Announcement

Collapse
No announcement yet.

Scanspeak

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Scanspeak

    Her kan dere dele erfaringer med å bruke scanspeak sine originale Revelator elementer, i motsettning til Gensis, Alpine osv. sine versjoner..
    Last edited by aFFekak; 23-06-2007, 11:32.
    Mvh.
    Roy
    Mob: 40 30 99 06

  • #2
    Er det annbefalt å kjøpe seg Scanspeak elementer, eller blir det ikke noe spes bra å kjøre disse aktivt? Tenker da på disse tre elementene:
    http://www.ljudia.no/cgi-bin/no/onli....cgi?id=931005 &cart_id=
    http://www.ljudia.no/cgi-bin/no/onli....cgi?id=931009 &cart_id=
    http://www.ljudia.no/cgi-bin/no/onli....cgi?id=931013 &cart_id=

    Eventuelt bytte diskant med en av disse (pga. pris):
    http://www.ljudia.no/cgi-bin/no/onli....cgi?id=931011 &cart_id=
    http://www.ljudia.no/cgi-bin/no/onli....cgi?id=151025 &cart_id=
    http://www.ljudia.no/cgi-bin/no/onli....cgi?id=151021 &cart_id=
    Last edited by aFFekak; 23-06-2007, 11:34.
    Mvh.
    Roy
    Mob: 40 30 99 06

    Comment


    • #3
      Det er i utgangspunktet ikke noe problem å bruke originale Scan-Speak elementer i bilen, det eneste problemet jeg ser, er Q verdien på midbassen. Den er litt lav, og således ikke tilpasset montering i dør, uten større arbeid. Elementet er litt mer kresent på kassevolum enn hva man normalt finner hos bilelementer. Risikoen er derfor at man får en dårligere respons, dersom kabinettet ikke er tilpasset skikkelig. Samtidig må du være klar over at chassiset på disse elementene er svært åpnet, og derfor bør du sikrer deg at vann ikke kommer inn i motoren på elementet.

      Det er dog ingen tvil om at vi snakker om noen av de aller beste elementene som er mulig å oppdrive, men de krever en viss kompetanse for å få til å fungere optimalt.

      mvh

      Glenn
      Glenn Solie

      Frittstående konsulent

      Comment


      • #4
        Det er flere som har brukt scan speak elementene i bil, men det er vel ytterst få her enda tror jeg. Jeg vurderte mellomtonene deres, men pga størelsen måtte det bli focal 3w2 i stedet..
        Jeg har sett at alpine sine nye spx elementer bruker scan speak ringradiator diskant, som er helt krem, så lurer på om alpine sin utgave låter like bra.
        Hvis du søker litt rundt på diymobileaudio.com finner du kanskje litt mer info der.
        Prosjekt SQ Audi A3

        Comment


        • #5
          Originally posted by hc_tk View Post
          Jeg har sett at alpine sine nye spx elementer bruker scan speak ringradiator diskant, som er helt krem, så lurer på om alpine sin utgave låter like bra.
          Jeg har liten tro på at SPX diskanten baserer seg på SS ringradiator. Dette har 2 årsaker. For det første brukes denne diskanten i F1 status, for det andre er det en alt for dyr diskant til at det ville svare seg, for så vidt jeg vet, er ikke SPX så veldig kostbart. Man kan se på designet av dette settet at det visuelt skal likne på SS revelator, og sannsynligvis snakker vi om en XT basert diskant med aluplugg for å likne den dyrere SS versjonen.

          Dette er ikke ment som negativ kritikk av Alpine settet for det ser svært spennede ut, og har dem klart å prsse inn en ordentlig SS ringradiatorbasert diskant, så snakker man diskantgjengivelse i high-End klassen, men det tror jeg ikke. Nå er XT ringradiatoren også ekstremt bra til prisen, så det er på ingen måte noe dårlig valg.

          Det kan også være at vi snakker om en mellomting mellom XT og SS ringradiator her. Altså muligens en nedskalert SS ringradiator.

          Når det gjelder www.diymobileaudio.com vil jeg ta mye av det som sies der med en klype salt. Det er helt klart mange gode råd å hente, men det er viktig å poengtere at dette forumet flommer over av mennesker som hevder at alt kan gjøres billigere og bedre om man bare benytter elementer til hjemmebruk, og at omtrengdt all bilstereo er overpriset, det er ikke alltid tilfellet. Samtidig er det flere som tror at man kan lytte til et element ved å måle det, det er tull.

          mvh

          Glenn
          Last edited by Glenn Solie; 25-06-2007, 13:18.
          Glenn Solie

          Frittstående konsulent

          Comment


          • #6
            det gammel spx settet er "gammeldags" nå karer,nå finnes det to nye sett,PRO og REFERENCE....PRO settet har en stor diskant,og mellomtone som ligner mistenkelig mye på F1 sin serie.
            brukte scan-speak sin mellomtone for noen år siden,og er fremdeles en av mine favoritter.
            Last edited by Jonny.B; 25-06-2007, 19:26.
            "Tuning an audio system is like bringing together the members of an orchestra, getting the sound balance right, and making sure they work together."

            Comment


            • #7
              Originally posted by Jonny.B View Post
              det gammel spx settet er "gammeldags" nå karer,nå finnes det to nye sett,PRO og REFERENCE....PRO settet har en stor diskant,og mellomtone som ligner mistenkelig mye på F1 sin serie.
              brukte scan-speak sin mellomtone for noen år siden,og er fremdeles en av mine favoritter.
              Begge de nye settene bruker den samme diskanten tror jeg. Det er bare forskjellig midbasser.
              Det nye typer-r settet bruker nå en xt variant, men er ganske sikker på at den nye type-x settet bruker en eller annen form for scan speak diskant variant.
              Prosjekt SQ Audi A3

              Comment


              • #8
                oki,gir meg strax jeg
                har virkelig trua på det nye pro settet ifra alpine.
                "Tuning an audio system is like bringing together the members of an orchestra, getting the sound balance right, and making sure they work together."

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Jonny.B View Post
                  oki,gir meg strax jeg
                  har virkelig trua på det nye pro settet ifra alpine.
                  Hehe. Ja, det er jo vistnok basert på scan speak revelator, så det burde jo ha et potensiale.
                  Prosjekt SQ Audi A3

                  Comment


                  • #10
                    Syntes både høyttalere og subwoofere i Type X serien ser veldig spennende ut. Skulle gjerne likt å få tatt en skikkelig test på SPX pro settet.

                    mvh

                    Glenn
                    Glenn Solie

                    Frittstående konsulent

                    Comment

                    Working...
                    X