Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bilstereo-poesi

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    Grævla løye.
    Mvh
    Rolf Try Nygård

    Comment


    • #47
      Svarte mer til pgoutlaw sin post, Neptyr.
      Mvh. Damir

      Comment


      • #48
        Originally posted by Dammed View Post
        Svarte mer til pgoutlaw sin post, Neptyr.
        Og jeg tenkte mer på posten før
        Mvh
        Rolf Try Nygård

        Comment


        • #49
          Vel helt ærlig, siden forumet skal ikke være rasistisk så bør vel ord som Neger holdes langt vekke fra poster selv om bare kødder.
          Mvh. Damir

          Comment


          • #50
            Hva sier ordboka?
            http://www.dokpro.uio.no/perl/ordbok...bet=n&renset=j

            Litt moro å lese at de som faktisk føler at dette er støtende ord IKKE er negere selv
            Mvh Tony
            - The only road to take is perfection itself

            Comment


            • #51
              Det er uviktig om noen faktisk ble støtt av det i denne omgangen. Ordet blir brukt som et rasistisk begrep mot svarte eller mørkebrune, hvis reglene på forumet sier at man ikke skal bruke rasistiske begrep så skal man ikke bruke det.

              For the record, nei jeg ble ikke støtt. Nettopp fordi jeg er verken svart eller mørkebrun. Men noen andre kan bli, derfor jeg påpekte det.
              Mvh. Damir

              Comment


              • #52
                Da får du sende en mail til Hellbillies først som sist, de bruker frasen "En neger stod på Ål stasjon" i låta si.

                EOD!!!

                Den neste som nevner dette med negere rapporterer jeg innlegget til!
                Mvh Tony
                - The only road to take is perfection itself

                Comment


                • #53
                  Et lite utklipp

                  Fra http://www.side3.no/article3019273.ece


                  Men hva med «eskimo»? Her er ordene du ikke bruker lenger, eller som du virkelig ikke bør bruke.
                  Hva som var ok før, og hva som ikke er ok nå, er to sider av samme sak. Her er tingene du aldri, aldri må ta i din munn! I hvert fall ikke om du blir intervjuet av NRK.


                  Du skal ikke si «kunstig befruktet,» det riktige er «assistert befruktning» eventuelt «prøverør.» Det er altså politisk ukorrekt å si at en slik befruktning er kunstig, den er kun assistert (omtrent som at underleppa er assisterende overleppe, altså).
                  «Neger»

                  Det mest politiske ukorrekte ordet, som før var greit, er sannsynligvis «neger.» Problemet folk flest har er å finne et annet ord, og - nei - «svarting» er ikke greit selv om man sier «black» i USA.
                  Enkelte sier at «svart» er greit.
                  Å bruke omtalen norsk-afrikaner (med sannsynlig inspirasjon fra USA) kan ofte være feil siden det finnes mennesker med en mørkere hudfarge som faktisk ikke er fra Afrika. Spørsmålet er selvfølgelig om det er en korrekt betegnelse å omtale mennesker med basis i hvor familien opprinnelig kommer fra. Er kongefamilien vår svensk-norsk siden moren til Harald var svensk.
                  Eller kanskje svensk-dansk-engelsk-norsk for å ta med besteforeldrene også?
                  Forresten var det norrøne ordet for mennesker med de mørkeste hudfargene blámaðr - blåmann. Blå kunne for øvrig før bety svart. Vi skal unnlate å komme med noen forslag til løsning på hva som er riktig, men begynner å lure litt på barnesangen: «Blåmann, blåmann bukken min.» Det politiske korrekte er visstnok farget, eventuelt mørkhudet.
                  Eskimo er for øvrig ikke lenger riktig, noe må få ansvaret for å informere Dylan (under framført av Manfred Mann). Det er inuitt som er riktig.

                  Sigøyner skal du ikke bruke. Folk som tidligere var sigøynere er nå en del av «romfolket.»
                  Generelt skal man ikke omtale mennesker med «rase» innblandet, det er bedre å snakke om «etniske grupper» eller rett og slett «folk.» At det ikke helt er enkelt kan denne debatten fra Østlandssendingen i 1999 vise (hvor man mener at «våre nye landsmenn» og «fremmedkulturell» kan være feil):

                  «Kjerring»

                  Enkelte onde tunger mener at man ikke kan omtale kvinner som «kjerring,» noe som selvfølgelig vil få folk fra innlandet til å reagere siden man da omtaler kona ofte som «kjerringa.» Så da er vel spørsmålet om man er gift eller ikke før det er lov? «Mannejævel» er ikke like politisk ukorrekt. Muligens fordi det ofte kan stemme?
                  I Sogn-og Fjordane gikk bydekvinnelaget til kamp mot ordet «pule» etter at Rema laget denne reklamen:

                  «Mongo»

                  Vi har også hørt at man ikke skal si psykisk utviklingshemmed - det skal være mer riktig å si person med utviklingsmuligheter, noe som for øvrig kanskje kan passe for alle?
                  «Mongloid» hører man fremdeles i dagligtale, og stammer fra den eldre betegnelsen «mongolisme» for en genetisk sykdom, nå erstattet av den aksepterte betegnelsen Downs syndrom eller Down syndrom. «Mongoloid» betyr mongol-liknende, noe som selvsagt ikke lenger er greit å si.
                  Kortversjonen «mongo» er uansett ikke pent, og har vel aldri vært det. Det som heller ikke skal brukes er «tilbakestående» eller for den sakens skyld «gal» om mennesker man mener er psykisk forstyrret. Hilter var altså ikke gal, han var muligens politisk korrekt «psykisk forstyrret.» Hvis vi har forstått det riktig.
                  Generelt er det altså påpekt at man ikke skal omtale såkalte «svake» grupper med ord som tidligere er brukt. Det er forresten også feil å bruke uttrykket «svake grupper» så der gikk vi egen felle.
                  Du kan for øvrig ei heller si «dverg.» Det heter «kortvokst.»
                  Det er selvfølgelig en haug med ord som ikke lenger brukes, men av helt andre grunner enn at de ikke er politisk korrekte eller støtende. Vi anbefaler den relativt lange listen hos «Utrydningstruede ord og uttrykk» på Facebook. Vår favoritt er: Rette baker for smed.


                  test

                  Comment


                  • #54
                    Originally posted by Dammed View Post
                    Vel helt ærlig, siden forumet skal ikke være rasistisk så bør vel ord som Neger holdes langt vekke fra poster selv om bare kødder.
                    Selvfølgelig, og det var derfor jeg fjerna det. Og det var overhodet ikke det jeg sikta til.

                    At dere henger opp i det får være det samma, jeg tok tilbake mitt utsagn, og er ferdig med det.
                    Mvh
                    Rolf Try Nygård

                    Comment


                    • #55
                      "Underleppe" er heller ikke korrekt lenger. Det er nedverdigende og impliserer at den er mindre verd. Nå skal man si "assisterende overleppe"

                      Comment

                      Working...
                      X