Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hvordan fungerer dette?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hvordan fungerer dette?

    Ettersom jeg har sett, så har en del subber litt spole over magnetgapet slik som her:

    http://image.caraudiomag.com/f/89716...+side_view.jpg

    Vil ikke da magneten (EDIT: Skriveleif. Mente å skrive spolen) få mer kraft på vei ned enn på vei opp, og derfor ikke ha full kontroll på membranen?

    Eller er den kanskje slik under også om den har åpent magnetgap under, slik at den rett og slett skal få lengre slaglengde?

    Noen som vet?
    Last edited by DD-Henrik; 23-06-2009, 18:12.
    Tidligere importør for Digital Designs,
    overtatt av www.dynaBel.no.

    Man spiller ikke høyt nok før man har et atmosfærisk trykk i bilen på 0 og 2 bar!

  • #2
    Magneten får ikke mer kraft da det av åpenbare grunner ikke er mulig.
    Derimot kan du jo forske litt på den andre muligheten din som du var inne på, ikke at det er ene og alene av den grunn at elementet ser slik ut.
    Mvh
    J. Holm
    www.b2audio.com
    http://facebook.com/b2audio

    Comment


    • #3
      Originally posted by B2 Audio View Post
      Magneten får ikke mer kraft da det av åpenbare grunner ikke er mulig.
      Derimot kan du jo forske litt på den andre muligheten din som du var inne på, ikke at det er ene og alene av den grunn at elementet ser slik ut.
      HAHAHA... skrev MEGET feil der.

      Mente spolen. Om spolen ikke ville få mer kraft på vei nedover enn oppover siden mer spole vil være inni magnetgapet på den måten
      Tidligere importør for Digital Designs,
      overtatt av www.dynaBel.no.

      Man spiller ikke høyt nok før man har et atmosfærisk trykk i bilen på 0 og 2 bar!

      Comment


      • #4
        Det er nok for å øke linær slaglengde det der ja.
        Lineær Xmax er vel definert som voice coil height minus air gap (høyden på magnet-feltet), om jeg ikke tar helt fullstendig feil her.
        Maks fysisk utsving derimot begrenses vel av opphenget.
        Vedder på at elementet der har tilsvarende "oppstikk" av spole på nedsiden av magnetgapet også, da altså en plass inni magneten.
        Roar Sørlie
        Tlf 90127075
        Strandgata 26; mitt andre hjem :P

        Comment


        • #5
          Originally posted by r3mark View Post
          Det er nok for å øke linær slaglengde det der ja.
          Lineær Xmax er vel definert som voice coil height minus air gap (høyden på magnet-feltet), om jeg ikke tar helt fullstendig feil her.
          Maks fysisk utsving derimot begrenses vel av opphenget.
          Vedder på at elementet der har tilsvarende "oppstikk" av spole på nedsiden av magnetgapet også, da altså en plass inni magneten.
          Tenkte meg det var noe slikt ja. Men er nå ikke Xmax betegnelsen for maks slaglengde EN vei da?

          Slik at hvis slaglengden er på totalt 80mm så blir Xmax 40mm.

          Altså at den kan gå 40mm opp og 40mm nedover fra "hvileposisjon".
          Tidligere importør for Digital Designs,
          overtatt av www.dynaBel.no.

          Man spiller ikke høyt nok før man har et atmosfærisk trykk i bilen på 0 og 2 bar!

          Comment


          • #6
            Veldig forskjellig hva de oppgir. En del skriver Xmax(p-p) og andre bare xmax som du må gange med to for å få total LINEÆR slaglengde. Total slaglengde blir noe helt annet igjen, da er elementet ute på vift uten at magneten har kontroll på hvor sin kjære spole er ute og viser seg fram ;P
            Roar Sørlie
            Tlf 90127075
            Strandgata 26; mitt andre hjem :P

            Comment


            • #7
              Originally posted by r3mark View Post
              Veldig forskjellig hva de oppgir. En del skriver Xmax(p-p) og andre bare xmax som du må gange med to for å få total LINEÆR slaglengde. Total slaglengde blir noe helt annet igjen, da er elementet ute på vift uten at magneten har kontroll på hvor sin kjære spole er ute og viser seg fram ;P
              Akkurat... Er vel kanskje derfor RE XXX elementet har et stort utstikk på spolen, slik at motoren faktisk skal ha kontroll på spolen helt ut til enorme slaglengder.

              Er vel meget få elementer som har lite slaglengde, men kunsten er vel å ha kontroll på så mye som mulig av slaglengden.

              Har et sett med proson stratego 215 i stuen som jeg har byttet ut ALLE elementene på inkl. mid og diskant. Og de originale elementene som sto i hadde ekstremt lite kontroll når jeg spilte høyt. Det kom bare blabrende bass ved høye volumer, men så var jo dette kina-elementer. 1" spole, med 2lag så det ut som, og høyden på spolen var vel 1,5cm.... Ikke mye fett for å si det slik hehe. Endte også med svarte spoler på alle 4 15" dagen jeg kjøpte 7kw forsterkern
              Tidligere importør for Digital Designs,
              overtatt av www.dynaBel.no.

              Man spiller ikke høyt nok før man har et atmosfærisk trykk i bilen på 0 og 2 bar!

              Comment


              • #8
                i tilegg til mye forlenget slaglengde så har det vel også god innvirkning på spolens kjøling når den er bygget ut slik?

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Digital Designs Norge View Post
                  Endte også med svarte spoler på alle 4 15" dagen jeg kjøpte 7kw forsterkern
                  No hard feelings asså, men dette hadde jeg vært flau over å si som importør og en som bør/skal ha greie på lyd. Sprenger du høyttalere hjemme i stua, i edru tilstand, så er du døv, og/eller litt dum. Du skal ikke ha spesielt gode ører for å høre at det vrenger og spiller urent.
                  Mvh
                  Pål Andréas Bryng
                  Bilstereosenteret.no
                  Vi forhandler bl.a.:
                  Pioneer - Focal - Rockford Fosgate - Cadence - Ground Zero - Tsunami -
                  Alpine - InstallBay - Brax - Helix - Silent Coat - dynaBel - Clarion - MTX


                  Følg oss på Facebook
                  Gjør en trygg handel hos oss. Sjekk vår feedback-side!

                  Vi gjør det vi kan for å levere det Du ønsker deg, til en hyggelig pris!

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by InstallBay View Post
                    No hard feelings asså, men dette hadde jeg vært flau over å si som importør og en som bør/skal ha greie på lyd. Sprenger du høyttalere hjemme i stua, i edru tilstand, så er du døv, og/eller litt dum. Du skal ikke ha spesielt gode ører for å høre at det vrenger og spiller urent.
                    Ehh, okei?

                    Hvorfor i alle dager skal det være flaut?

                    Det er noe kinadritt som ikke tåler noe som helst. Sprengte alle sammen i løpet av 10 sekunder omtrent. Og som sagt er alle byttet ut, og ingen sprengt!

                    Og med det vanvittige høye volumet (på mellomtone og diskant), og akustikken i rommet hører man ikke skurr i slike basser, spesielt ikke når man tilfører ren effekt. For øvrig låter dem heller ikke rent og kontrollert i det hele tatt, samme hvilket volum. Men fint det; Gå til personangrep, på en gammel tråd som en forhandler fortalte at han sprang noen kinaelementer. Bra Pål!

                    Sier vel mer om deg og litt om hvor klok/uklok du er, enn det det gjør om mine kunnskaper for bilstereo.

                    Jeeezz, Lay Of My Back Already!

                    Merkelig hvordan mentaliteten har blitt i dag, spesielt blandt voksne.
                    Last edited by DD-Henrik; 06-07-2009, 04:47.
                    Tidligere importør for Digital Designs,
                    overtatt av www.dynaBel.no.

                    Man spiller ikke høyt nok før man har et atmosfærisk trykk i bilen på 0 og 2 bar!

                    Comment


                    • #11
                      Snipp fra Wikipedia:

                      The majority of loudspeakers use 'overhung' voice coils, with windings that are taller than the height of the magnetic gap. In this topology, a portion of the coil remains within the gap at all times. The power handling is limited by the amount of heat that can be tolerated, and the amount that can be removed from the voice coil. Some magnet designs include aluminium heat-sink rings above and below the magnet gap, to improve conduction cooling, significantly improving power handling. If all other conditions remain constant, the area of the voice coil windings is proportional to the power handling of the coil. Thus a 100 mm diameter voice coil, with a 6 mm winding height has similar power handling to a 50 mm diameter voice coil with a 24 mm winding height.

                      In 'underhung' voice coil designs (see below), the coil is shorter than the magnetic gap, a topology that provides consistent electromotive force over a limited range of motion, known as Xmax. If the coil is overdriven it may leave the gap, generating significant distortion and losing the heat-sinking benefit of the steel, heating rapidly.


                      Comment

                      Working...
                      X