Announcement

Collapse
No announcement yet.

5-veis aktiv deling anyone?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • 5-veis aktiv deling anyone?

    Noen som vil fortelle meg hemmeligheten med og få til dette mon tro?

    Må man ha dsp med 5 rca utganger eller kan man greie det uten dsp ved bruk av kun forsterkere?
    Da tenker jeg på sub, midbass, bass, mellomtone og diskant (eller noe i den dur).

    Aner rett og slett ikke om detter er rett forum men moderator får rett og slett flytte det hvist det ikke passer- Fant ikke ett mer fornuftig sted

  • #2
    Det er som regel Sub, midbass, mellomtone og diskant som brukes.
    Hva mener du da med bass i tillegg til overnevnte.

    Tore
    1998 Mitsubishi Galant V6 2.5 24V
    Pioneer, AD, Audison, Soundstream

    Comment


    • #3
      5 veis.. 2 veis front + sub da? (5 kanaler) eller 3 veis front+sub? (7 kanaler..)

      Spørs jo da. Mange som kjører 3 veis front med passiv deling mellom diskant og mellomtone.

      Diskant og mellom tone på delefilter og inn til forsterker
      midbass på en forsterker
      bass på en anna forsterker..

      Kan vel klare seg med 1stk rca inn på den første forsterkeren.. om forsterkeren har pass thru og litt gode filtere..


      Og en spiller som har 3 veis aktiv deling+ tidskomp koster ikke all verden.. Pioneer P88RS og Alpine 9855R/9853R (4000-7000kr) f.eks. Skal du opp på spillere som har 4 veis delefilter og tidskomp koster dette vesentlig mere.. da må du ha DSP i tilegg bare den koster like mye som en av spillerene nevnt over.. Så må du ha spiller, uten og si noe sikkert så vil jeg tro du må over 10 lapper på den. altså 10 lapper i differanse..

      Nei, kjør passivt mellom mellomtone diskant og kjøpt spiller med 3 veis aktivt delefilter og tidskomp. Det kommer jeg i alle fall til og gjøre som en start, etter hvert..
      sound.vision.soul

      Type R

      Comment


      • #4
        Er kanskje 5-veis som i diskant, øvre mellomtone, nedre mellomtone, midbass og subbass han mener?
        Mvh
        Pål Andréas Bryng
        Bilstereosenteret.no
        Vi forhandler bl.a.:
        Pioneer - Focal - Rockford Fosgate - Cadence - Ground Zero - Tsunami -
        Alpine - InstallBay - Brax - Helix - Silent Coat - dynaBel - Clarion - MTX


        Følg oss på Facebook
        Gjør en trygg handel hos oss. Sjekk vår feedback-side!

        Vi gjør det vi kan for å levere det Du ønsker deg, til en hyggelig pris!

        Comment


        • #5
          Originally posted by InstallBay View Post
          Er kanskje 5-veis som i diskant, øvre mellomtone, nedre mellomtone, midbass og subbass han mener?
          Takker for alle svar

          Ja du traff eselet med nålen her du, akkurat det jeg mener

          Skal ha 2stk 6,5" i hver dør, 4" i dash og 1" diskant der speilet er sånn ca. Skal ha to 10" subber i hattehylla.

          Med passiv, da mener dere med delefilterkomponenter ikke sant? Kondensator, motstander osv osv....
          Hele tanken var og kjøre alt aktivt men hvist det viser seg og bli vanskelig og kjøre 5-veis aktivt kan jeg jo vurdere 4-veis selføgelig. Hadde bare vært himla morro og kjøre 5-veis

          Med passtrough, mener dere da at men deler en forsterker ved en frekvens og så er det rca utgang fra den til en annen forsterker som slik at det blir delt på det viset? litt vanskelig forklart men...

          Kom gjerne med erfaringer med et slikt oppsett hvist noen har det

          Comment


          • #6
            du kan trygt la begge 6,5" spille likt og dele 4" litt lavere. Da er det mindre og holde styr på og lettere å få pen lyd. Så det blir 3,5-veis +subber
            Prosjekt SQ Audi A3

            Comment


            • #7
              Originally posted by hc_tk View Post
              du kan trygt la begge 6,5" spille likt og dele 4" litt lavere. Da er det mindre og holde styr på og lettere å få pen lyd. Så det blir 3,5-veis +subber
              Vil det ikke være større sjans for og få pen lyd med 5-veis enn 4-veis da?
              Kan bare se for meg at det blir flere elementer og dele "lasten" ¨på men, det blir mere styr. Er det hørbar forskjell tror dere?

              Masse spørsmål her ser dere men jeg er litt noob når ting blir litt vanskelig i bilstereo verden

              Comment


              • #8
                å dele de to midbassene dine forskjellig tror jeg egentlig er bare tull.
                la de spille fra 45hz til 160hz du,så blir det råkken råll skal du se....
                jeg skal på en måte bruke 5-veis i år,men da med passiv deling mellom øvre mellomtone og diskant.
                "Tuning an audio system is like bringing together the members of an orchestra, getting the sound balance right, and making sure they work together."

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Jonny.B View Post
                  å dele de to midbassene dine forskjellig tror jeg egentlig er bare tull.
                  la de spille fra 45hz til 160hz du,så blir det råkken råll skal du se....
                  jeg skal på en måte bruke 5-veis i år,men da med passiv deling mellom øvre mellomtone og diskant.
                  Du bør jo vite hva som er tull og ikke med de elementene jeg besitter akkurat nå

                  Ja jeg heller mot den retningen der men som sagt det hadde vært morro med 5-veis men jeg er redd det koster mer enn det smaker....

                  Men for og spørre deg da, hvorfor skal du ha 5-veis da?
                  For og prøve noe nytt eller er det for og få bedre lydgjengivelse?

                  Comment


                  • #10
                    I min bil har jeg et par 8" som jeg deler nå ved 35 hz(til jeg får subber) og 200 hz 12db, focal 3w2 som mellomtone som deles ved 200hz 12 db og 2000hz? 6db og diskanter som jeg deler ved 2500hz.
                    Jeg syntes det er vanskelig nok å justere det 3-veis settet jeg har nå. så for en som ikke heter jonny b. tror jeg det er greit å holde seg til færre elementer.
                    Det er fort gjort å surre seg bort.
                    Prosjekt SQ Audi A3

                    Comment


                    • #11
                      jeg er hellig overbevist på hertz ml500 er en av de beste mellomtonen som er på markedet idag,spesielt i øvre mellomtone området,problemet er att den ikke kan deles lavt nok (iallefall ikke til konkuranse bruk) så derfor har jeg en vanlig membran høytaler som tar seg av den nedre mellomtonen,helt ned til midbass området. ML500 funker faktisk helt opp,så diskant er ikke 100% nødvendig,den er stabil fra 1,1khz til 16khz....etter målinger i min bil vel og merke,med urørt eq
                      "Tuning an audio system is like bringing together the members of an orchestra, getting the sound balance right, and making sure they work together."

                      Comment


                      • #12
                        Nei jeg er overhodet ikke noe justeringsekspert, det tenkte jeg en annen person skulle få ta seg av isåfall. En som driver med det.

                        De to 6,5" elementene blir i hver sin kasse så om jeg vil kan jeg jo kjøre 5-veis senere en gang. Er jo ikke noe iveien for og kjøre med 4-veis, en fordel kanskje er jo at jeg kan paralellkople de to 6,5" for og laste forsterkeren mere. Altså eliminere en forsterker og det har jo mye og si for plassen sin del i et bagasjerom. Er jo ikke all verden til plass i en w201

                        Jeg får seg hva jeg finner ,blir mange lag med glassfiber og strie før jeg er ferdig uansett så jeg kan jo spekulere opp og ned i mente

                        Men siden jeg skal ha to subber i hver sin kasse, da kan jeg vel kjøre de i stereo?
                        Det kunne jo ha vært morsomme greier.... hehe

                        Comment

                        Working...
                        X