Announcement

Collapse
No announcement yet.

Anlegg i Ford Puma

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Anlegg i Ford Puma

    Hei, første virkelig innlegget her på forumet (etter presentasjonen av meg annet sted på forumet). Jeg har bestemt meg for å kjøpe en Ford Puma som bil nummer to i familien (bil nummer en er en Volvo V50 som samboeren kjører). Pumaen blir bilen jeg kommer til å bruke og derfor bilen jeg kan innstallere litt stereo i. Selv er jeg mest opptatt av SQ enn SPL og i tillegg trenger jeg den lille plassen det er i bagasjerommet på en Puma. Derfor er jeg er tvunget til å finne en annen plassering av subwoofer(e). Til mellomtonen kommer jeg til å bruke den original plassen og diskantene i a-stolpene. På sub siden trenger jeg innspill.

    Jeg har kommet over disse panelene som jeg tror kan være en løsning.



    Disse panelene aksepterer to 6,5" i hver dør. Tenkte kanskje at fire JL Audio
    6w0 ville passet godt inn der. Panelen må selvfølgelig boltes godt fast i døren og døren dempes godt, men spørsmåler er jo om dette kunne ha funket?

    Hvordan kan jeg få redusert effekten disse to subbene vil ha på mellomtonene som sitter i samme døra? Tenkte å dele rundt 100Hz, kan jeg da skjerme mellomtonen med en liten "kopp" og i så fall finnes det noen mellomtoner som går ned til 100 Hz i en bitte liten kopp (maks 0,5 liter vil jeg tro) som kunne passe inn i dørpanelets hull og ikke hindre vinduet?

    Andre forslag enn JL'ene mottaes samt forslag til løsning.

  • #2
    Hva med å sjekke ut DLS UP36 eller UR36?
    Bruker UR36 selv og er meget fornøyd! UR serien har 2,5" mellomtoner med bakkammer. Små og lette å montere og knall lyd og effekttålighet.

    Jeg har 1 McIntosh 2x100w brokoblet på hver midbass og en Genesis fourchannel til mellomtoner og diskant. Blir overrasket over hvor mye de tåler og hvor bra punch det er i kun 2 6-tommere.

    Ser du har interesse for gamle PG ting.. Vet du om en 2125 eller 2250 som er tilsalgs? Har en Son of Frankampenstein og skulle hatt tak i en PG forsterker til for å bytte ut en midlertidig Soundstream sak, for å gjøre basseksjonen komplett.
    [SIZE="3"][B][FONT="Trebuchet MS"]Joakim Skovlund[/FONT][/B][/SIZE]
    [SIZE="2"][B][COLOR="DimGray"][FONT="Trebuchet MS"][/FONT][/COLOR][/B][/SIZE]
    [SIZE="1"]Mobil: 943 55 200 - Epost:[EMAIL="joakim@skovlund.no"][COLOR=Blue]joakim@skovlund.no[/COLOR][/EMAIL][/SIZE]

    Comment


    • #3
      Kanskje en dome-mellomone kunne vært tingen Hvor langt ned kan jeg trekke dem i frekvens. Hadde håpet på en deling rundt 100-200HZ mellom mellomtone og bass seksjonen. Syns å husk at DLS sine domer ikke bør lengre ned enn ca800Hz?

      Når det gjelder gammel PG så syns jeg prisnivået i Norge er vel høyt, sjekker selv jevnlig EBay og der dukker det opp snacks nesten hver uke. Har blant annet øyet på en liten sak der nå

      Comment


      • #4
        Såpass små elementer bør ikke deles lavere enn 3-400 hz om det er kon-elementer, og ennå høyere om det er dome-elementer.

        For en delefrekvens på 100 hz og "kopp-montasje" ville jeg revurdert oppsettet en smule. Du vil nok kunne finne et element som spiller frekvensmessig ok til 100 hz, i en liten kopp, men dynamikk og powerhandling vil du sannsynligvis måtte kaste ut vinduet. Hva med en 2,5-veis løsning med to 6-tommers sub/mid og diskant i døra?

        Eventuelt tenke utradisjonelt og velge et fulltoneelement av noe slag. Tang Band, Vifa Trius, CSS eller liknende delt rundt 250-300 hz..

        Comment


        • #5
          Jeg deler den på 400hz -36db og 6.3khz -36db og det fungerer utmerket. Orginaldelefilteret deler ved 450hz.

          Har snoket litt på ebay, men det er få om noen som er interessert i å sende hit til norge. Siklet veldig på en MS1000! Drømmen det!
          [SIZE="3"][B][FONT="Trebuchet MS"]Joakim Skovlund[/FONT][/B][/SIZE]
          [SIZE="2"][B][COLOR="DimGray"][FONT="Trebuchet MS"][/FONT][/COLOR][/B][/SIZE]
          [SIZE="1"]Mobil: 943 55 200 - Epost:[EMAIL="joakim@skovlund.no"][COLOR=Blue]joakim@skovlund.no[/COLOR][/EMAIL][/SIZE]

          Comment


          • #6
            Grunnen til at "koppløsning" er fordelaktig er jo at jeg får eliminert påvirkningen av bassene på mellomtonen. OM jeg setter inn en vanlig mellomtone i originalposisjonen vil den bli påvirket av over og undertrykk i døra produsert av basselementene. Kanskje har ikke dette så stor innvirkning som jeg tror?

            Angående ting fra EBay har jeg siklet på en Outlaw1845 og en McIntosh
            MC4000 som ligger der nå, men Mc'en ser ut til å gå for over $2000. De fleste jeg har vært i kontakt med sender gjerne til Norge om du tar kontakt med dem og spør pent og forklarer at du er villig til å betale det frakten koster. Tror mange av dem er redd du skal trekke deg når de forteller hva frakten blir på.

            Comment


            • #7
              De DLS mellomtoneelementene er å få kjøpt løse, etter min mening er det nydelig lyd i disse. Vil tro at du får påvirkning fra midbass hvis du setter åpne mellomtoner i samme "kasse". Om det blir merkbart vet jeg ikke, men ville gått for en koppløsning om det er plass, eller elementer med integrert bakkammer.

              Har du ide om hva frakt på en forsterker kommer på fra usa? De som sitter på sånt her i norge er jo så kjipe på dem (er vel en av dem selv), så de er ikke så enkle å få fatt i..
              [SIZE="3"][B][FONT="Trebuchet MS"]Joakim Skovlund[/FONT][/B][/SIZE]
              [SIZE="2"][B][COLOR="DimGray"][FONT="Trebuchet MS"][/FONT][/COLOR][/B][/SIZE]
              [SIZE="1"]Mobil: 943 55 200 - Epost:[EMAIL="joakim@skovlund.no"][COLOR=Blue]joakim@skovlund.no[/COLOR][/EMAIL][/SIZE]

              Comment


              • #8
                Ang. frakt - Jeg fikk sendt 37kg lyddemping fra RAAMaudio til US$66 med skip, flyfrakt var US$170 med USPS

                Comment

                Working...
                X