osv. Hvor bør man også dempe for å få best mulig lyd i førersetet?

                    Ble mye spørsmål, men lurer på mye. Dessuten kan en aldri bli ferdig utlært
                    Tenkte å gå nærmere inn på temaet, må bare ha tid først.

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Miniboom View Post
                      Henrik: Interestingly, our perception of loudness is not the same as sound pressure level. Although the actual formulae
                      is somewhat complex, as a rough rule of thumb, an increase of 10db SPL is perceived to be approximately twice as loud.

                      http://trace.wisc.edu/docs/2004-About-dB/

                      Ettersom det er hva vi hører som er interessant for folk flest (som ikke konkurrerer i dB-drag), er det den referansen jeg forhold meg til. Endret innlegget i bloggen, så det ble bedre spesifisert. Takk!

                      En link til (liker disse edu-linkene)...:

                      http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu...ound/loud.html
                      Selv takk

                      Da lærte jeg noe i dag også. Var sikker på det var 6db jeg, men der tok jeg visst feil ser jeg Men når 3db økning er en fordobling av lydenergi, så bør vel dette kunne føles på kroppen men kanskje ikke høres, og når man derfor sitter i en bil som spiller 140db så kan økningen til 143 føles ut som en fordobling men man hører det ikke som en fordobling.

                      Ved 60-70 db så føler man jo ikke trykket, og DA merker man sikkert lite til 3db økning, men når det er på nivået hvor det atmosfæriske trykket begynner å merbart endre seg, så vil jeg tippe at man merker 3db økning veldig godt pga trykket/vibrasjoner osv og ikke pga at det HØRES høyere ut.

                      Bare en teori, så hvis du har noe mer konkret er det bare å opplyse
                      Tidligere importør for Digital Designs,
                      overtatt av www.dynaBel.no.

                      Man spiller ikke høyt nok før man har et atmosfærisk trykk i bilen på 0 og 2 bar!

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by DD-Henrik View Post
                        Selv takk

                        Da lærte jeg noe i dag også. Var sikker på det var 6db jeg, men der tok jeg visst feil ser jeg Men når 3db økning er en fordobling av lydenergi, så bør vel dette kunne føles på kroppen men kanskje ikke høres, og når man derfor sitter i en bil som spiller 140db så kan økningen til 143 føles ut som en fordobling men man hører det ikke som en fordobling.

                        Ved 60-70 db så føler man jo ikke trykket, og DA merker man sikkert lite til 3db økning, men når det er på nivået hvor det atmosfæriske trykket begynner å merbart endre seg, så vil jeg tippe at man merker 3db økning veldig godt pga trykket/vibrasjoner osv og ikke pga at det HØRES høyere ut.

                        Bare en teori, så hvis du har noe mer konkret er det bare å opplyse
                        Har sittet i bilen med 144dB på TermLAB'en, merket ikke noe særlig forskjell fra 140 og opp. Men det stikker litt i mine ører, i alle fall, når jeg kommer rundt 140dB og oppover. Pleier å skru ned litt da.

                        Men man kan jo for eksempel merke mer effekt fysisk på kroppen med 30hz/140dB, enn 50hz/140dB. Fordi luftmengden som må flyttes frem og tilbake ved samme lydtrykk ved 30hz er langt større, uten at selve trykket er direkte høyere av den grunn. Men igjen, det er jo forskjell på ørene og TermLAB'en.

                        Har ikke noen stor formening om fysikken rundt dB-drag, godt mulig det stemmer det du skriver. Vil jo også være litt opp til hver enkelt, hva man føler på kroppen.

                        Comment


                        • #13
                          Hvis noen vil ha bilen sin som "dagens installasjon", med en liten ingress, bilde og link til prosjekttråd på forumet, så er det bare å si fra.

                          Comment


                          • #14
                            Det her er jo et kjempebra tiltak!
                            Skal sjekke ut bloggen når jeg er himmat fra arbe : )
                            VW Corrado - Prosjekt bil
                            Mitsubushi Lancer - Bruksbil
                            It´s hard to imagine; Picture me rolli´n !
                            I´m BANKRUPT - A G60 owner

                            Comment


                            • #15
                              En annen ting er at Miniboom faktisk skriver som en journalist fra "Vi Menn" eller "FHM". Så det er spennende å lese også med eksempler som av og til skeier litt ut men som fortsatt relateres til tema gjør lesingen variert og underholdende. Og det er vel da man egentlig har sjanse til å lære noe, så det skal miniboom ha
                              Tidligere importør for Digital Designs,
                              overtatt av www.dynaBel.no.

                              Man spiller ikke høyt nok før man har et atmosfærisk trykk i bilen på 0 og 2 bar!

                              Comment

                              Working...
                              X