Announcement

Collapse
No announcement yet.

Har noen spørsmål angående bygging av høyttaler til stue-bruk

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Har noen spørsmål angående bygging av høyttaler til stue-bruk

    Hei!
    Jeg har planer om å bygge meg ett par høyttalere til å bruke i stuen hjemme, bare for å se om jeg klarer å få det til. Har noen spørsmål rundt det tekniske når det gjelder bygging av høyttalere.

    1. Tenkte å prøve meg på ett billig frontsett først, som f.eks. Focal 165A1. Hvordan bør kassen eller kammeret til mellomtonen være? lukket? portet? og størrelse? planen er å ha diskant og mellomtone i forskjelllige kammer for å unngå at luft lekker ut rundt diskanten.

    2. Om jeg velger å gå for en liten sub i begge høyttalerene, f.eks. Focal 25A1, er det noe problem å koble så det blir 8Ohm uten at det går utover noe? Vil det da bli sånn at om jeg tilfører f.eks. 100W kontinuerlig, vil bass-elementet da bruke mer av tilført effekt enn komponentsettet? eller vil effekten fordele seg likt?

    3. Har "hørt" litt snakk om kammer for sandfylling i høyttalere. Har det noe betydning for hvordan det vil spille, eller er det mer for at kassen skal stå stødigere?

    Kommer med flere sprøsmål senere, har ikke tid til å skrive mer nå siden jeg skal hente lønn for litt hardt arbeid

  • #2
    Dette med bygging av hjemmehøyttalere har jeg ikke satt meg veldig inn i, er nok mange løsninger der også.

    Men om du skal bygge en høyttaler hvor du skal ha en mellomtone og en bass så ville jeg hatt ett eget kammer på mellomtonen ja..
    Rundt diskanten kan du jo bare lage ett lite "lokk" som limes fast e.l.

    Comment


    • #3
      Hvorfor kjøpe bil-elementer til en innehøytaler?

      Det er så sykt mye mer valg om du kan gå for "inne" elementer..
      Mvh
      Rolf Try Nygård

      Comment


      • #4
        Originally posted by neptyr View Post
        Hvorfor kjøpe bil-elementer til en innehøytaler?

        Det er så sykt mye mer valg om du kan gå for "inne" elementer..
        Hvorfor ikke? Kan være jeg som suger på å lete, men har hvertfall ikke funnet mange sider som selger "inne" elementer. Eneste jeg kan komme på i farten er ljudia.no og dynabel.no
        Finnes sikkert mange flere som selger, men jeg har hvertfall ikke funnet de.

        Comment


        • #5
          Jeg vil anbefale deg å bygge et kit som noen andre alt har utviklet, med tanke på kasse og delefilter siden det er ditt første forsøk på dette.

          Se på f.eks www.zaphaudio.com eller www.troelsgravesen.dk om du finner noe du synes ser bra ut.
          Elementene kan du gjerne handle på sidene du alt hadde funnet.

          Seas Mimir-settet: http://www.mamut.net/dynabel/subdet811.htm har bl.a. fått en del skryt om det er stativhøyttaler du vil bygge.
          Last edited by freddie; 25-05-2009, 23:32.

          Comment


          • #6
            Helt enig i siste tale her.

            Delefiltergreier er ikke barebare, og å kjøpe en bilstereohøyttaler som man putter inn i en konstruksjon inne vil neppe fungere særlig tilfredsstillende - det er ihvertfall ikke bare å koble inn et ekstra basselement, da må det kjøres aktivt i tilfelle.
            Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]

            Comment


            • #7
              Lagde en skisse i paint med forslag til kasse:

              Tidligere importør for Digital Designs,
              overtatt av www.dynaBel.no.

              Man spiller ikke høyt nok før man har et atmosfærisk trykk i bilen på 0 og 2 bar!

              Comment


              • #8
                Ikke veldig enig i det du sier her, DD. Men skal ikke dra den lenger enn det.
                Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]

                Comment


                • #9
                  Det er nå bare slik jeg ville gjort det. Har gjort det selv en gang før og ble meget fornøyd med resultatet hvertfall. Men mange her som sikkert er MYE flinkere enn meg på dette

                  Tenkte bare å komme med et forslag hvertfall

                  EDIT: Legatia, du har vel bygd dem syke høyttalerne som nå ligger til salgs hvis jeg husker. Kom med et forslag du, da blir det nok garantert bra
                  Tidligere importør for Digital Designs,
                  overtatt av www.dynaBel.no.

                  Man spiller ikke høyt nok før man har et atmosfærisk trykk i bilen på 0 og 2 bar!

                  Comment


                  • #10
                    Mitt forslag er som sagt å bygge et ferdig kit, da vet du det blir bra. Ellers er måleutstyr og masse basiskunnskap om emnet en nødvendighet om det skal bli bra.
                    Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]

                    Comment


                    • #11
                      Enig med Legatia.

                      Comment


                      • #12
                        Vet ikke hva trådstarter legger i ordene bygge selv, men regner jo med han vil bygge selv enn å sette sammen et ferdig kit?
                        Tidligere importør for Digital Designs,
                        overtatt av www.dynaBel.no.

                        Man spiller ikke høyt nok før man har et atmosfærisk trykk i bilen på 0 og 2 bar!

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Digital Designs Norge View Post
                          Vet ikke hva trådstarter legger i ordene bygge selv, men regner jo med han vil bygge selv enn å sette sammen et ferdig kit?
                          Det er ikke snakk om legoklosser altså.
                          Høyttalerelementer, komponenter til et filter, og forklaring på hvordan kassen skal bygges.
                          Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]

                          Comment


                          • #14
                            Okei

                            Tenkte på sånn bygg selv kit hvor veggene og alt til kassen følger med, men at man selv må skru dem fast og lime og slikt

                            Da ville jeg gått for ditt forslag ja, Legatia
                            Tidligere importør for Digital Designs,
                            overtatt av www.dynaBel.no.

                            Man spiller ikke høyt nok før man har et atmosfærisk trykk i bilen på 0 og 2 bar!

                            Comment


                            • #15
                              Takk for gode svar!
                              Sånn som jeg har forstått det, er det beste for meg å begynne med noe billig og enkelt som for eksempel Dynabel sitt Geb kit som kun koster 998,- og heller lese litt om de forskjellige emnene som delefilter og sånn før jeg begynner på ett litt mer krevende prosjekt

                              Er vel ikke noen som har linker til steder jeg kan lese litt på? helst på norsk eller engelsk.

                              Comment

                              Working...
                              X