Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bananplugger til å lodde

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Bananplugger til å lodde

    Hvor får man tak i bananplugger til å lodde?
    Jeg har en ekstremt ukurrant høytalerkabel (bi-wire), det er massive stive ledere, 1,5mm og 2mm.
    Det er dønn umulig å få de ledningene fast på det som er av forsterkere og receivere på markedet. Innhandlet akkurat Yamaha sin receiver og vil gjerne få koplet høytalerene mine til den.

    Har et hav av bananplugger fra før, men det er helt umulig å få montert så tynn, massiv ledning i disse bananpluggene. De tar 2.5-6mm2 ledninger.

    Evt så funderer jeg på å bytte kabel rett og slett. Da kunne jeg trengt tips til bi-wire kabel som jeg ikke må selge sjela for å få råd til. 2.5-4mm2 bør holde fint da. Mye har vel skjedd med kabel siden 96-97 da den jeg har nå kostet 600 pr m hos Hifi Klubben. Meget godt de fulgte med høytalerene mine =)
    mvh
    Terje

    Audi, Audison, Hertz og Pioneer.

  • #2
    Bra de gjorde, så du ikke ble lurt :P
    Enkleste er vel bare å kjøpe ny kabel.Ellers veit jeg ikke av noe bananplugger som kan loddes, sikkert pga av det er for stort areal som må varmes opp.
    Mvh Even S. Jensen
    Tlf 41091189
    Digital Designs, nothing is even close!

    Comment


    • #3
      Ser mye bra snakk om Supra Rondo kabler, så mulig jeg bestiller ny kabel istedetfor. 4x2.5 bør vel duge fint på 2.5m.
      mvh
      Terje

      Audi, Audison, Hertz og Pioneer.

      Comment


      • #4
        Må du ha biwire kabel da? Har du to forsterkere til høyttalerne, en til diskant og en til bass? Hvis ikke kan du jo bare bruke en vanlig kabel, og også et par små kabelsnorer fra terminal til terminal. Gjorde dette selv jeg. Ble billigere og kunne bruke en mye feitere kabel til samme pris. Dog kostet den jo 150kr meteren
        Tidligere importør for Digital Designs,
        overtatt av www.dynaBel.no.

        Man spiller ikke høyt nok før man har et atmosfærisk trykk i bilen på 0 og 2 bar!

        Comment


        • #5
          Jeg har frontene mine bi-ampet, så ja, må ha 4 ledere pr høyttaler.
          Følger med slike lasker til terminalene på høyttaleren, men de er revet av selvsagt, siden jeg kjører bi-amp.

          Jeg må nevne disse kablene jeg har. Audioquest type 4 hyperlitz. Ser mye klassiske kommentarer om kabler når jeg søker de opp på nettet, men herregud å upraktiske de er.
          De har som nevnt massive, stive ledere, så de er jo helt umulig å kople inn i teite terminaler, ikke lar de seg montere på tradisjonelle bananplugger heller, det finnes andre, men jeg betaler ikke 4-500,- for 2-4 bananplugger. hehe.
          Last edited by terion; 16-02-2010, 13:13.
          mvh
          Terje

          Audi, Audison, Hertz og Pioneer.

          Comment


          • #6
            Okei, da stiller det seg jo annerledes ja. men hva har du av høyttalere og forsterkere?
            Tidligere importør for Digital Designs,
            overtatt av www.dynaBel.no.

            Man spiller ikke høyt nok før man har et atmosfærisk trykk i bilen på 0 og 2 bar!

            Comment


            • #7
              Nå bruker jeg Yamaha, Vincent, Rotel på Paradigm høytalere.

              Gikk nettopp til innkjøp av en Yamaha rx-v2065 for å se om den drar frontene mine greit i ht-oppsett. Men måtte bi-ampe dem på Yamahaen som jeg gjorde på en eldre Pioneer receiver for å få noe gøyal lyd.
              Absolutt mer kraft i Yamahaen enn Pioneer'n iallefall da!

              Ellers bruker jeg Vincent SP331 som effekt til en Rotel RC-06 forforsterker til musikk til samme Paradigm høytalere.
              Last edited by terion; 16-02-2010, 13:34.
              mvh
              Terje

              Audi, Audison, Hertz og Pioneer.

              Comment


              • #8
                Men hvis du bruker utstyr i den klassen, har du vel råd til noe litt mer enn det billigste?
                Tidligere importør for Digital Designs,
                overtatt av www.dynaBel.no.

                Man spiller ikke høyt nok før man har et atmosfærisk trykk i bilen på 0 og 2 bar!

                Comment


                • #9
                  Det er vel nettopp derfor jeg må ty til billige kabler nå, hehe.

                  Supra kablene jeg tenker på, er da ikke de billigste heller, dessuten tenkte jeg mer i rettning ferdig terminerte kabler med bananplugger/spader, men har du sett prisen på sånt? :\
                  Nevnte forsåvidt ikke så mye på prisen på kabler heller, men jeg trenger da ikke kabler til mange tusen heller. =)
                  Last edited by terion; 16-02-2010, 14:06.
                  mvh
                  Terje

                  Audi, Audison, Hertz og Pioneer.

                  Comment


                  • #10
                    Hehe, ser den

                    Blir som å kjøpe bil på vinteren med kun sommerdekk fordi man ikke har råd til vinterdekka hehe. Men man må bare kjøpe den fordi man har så lyst

                    Anbefaler supra jeg også, så får du jo bare se når lommeboken tillater det
                    Tidligere importør for Digital Designs,
                    overtatt av www.dynaBel.no.

                    Man spiller ikke høyt nok før man har et atmosfærisk trykk i bilen på 0 og 2 bar!

                    Comment


                    • #11
                      Kjøper nok supra kabler uterminert tenker jeg, ~70,- meter'n for 4x2.5mm2 er jo ikke direkte ran.
                      mvh
                      Terje

                      Audi, Audison, Hertz og Pioneer.

                      Comment


                      • #12
                        Det er en fin pris det syntes jeg ja
                        Tidligere importør for Digital Designs,
                        overtatt av www.dynaBel.no.

                        Man spiller ikke høyt nok før man har et atmosfærisk trykk i bilen på 0 og 2 bar!

                        Comment


                        • #13
                          Sånne som dette du vil ha?

                          http://cgi.ebay.com/10-pcs-Banana-Pl...item1e5a241f33

                          Eller slike?

                          http://cgi.ebay.com/Cables-To-Go-12-...item1e5a880485

                          Comment


                          • #14
                            Jeg handler slikt stasj på Avshop sin DIY avdeling: http://www.avshop.no/CBC.aspx?q=c:100177

                            Anbefaler Viablue utstyr hvis du vil ha noe med god kvalitet

                            Comment


                            • #15
                              Mer lik de sistnevnte, men med rør-konstruksjon for mest mulig kontaktflate mot terminalene i høyttaler/forsterker.
                              Nå har jeg fått Supra Rondo-kabelen i hus, og montert. Hører lite/ingen forskjell, som jeg regnet med, men de var myye bedre å kople enn de med stive ledere jeg hadde fra før! =)

                              Hodet mitt vil ha meg til å tro det var mer liv i bassen pga større kabel, men nå har jeg også flyttet på høyttalerene, så det kan gi vel så mye utslag det. (Nærmere bakveggen og hjørnene)

                              EDIT: Mye likt som de Viablue som er nevnt, men som loddes..
                              mvh
                              Terje

                              Audi, Audison, Hertz og Pioneer.

                              Comment

                              Working...
                              X