Announcement

Collapse
No announcement yet.

Høytaler Spikes, hvorfor?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Høytaler Spikes, hvorfor?

    Mårn,

    Driver av for øyeblikket og konstruerer en subkasse til heimen også skal jeg få dreid ut noen heimelaga spikes til kassen men så kommer spørsmålet.

    Hvorfor? Hva er det spikes egentlig gjør med høytaleren/subben som gjør at ting skal bli bedre? Prøvde å lese meg opp på dette via google men finner stort sett bare svada av folk som "tror"

    Finns det noen her som kan gi meg et konkret svar på hva som skjer med kassen som gjør at lyden skal bli fastere eller mer bassfyllt for den saks skyld (leste at lyden kunne bli mer romslig samt gi bedre dybde i fokus)


    Om folk vil diskutere så er jeg gjerne med på det. Selv ser jeg for meg at kassen vil få mindre område å resonere på som gjør at resonansen i golvet ikke forplanter seg tilbake i kassen som gjør at den tilgjengjeld vil låte bedre, men samtidig så spør jeg meg selv, hvorfor ikke da gummiunderlag?


    Såå... Discuss
    Tor Martin Ølberg
    - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
    Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

  • #2
    Høyttaleren/kassa skal vel helst "sitte fast" i gulvet og når man bruker spikes så får du konsentrert all tyngden på ett lite punkt og derfor sitter den bedre fast. Hvis man bruker gummi eller svingnings demper som de også kalles så kan kassen svinge i takt med membran svigningene. Om dette er hørbart får noen andre ta seg av, men bygger man i bil så vil man veldig gjerne at ting sitter fast og ikke svinger i takt med musikken, så derfor er jeg for spikes. Dette er min mening

    Comment


    • #3
      I see. Så jeg er stort sett inne på rett spor altså. Da får jeg dreie ut noen spikes imorgen så får vi se hvordan det fungerer.

      Noen formening om hvilket materiale som vil være best til spikes. For øyeblikket skal jeg prøve ut med aluminium men har sett en hel haug som er laget i gullegeringer, chromlegeringer, nikkel, kopper, alt en kan tenke på stort sett
      Tor Martin Ølberg
      - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
      Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

      Comment


      • #4
        Det er som nevnt her, for å "koble" kassen til underlaget på best måte.
        Men så kommer "men'et".....

        Spikes kobler kassen til underlaget, men hva kobler underlaget til?

        Altså - har man murgulv eller meget massivt gulv, så er spikes en fin ting. Har man derimot laminat, flytende lagt parke osv. er ikke spikes tingen, da vil man heller "avkoble" kassa fra gulvet, derav er forskjellige former for gummiben, underlagsputer osv. gjerne bedre til dette formålet.

        Get the picture?


        Hva du lager spikesene av, er ikke veldig vesentlig. De behøver ikke være lette, tunge eller whatever, men skal enkelt og greit tåle vekten av det de skal holde oppe, og i tillegg kunne gjenges...
        [SIZE="3"][B][FONT="Trebuchet MS"]Joakim Skovlund[/FONT][/B][/SIZE]
        [SIZE="2"][B][COLOR="DimGray"][FONT="Trebuchet MS"][/FONT][/COLOR][/B][/SIZE]
        [SIZE="1"]Mobil: 943 55 200 - Epost:[EMAIL="joakim@skovlund.no"][COLOR=Blue]joakim@skovlund.no[/COLOR][/EMAIL][/SIZE]

        Comment


        • #5
          Spikes og dempeputer brukes mye for å dempe bassens forplantning i bygget, og på tregulv (bjelkelag), så kan en redusere vibrasjoner i andre rom ganske mye ved å bruke et stykke liggeunderlag etc under en litt tung sten/mur helle, også sub/høyttaler oppå der (underlaget må tåle vekten oppå slik at det ikke blir fullstendig flatklemt, ellers har det ingenting for seg). Selv synes jeg det merkbart kan stramme opp lydbilde, så jeg er for å bruke det.

          Comment


          • #6
            Utifra hva jeg har lest meg til på ze interweb, har Joakim helt rett.

            Det er ikke ønskelig å "koble" kabinettet til underlaget, med mindre underlaget er mer robust/dødt enn selve kabinettet. Ellers gjør man bare vondt verre. Så for de med "vanlig" tregulv osv bør gummi eller annet vibrasjonsabsorberende materiale være et bedre valg, altså ikke noe som gjør at vibrasjoner forplanter seg akkurat like godt som med høyttaleren rett på gulvet.

            Målingene jeg har sett/lest (har ikke link, dessverre) har vist at man kan få marginalt bedre respons med spikes, men regner med det er både avhengig av underlag og kabinett, dvs at om man har et veldig dødt kabinett på et betonggulv, vil poenget med spikes formodentlig være lik null. Lydmessig kan det sikkert være lurere å få inn et gulvteppe for å ta knekken på refleksjoner, og så bruke spikes for å koble kabinettet til gulvet gjennom teppet.

            Leste også at det skulle være mulig å få tak i absorberende spikes. Altså få "dobbel" effekt, ved at det kun er fire små punkter som berører underlaget, og disse fire punktene samtidig er vibrasjonsabsorberende. Alternativt kan man sikkert sette vanlige spikes ned på noen skiver av solid gummi.

            Comment


            • #7
              For de spesielt intreserte så laga jeg til noen idag. Forhåpentligvis får jeg testa kassen imorgen





              Tor Martin Ølberg
              - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
              Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

              Comment


              • #8
                Plassere de på noen femere? Eller har du dreid til noe de kan stå på også?
                Torbjørn J. - [B]PM er deaktivert, bruk e-post.[/B]
                [B]Bilen[/B]: Pioneer p99rs - Mcintosh MC431 - Brax X2000.2 - Mosconi 300.2
                Hjemme: Yamaha RXA3010 | XPA-5 x 2 | Emotiva ERT-8.3 | ERM-6.3 | ERD-1 x 4 | HFS sub * 2 | SVS AS-EQ1

                Comment


                • #9
                  Står rett i golvet. Å plassere dem på femmere blir litt dumt føler jeg for da mister du litt av poenget med å faktisk ha spikes.
                  Tor Martin Ølberg
                  - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
                  Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

                  Comment


                  • #10
                    Kjøper du spikes eller om det følger fra fabrikk følger det alltid med en plate som har anti-skli belegg.

                    Comment

                    Working...
                    X