Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bass i 4kanta rom.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Bass i 4kanta rom.

    Jeg er da så heldig, at mens resten av huset rister og det blir litt klager her og der, så er det så å si _helt_ dødt her jeg sitter :/

    Noen som aner hva det kan være?
    Mvh
    Rolf Try Nygård

  • #2
    Mer info hadde vært en stor fordel.

    Har du sub? Spiller den sammen med fronthøyttalere helt ned uten HPF-filter? Eller kun fronthøyttalere? Romstørrelse? Skisse? Hvilket utstyr brukes?

    Plassering er første bud, spesielt om du har sub. Jeg slet fælt med å få bra bass uansett hvor mye jeg flyttet på den, så det endte med at jeg flyttet sofaen nesten en meter nærmere TV'en, resultatet var som natt og dag.
    Alpine
    Audison
    Hertz
    Soundstream

    Comment


    • #3
      Gikk litt fort ja, måtte pisse :P

      Akkurat nå er det bare en 12" JBL sak i lukka kasse på 25 liter, men det durer greit nok for det.

      Jeg sitter på den ene kortveggen på ett rom som er ca 4,5x3meter.

      Den spiller helt ned sammen med frontene ja, to JmLab megane stativhøytalere med 7" i.

      Og her jeg sitter, så er det vanvittig lite bass, har prøvd å plassere det rundt men det er bare langs kantene og i hjørnene det er noe spess trykk :/
      Mvh
      Rolf Try Nygård

      Comment


      • #4
        Hvor står subben plassert? Hjørneplassering er ofte bra, gjerne med to yttervegger. Har du mulighet for fasejustering på subben? Eller å dele høyttalerne dine på 60-80hz?

        Det er mye jobb å få til bra bassgjengivelse, men det er verdt det! Så jeg ville fortsatt å eksprimentere med plassering. Et tips jeg har lest ofte, men aldri prøvd siden subben min er nesten 70kg, er å sette subben i sitteposisjon å krype rundt på gulvet å finne stedet med best bass, så setter du subben der. Verdt et forsøk
        Alpine
        Audison
        Hertz
        Soundstream

        Comment


        • #5
          Her kan du jo se første frekvensmåling jeg tok av subben plassert på måfå i et hjørne sammen med slik det er nå. Har flyttet sub, forandret delefrekvens, fase, flyttet sitteposisjon, skiftet porttuning fra 20 til 16hz, brukt PEQ på en topp på 58hz og testet, testet, testet og testet! Du ser nok hvilken som er bra og hvilken som er dårlig.

          Nå står det igjen en dipp på 21hz, en topp på 58hz og en topp på 87hz, får jeg fikset det er jeg fornøyd.
          Attached Files
          Alpine
          Audison
          Hertz
          Soundstream

          Comment


          • #6
            Originally posted by spade View Post
            Et tips jeg har lest ofte, men aldri prøvd siden subben min er nesten 70kg, er å sette subben i sitteposisjon å krype rundt på gulvet å finne stedet med best bass, så setter du subben der. Verdt et forsøk
            En besnærende tanke, men desverre er dette en myte.

            Mvh
            Dag Johansen
            "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

            Comment


            • #7
              Originally posted by Dag Johansen View Post
              En besnærende tanke, men desverre er dette en myte.

              Mvh
              Dag Johansen
              Det var jo litt synd, hadde vært utrolig moro om det hadde vært noe i det.
              Alpine
              Audison
              Hertz
              Soundstream

              Comment


              • #8
                sjekk fasen, og flytt rundt på subbe. hjørnet er som regel ikke et veldig bra å sette subben pga ujevn frekvensgang.. prøv å sett bassen ut i rommet hvis du ikke har det.. eller så finnes det jo forskjellige programmer som regner ut romrefleksjoner, som gjør det lettere å "se" problemet..
                Prosjekt SQ Audi A3

                Comment


                • #9
                  Står midt i rommet

                  MEN, jeg blåser litt i det nå, får se når jeg får nytt element, er bilsub'n som står her nå

                  12" i 25liter lukka kasse
                  Mvh
                  Rolf Try Nygård

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by hc_tk View Post
                    sjekk fasen, og flytt rundt på subbe. hjørnet er som regel ikke et veldig bra å sette subben pga ujevn frekvensgang.. prøv å sett bassen ut i rommet hvis du ikke har det.. eller så finnes det jo forskjellige programmer som regner ut romrefleksjoner, som gjør det lettere å "se" problemet..
                    Å sette subben midt i rommet vil jo medføre mye utfasinger. Og jeg ser at han også har den midt i rommet så jeg regner med at problemet også ligger der.
                    Alpine
                    Audison
                    Hertz
                    Soundstream

                    Comment


                    • #11
                      Stod i ett hjørne og, hjalp ikke så mye det.
                      Mvh
                      Rolf Try Nygård

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by spade View Post
                        Å sette subben midt i rommet vil jo medføre mye utfasinger. Og jeg ser at han også har den midt i rommet så jeg regner med at problemet også ligger der.
                        man må jo prøve.. :P Er jo bare en måte å finne ut hva som funker..
                        Prosjekt SQ Audi A3

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by hc_tk View Post
                          man må jo prøve.. :P Er jo bare en måte å finne ut hva som funker..
                          Jess, skjøteledninger og laaaaang phonokabel er på plass.

                          Neste steg er hjul.... :P
                          Mvh
                          Rolf Try Nygård

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by hc_tk View Post
                            man må jo prøve.. :P Er jo bare en måte å finne ut hva som funker..
                            Det er sant, er ikke gjort på en time å få bra respons for å si det slik.

                            Flyttet mer enn nok på det beistet jeg har til sub. Prøv flere hjørner, gjerne midt imellom høyttalerne om det er mulig, bak en høyttaler kan også funke. Har du mulighet for faseforskyvning?
                            Alpine
                            Audison
                            Hertz
                            Soundstream

                            Comment


                            • #15
                              Hadde samme problem når jeg hadde mine Artech12... endte med at jeg fikk bytte til Artech8... samme lydkvaliteten men mindre bass. hele blokka klagde når jeg spilte litt musik eller så på film. fikk ikke noen orden uansett åssen jeg plaserte dette.
                              Ken André Høgden
                              www.powersound.no
                              CDT - Celestra - Phoenix Gold - Climax - Newsound - Whitehooker
                              !!Nettshoppen Powersound!!

                              Comment

                              Working...
                              X