Announcement

Collapse
No announcement yet.

Privatbil på jobb.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Privatbil på jobb.

    Jobber som elektrikerlærling, og har da ikkje firmabil.. blir da "tvunget" til og bruke privatbilen.
    for min del er ikkje dette så stress da eg har en caddy, men med tanke på dei andre som kjører fet 5 seter osv. har arbeidsgiver lov til og tvinge oss til og bruke privatbil på jobb?

    vi får 3.5,- pr km. men det veier jo ikkje imot og ødelegge baksetet på en bil til 100.000,-

    eg er nok den lærlingen som først seier ifra når sjefen er urimelig, og eg sparer ikkje akkurat på kruttet..
    (les: han nekta oss ei stund og høre på radio på verkstedet, nå får vi lov. )
    Tor Even -
    Audi A4 Turbo Quattro 2003 40mm senk 18" alu.
    Orginalt anlegg, men vil i framtiden sette inn Digital Design.
    The greatest lesson in life is to know that even fools are right sometimes.

  • #2
    er det snakk om å bruke privatbil i arbeidstiden? at du må f.eks frakte ting og tang i privatbilen?

    Comment


    • #3
      jaaa....
      fylle med materiell og verktøy, bruke på jobb som ordinær arbeidsbil.
      Tor Even -
      Audi A4 Turbo Quattro 2003 40mm senk 18" alu.
      Orginalt anlegg, men vil i framtiden sette inn Digital Design.
      The greatest lesson in life is to know that even fools are right sometimes.

      Comment


      • #4
        er nok rimelig sikker på at man ikke kan tvinges til dette. hadde en nesten lik sak med arbeidsgiver når vi fikk oppdrag utenfor bedriften vi jobber for, der vi måtte bruke bil og i skittent arbeidstøy. jeg nektet å bruke min egen privatbil og mer var det ikke å si på det. jeg ble kjørt og hentet..hehe. så er nok rimelig sikker på at man ikke kan tvinges til det. hva om du ikke hadde hatt bil f.eks? permitert til du hadde kjøpt deg en? hehehe
        Last edited by pgoutlaw; 25-03-2009, 23:14.

        Comment


        • #5
          er nettopp det eg og trur, men vi har liksom ikkje et valg. men som sagt, er omtrent einaste eg som tørr og snakka han imot.
          skal fikse til et lærlingmøte i mårra.. da blir det streik!
          permitert ja.... han sjefen eg har er så firkante sia vi "kun er lærlinga".
          og som han seier, er ikkje hans ansvar og holde oss med bil, er heller ikkje vårt synst nå eg.

          Eg hadde jo en firmabil nå sia forrige veke, og den brukte eg heile tida (har ingen for øyeblikket.) og i dag, spurte om der va en bil eg kunne ta for og hente noke materiell. nei, da kunne heller eg gå, det var like effektivt. (nei, materiell blei ikkje henta, og ikkje mykje blei gjort resten av dagen.)
          blir nå til at eg ikkje bruker bil i jobb om eg ikkje får en helvetta god avtale. (blir berre ekstra bra da eg har en super varebil som passer perfekt som jobb bil.)



          fleire som har en mening?
          kan eg referer til noke på dette?
          Last edited by Surion; 25-03-2009, 23:18.
          Tor Even -
          Audi A4 Turbo Quattro 2003 40mm senk 18" alu.
          Orginalt anlegg, men vil i framtiden sette inn Digital Design.
          The greatest lesson in life is to know that even fools are right sometimes.

          Comment


          • #6
            er og elektriker lærling, og den satsen for kjøring av egen bil burde blitt satt opp. har jo vært 3.50 i mange år.
            i tillegg blir kunden fakturert mer enn 3.50 per km, ergo firmaet tjener penger på DIN bil.

            eneste du er "pliktig" til, er å møte på jobb. åssen du kommer deg på jobb spiller ingen rolle. så jeg kjører bilen til en kollega og sitter på derfra.

            var en i vårt firma som og mente dette var urimelig, nå kjører han moped 4mil hver morra lempa alt verktøy og materiell i en annens bil det er en lur metode
            mvh Sindre Carlsen

            Comment


            • #7
              er nettopp den dei tjener penga på min bil eg er litt forbanna på.. her bruker eg 25.000,- på en bil som dei tjener 3.5,- pr km på... uaktuelt!
              det skal ikkje skje så lenge eg kan klage ivertfall!

              på tide og dra fram mopeden kansje..
              Tor Even -
              Audi A4 Turbo Quattro 2003 40mm senk 18" alu.
              Orginalt anlegg, men vil i framtiden sette inn Digital Design.
              The greatest lesson in life is to know that even fools are right sometimes.

              Comment


              • #8
                Hvis det står i kontrakten din at du må stille med egen bil så er det greit, men står det ikke noe om det i kontrakten så kan han ikke pålegge deg å bruke egen bil.

                Dessuten så skjønner jeg ikke helt hvorfor du skal ha egen bil full av materiell, en lærling er jo ingen resurs, det er en person som skal lære seg faget, og ikke bli missbrukt til å tjene penger for en arbeidsgiver med dårlig moral ovenfor lærlinger. Lærlingen skal og være sammen med en veileder, som har fag/mesterbrev, hele tiden. Å den personen bør vel kanskje ha firmabil?.

                Etter dagens regler så skal jo faktisk de stakkars lærlingene gå å se på hva veilederen gjør i et år uten å gjøre noe selv, en helt idiotisk regel spør du meg å det kommer ikke til å skje med mine lærlinger, sett de igang med en gang, men under oppsyn! Da skal du se at de lærer veldig fort

                Nå veit ikke jeg hvor langt du er kommet i lærlingetiden din eller hvor flink du er, men hvis det er i begynnelsen å du allerede får egne oppdrag aleine syns jeg det er litt rart. Da tror jeg det er noen som ikke har lest hva som står om det å ha en lærling i bedriften å hva slags ansvar det innebærer

                Lykke til med møtet



                Mvh
                Nils Jørgen

                Comment


                • #9
                  Dette høres jo bare helt feil og latterlig ut. Husker når ene kompisen min var lærling hos Xerox, de kjøpte en flett ny Peugeot Partner til ham så han kunne bruke..
                  Jeg hadde aldri akseptert å måtte bruke privat bil i jobbsammenheng regelmessig uten en veldig god kompensasjon. Det er helt jævlig dyrt å ha bil, og det vet sikkert arbeidsgiver.. Du er lærling, og er på bunn av rangstigen, men ser meg lei av de som driver å tråkker på lærlinger bare fordi det er lett.
                  98' Audi A4
                  Alpine 9887R/ Fusion Jonah Lomu 5.25" fjl525 / Genesis Profile Four / DynaBel BF4501 / 2x Image Dynamics V3 D2

                  Comment


                  • #10
                    Er det seriøst ikke mer enn 3,50?

                    Hvis alt skal dekkes, må man påregne hvertfall 5kr pr kilometer. Bilen synker i verdi ettersom km hoper seg opp i telleren, slitedeler slites, motor og drivlinje mister levetiden, service og rep på verksted osv. osv. 3.50kr/km er jo helt uhørt!
                    Tidligere importør for Digital Designs,
                    overtatt av www.dynaBel.no.

                    Man spiller ikke høyt nok før man har et atmosfærisk trykk i bilen på 0 og 2 bar!

                    Comment


                    • #11
                      Her er det en kalkulator du kan regne ut kjøregodtgjørelsen med
                      http://www.nettavisen.no/okonomi/pri...cle1765424.ece

                      http://www.nettavisen.no/motor/article1750611.ece

                      For de første 9.000 km i inntektsåret kr 3,50,- pr km (kr 3,55,- i Tromsø)
                      For kjøring utover 9.000km i inntektsåret kr 2,90,- pr km (kr 2,95,- i Tromsø)

                      Tilleggsbetaling;
                      ekstra passasjer 0, 75,- pr km
                      kjøring på skogs – og anleggsvei 0,80,- pr km
                      nødvendig tilhenger 0,60,- pr km

                      Andre fremkomstmidler:
                      Elbil 4,00,- pr km (kun batteridrevne elbiler)
                      Motorsykkel 2,80,- pr km
                      Moped 1,55,- pr km
                      Siden du kjører med bilen full av verktøy og materiell, kan du kreve tillegget for ekstra passasjer.

                      Ionisk nok er godtgjørelsen høyere for el-bil...
                      Arbeidsgiver kan ikke tvinge noen til å bruke privat kjøretøy i jobb. Du plikter å møte på jobb til rett tid og din arbeidplass er besøksadressen til firma. Dvs på verkstedet/kontorene til firma du jobber i. Hvordan du kommer deg derfra og ut på oppdrag er arbeidsgivers problem og ikke ditt.
                      Mvh
                      Pål Andréas Bryng
                      Bilstereosenteret.no
                      Vi forhandler bl.a.:
                      Pioneer - Focal - Rockford Fosgate - Cadence - Ground Zero - Tsunami -
                      Alpine - InstallBay - Brax - Helix - Silent Coat - dynaBel - Clarion - MTX


                      Følg oss på Facebook
                      Gjør en trygg handel hos oss. Sjekk vår feedback-side!

                      Vi gjør det vi kan for å levere det Du ønsker deg, til en hyggelig pris!

                      Comment


                      • #12
                        Nettopp...
                        blir nok oppvask frammover her.
                        svar til Nils oppi her.
                        eg er vel en av dei flinke lærlingane, jobber fort og det blir fint. (det trenger ikkje være rett, så lenge det ser riktig ut.)
                        eg har rundt et år igjen, men jobber stort sett åleine, og har tildels mykje ansvar. men får eg betalt.. neh. har sagt ifrå om det, så skal nok greie og få meg noke ekstra.
                        Tor Even -
                        Audi A4 Turbo Quattro 2003 40mm senk 18" alu.
                        Orginalt anlegg, men vil i framtiden sette inn Digital Design.
                        The greatest lesson in life is to know that even fools are right sometimes.

                        Comment


                        • #13
                          Pokkern, så de som går på skjøteledning får kun vanlig takst?

                          Originally posted by InstallBay View Post
                          Elbil 4,00,- pr km (kun batteridrevne elbiler)
                          Roar Sørlie
                          Tlf 90127075
                          Strandgata 26; mitt andre hjem :P

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by r3mark View Post
                            Pokkern, så de som går på skjøteledning får kun vanlig takst?
                            Hørt om hybrider eller?.....
                            Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]

                            Comment


                            • #15
                              3.50 er det VI får per km for å bruke bilen vår. men skal nesten garantere at arbeidsgiver fakturer kunden for mer enn de 3.50 de betaler oss.
                              mvh Sindre Carlsen

                              Comment

                              Working...
                              X