Announcement

Collapse
No announcement yet.

HDMO vs RCA?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • HDMO vs RCA?

    Hei.

    Da jeg har kjøpt meg 50" plasma, og har Patos 310 i front, og Patos 210MkII til center og Patos 110MKII som bakhøyttalere. Er på utkikk etter en forsterker, og en god dvd spiller.

    Det jeg i utgangspunktet lurer på, er om er det virkelilg SÅ stor forskjell på lyden når det gjelder RCA og HDMI?
    Høyttalerne koster ikke skjorta, så lurer på om det er nødvendig å betale de ekstra kronene for å få HDMI lyd?
    Skjermen er kun 720P, så er HD Ready. Håper noen kan svare på dette?

    Mvh Tom Erik Skaret
    Last edited by Tommen; 11-01-2009, 02:35.
    VW/Audi ende-tusi-ast!

  • #2
    Neh, det er minimalt med forskjell med mindre du har en forsterker som støtter FULL-HD lyd.
    Mvh
    Rolf Try Nygård

    Comment


    • #3
      Så det går fint an å bruke f.eks HDMI kabel mellom blue ray spiller og TV (for kun bilde), og fiber optisk mellom blue ray spiller og forsterker? Tenker på en forsterker som IKKE har HDMI nå, kun optisk og coax..
      VW/Audi ende-tusi-ast!

      Comment


      • #4
        ja.

        Men jeg ville brukt Coax.
        Mvh
        Rolf Try Nygård

        Comment


        • #5
          Jeg kan ikke dette, så derfor spør jeg:

          Hvorfor coax i stede for optisk?
          [SIZE="1"][COLOR="Red"]Mvh Thomas "Sirkus" Ekeli[/COLOR][/SIZE]

          Comment


          • #6
            optisk teknologien sies å være en del dårligere enn coax.

            Den optiske vi har per idag har en elendig båndbredde, samt sendere og mottakere er av en såpass gammal type at lyden forringes visst en del i overføringa.
            Optisk har ett enormt potensiale, men de må gjøre noe med teknologien i sender og mottaker.

            Men dette er jo opp til hva man personlig foretrekker, jeg liker coax pga tilgangen til kabler osv.

            Tror egentlig begge to begynner å bli for gamle.
            Mvh
            Rolf Try Nygård

            Comment


            • #7
              har sett rundt på div fora et fortrinn med optisk er at den ikke er mottakelig for støy fra omgivelsene sine, men med coax så trenger man ikke å forandre signalet fra digitalt til optisk og tilbake igjen.
              Mvh De som kjenner meg, kjenner meg. Hadde en gang en golf..
              Team [B]d[/B]yna[B]B[/B]el
              Prosjekttråden min: [url]http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=79[/url]
              -Computer engineering is not rocket science…it’s probably closer to voodoo.-

              Comment


              • #8
                Originally posted by Crazytaxi View Post
                har sett rundt på div fora et fortrinn med optisk er at den ikke er mottakelig for støy fra omgivelsene sine, men med coax så trenger man ikke å forandre signalet fra digitalt til optisk og tilbake igjen.
                Blant annet, og det er visst mye tap i den konverteringa pga eldgammal teknologi.

                Men men, jeg har aldri satt meg ned for å høre forskjell, så skal ikke påstå noe.
                Mvh
                Rolf Try Nygård

                Comment


                • #9
                  eg hører stor forskjell frå optisk å coax på mine dynabel euforia.
                  optisk: skarpere diskant. mellomtone å mindre bass.

                  Comment


                  • #10
                    Hm. Høres jo ut som at det kan være noe der, ja..

                    Men jeg ser du skriver at begge teknologiene egentlig er for gamle.. Forventer vi oss en oppdatering på en av delene (evt. begge), eller at noe helt nytt kommer?
                    [SIZE="1"][COLOR="Red"]Mvh Thomas "Sirkus" Ekeli[/COLOR][/SIZE]

                    Comment


                    • #11
                      HD-lyd over HDMI er jo kommet, så får se om de utnytter dette properly.

                      Bluerayplater med full hd-musikk (som det teit heter) er jo fremtiden... tror jeg iallefall.
                      Mvh
                      Rolf Try Nygård

                      Comment

                      Working...
                      X