Announcement

Collapse
No announcement yet.

Dilemma med bil og ansvar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Dilemma med bil og ansvar

    Dilemma

    Person B ringer til person A og spør om å få låne person A’s bil, noe A sier ja til. B henter og overtar bilen til A som avtalt.

    Grunnen til lånet var at B sin bil var på verksted. B sin bil blir ferdig på verkstedet, ringer derfor til person C og spør om en tjeneste, og det er om C kan være med å hente bilen til B.

    På vei ut til verksted, kjører de bilen som ble lånt som i første avsnitt. På vei tilbake kjører C denne bilen, mens B kjører sin egen bil. På vei tilbake krasjer C. Alle kommer fra det uskadet, men det kommer en forsikringspremie på 6.000 kr.(juridisk skyld ligger på fører av c)


    Så er spørsmålet: Hvem betaler?
    Juridisk sett er a\b\c enige, vi ønsker svar på det etiske her!
    Last edited by generalmusa; 28-05-2008, 22:57.

  • #2
    Om fører C har skyld i ulykken, betaler ham/henne for skaden. Enkelt og greit.
    Mvh Tony
    - The only road to take is perfection itself

    Comment


    • #3
      Person C selvsagt. Den som fører bilen betaler.
      Som det gamle utsagnet:
      You break? YOU pay!
      Da begynner et nytt prosjekt!

      Comment


      • #4
        Fører C selvfølgelig!
        Mvh
        Rolf Try Nygård

        Comment


        • #5
          Takker for svar alle. Flere med meninger?
          |

          Comment


          • #6
            Hadde jeg vært person B hadde nok jeg følt meg litt skyldig jeg også siden jeg fikk C til å hjelpe meg..
            Jonas Tautra
            - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
            Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

            Comment


            • #7
              Originally posted by Hifonic View Post
              Hadde jeg vært person B hadde nok jeg følt meg litt skyldig jeg også siden jeg fikk C til å hjelpe meg..
              Hadde jeg vært person B, så hadde jeg følt skyld ovenfor person A, men ikke faen om jeg hadde tatt skylda for at person C hadde kræsja, og hadde jeg vært person C, så hadde jeg tatt fulle skylden.

              Det er tross at person C sin feil.
              Mvh
              Rolf Try Nygård

              Comment


              • #8
                hadde jeg vært A hadde jeg søren meg gitt B en skikkelig lekse... man låner vel ikke ut bilen sånn uten videre??
                C har ett stort ansvar her som fører, men skulle det bli en tvist er det helt klart at B bør føle seg medskyldig.

                blir som A låner ut en bok til B, som igjen låner den til C.
                C mister den.... hadde jeg vært B da og dum nok til å låne den videre ut hadde jeg erstatet den tvert. Men det var en "simpel" bok da... ikke helt sammenlignbart i verdi akkurat - men samme prinsipp.

                B har uansett gjort en brøler her...
                Reinhardt

                Comment


                • #9
                  mener b og c skal ta på seg betaling immellom da det var b som lånte bilen til a og dermed står litt til ansvar for at den ble krasjet da den ble brukt av c. men så ligger jo det en faktor der på om dette var fører c sin skyld eller den som traff/ble truffet av c :P
                  www.mitsubishi-klubben.no

                  Comment


                  • #10
                    Om jeg hadde lånt en bil av en kamerat, og noen hadde kjørt den og smelt den, så ikke F om jeg noen sinne hadde følt at jeg skulle dekt ei krone av det.

                    Om det var meg som kjørte, så hadde jeg heller ikke forventa at noen skulle lagt ut ett øre pga jeg smalt bilen.

                    Er du skyld i at bilen traff en vegg, så får du rydde opp i det, om noen lånte bilen her og der er rett og slett totalt likegyldig.
                    Mvh
                    Rolf Try Nygård

                    Comment


                    • #11
                      Person C sin feil, er man noen lunde vettug så skjønner man det, er som om du kompissen din krasher bilen sin når han kjørte atme deg til biltreff. Skal du betale det da. Greit at man gjør noen en tjeneste, men er man kleis nok til å krashe, så er de deres feil!
                      Pioneer - Hertz - Zealum
                      Prosjekt Volkswagen Passat 3B
                      Takk til PlanetHiFi for god service og leveranse på utstyr

                      Comment


                      • #12
                        :Takk for mange svar!

                        saken ble løst og alle parter er enige, B og C deler på egenandel og A får ny bil. Den gamle bilen ble sendt til de evige jaktmarker...

                        (ps: a\b er i familie og c er kamerat med begge) sånn i tilfelle noen lurte

                        Comment

                        Working...
                        X