Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ny bruk av horn

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Ny bruk av horn

    Litt genialt egentlig, ramla over denne:

    http://store.apple.com/no/product/TU...4NjA&s=priceLH
    Mvh
    Rolf Try Nygård

  • #2
    Oh. Veldig kult påfunn. Nedre cutoff-frekvens blir vel litt høy, men det er vel ikke så mye bass i en iPhone fra før uansett. Kunne ha vært veldig moro å fått en lytt. Har de slikt på Pippin mon tro...?

    Comment


    • #3
      Den der var genial ja jeg har litt troa på horn design til bilstereobruk (basskassa) også, skal visst gi mye bedre og bredere bass spekter enn en vanlig portet kasse tunet til 40hz f.eks. Med horn kan man tune den så man har flat respons fra 30-60 hz f.eks. Men den er mye mer vanskelig å bygge og beregne da
      Mvh Werner Harstad

      Comment


      • #4
        Originally posted by berniebp87 View Post
        Den der var genial ja jeg har litt troa på horn design til bilstereobruk (basskassa) også, skal visst gi mye bedre og bredere bass spekter enn en vanlig portet kasse tunet til 40hz f.eks. Med horn kan man tune den så man har flat respons fra 30-60 hz f.eks. Men den er mye mer vanskelig å bygge og beregne da
        hovedproblemet med horn er vel plassen.. Ser jo å feite ett par Klipschhorn er
        Mvh
        Rolf Try Nygård

        Comment


        • #5
          Originally posted by neptyr View Post
          hovedproblemet med horn er vel plassen.. Ser jo å feite ett par Klipschhorn er
          Det er også ett problem ja! Noen horndesign tar veldig mye plass.
          Mvh Werner Harstad

          Comment


          • #6
            Originally posted by berniebp87 View Post
            Den der var genial ja jeg har litt troa på horn design til bilstereobruk (basskassa) også, skal visst gi mye bedre og bredere bass spekter enn en vanlig portet kasse tunet til 40hz f.eks. Med horn kan man tune den så man har flat respons fra 30-60 hz f.eks. Men den er mye mer vanskelig å bygge og beregne da
            Altså... såvidt jeg har klart å ressonere meg frem til, så er ikke horn så fantastisk til bass. Er jo en grunn til at så få bruker det (ikke bare plassmangel, tror jeg...).

            For om du har et horn med flat respons (eller som følger elementets naturlige avrulling da) er fordelen - sammenliknet med en lukket kasse - at du får en viss gain (ca. 3dB?) over hele spekteret - altså langt over 60hz også, ikke begrenset til et gitt frekvensområde - såvidt jeg har forstått? Gitt at hornet er tunet til elementets FS da, slik jeg har lest at man gjerne trakter etter, men jeg vet ikke om det er like vanlig i praksis.

            Det er jo vel og bra, og man får "flat" respons - eller som nevnt, får man strengt tatt avrullingen tilnærmet det elementet har i IB, men 3dB høyere følsomhet fordi man får benyttet begge sider av membranen. Men - siden man gjerne har midbass i tillegg, blir gainen du oppnår OVER 60hz, eller hvor enn delefrekvensen din er, "bortkastet".

            Derfor er bassrefleks i mine øyne mer fornuftig, siden du kan gaine langt mer enn 3dB i frekvensområdet du bruker mest (på bekostning av frekvensområder du ikke bruker likevel). Og i tillegg er det jo bassrefleks - kombinert med rett element og kasse - som gir virkelig FLAT respons

            Om du med "horn" mener sånne kasser som ligger i grenseland mellom hornkonstruksjon og portet kasse, altså noe sånt som en portet kasse med en enorm, lang, traktformet port, som man tuner til en fast frekvens for å gaine i det området (som en portet kasse) så kan du se bort fra det jeg har skrevet. :P

            I en vanlig toveis Hi-Fi-høyttaler, kan jo så klart horn/transmisjonslinje være veldig bra, bare for å understreke at jeg ikke tror horn er oppskrytt eller noe. Bare ikke nødvendigvis best når man har flere høyttalere som KAN dekke samme frekvensområder, vil spille veldig høyt - og ikke har ubegrenset med plass.

            Comment


            • #7
              Det finnes mange typer "horn", det jeg mente for mitt bruk noe som ligner på vanlig portet kasse, bare det at størrelsen på porten starter som smal og deretter blir bredere. (som du nevnte, i grenseland mellom horn og portet kasse)
              Men tror nok jeg går for vanlig portet kasse igjen, pga plassen en "hornkasse" tar i forhold til en portet kasse
              Mvh Werner Harstad

              Comment


              • #8
                Men jeg syns konseptet i seg selv var fet, at de faktisk flytter det over i nåtiden på en så .. kul måte
                Mvh
                Rolf Try Nygård

                Comment


                • #9
                  Et horn gir mindre gain med økende frekvens. Den første simuleringen under, viser en lukket kasse ssammenlignet med et horn. Nummer to er portet sammenlignet med det samme hornet.

                  Frode
                  Attached Files

                  Comment


                  • #10
                    Oppgir du ytre mål på de to kassene også?

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by epifant View Post
                      Oppgir du ytre mål på de to kassene også?
                      Lukket og portet er 87,5L, det samme som bakkammeret til hornet. Har ikke volumet på selve hornet, men en munningsåpning på rett under 2 kvadratmeter og en lengde på rett over 3m, sier vel sitt om størrelsen.

                      Frode

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by fhl View Post
                        Lukket og portet er 87,5L, det samme som bakkammeret til hornet. Har ikke volumet på selve hornet, men en munningsåpning på rett under 2 kvadratmeter og en lengde på rett over 3m, sier vel sitt om størrelsen.

                        Frode
                        Hehe. Og hva er tuningfrekvensen til den porta kassa? Så ut som om den rullet av ved over 50hz? Hehe.

                        Men skjønner hva du mener. Plass tar det, i alle fall.

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Miniboom View Post
                          Hehe. Og hva er tuningfrekvensen til den porta kassa? Så ut som om den rullet av ved over 50hz? Hehe.

                          Men skjønner hva du mener. Plass tar det, i alle fall.
                          Jeg husker ikke helt eksakt, men rett over 50Hz kan nok stemme. Jeg valgte den frekvensen som gav en relativt flat kurve i følge Unibox. Den ble ikke like flat i Hornresp, men det spiller mindre rolle.

                          Frode

                          Comment

                          Working...
                          X