Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ny bil

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Originally posted by Miniboom View Post
    ..For meg er i alle fall ikke "komfort" synonymt med:
    Harde seter
    Stive fjærer
    Støy
    Manuell girkasse
    Kort akselavstand
    Liten bakseteplass/trang kupé
    .. Du tar jo helt feil! Det der ER komfort! Kjørekomfort <3
    Torbjørn J. - [B]PM er deaktivert, bruk e-post.[/B]
    [B]Bilen[/B]: Pioneer p99rs - Mcintosh MC431 - Brax X2000.2 - Mosconi 300.2
    Hjemme: Yamaha RXA3010 | XPA-5 x 2 | Emotiva ERT-8.3 | ERM-6.3 | ERD-1 x 4 | HFS sub * 2 | SVS AS-EQ1

    Comment


    • #17
      Enig i mye av det du sier Miniboom. Hadde det vært opp til meg hadde nok jeg valgt en BMW eller Mercedes.

      Jeg får ta det opp med pappa.

      Noen spørsmål:
      Hvordan er det å kjøre en bakhjulsdrift på vinteren når man er vandt til 4x4? Drivstoff forbruk på for eks. BMW 320/520 eller Mercedes C klasse 1.8 compressor eller en vanlig 1.8/2.0l kontra en diesel 1.9tdi?

      Comment


      • #18
        Originally posted by ugn View Post
        .. Du tar jo helt feil! Det der ER komfort! Kjørekomfort <3
        Syntes Miniboom beskrev bilen min der.

        Comment


        • #19
          Ugn, da. Jeg tror du forveksler "komfort" med "moro"? :P

          Komfort er litt kjedelig iblant, mens "morsomt" også fort kan bli "slitsomt" når man kjører mer enn 5 mil i ett strekk (med mindre det er lite trafikk). Biler som prøver å levere litt av begge deler, koster stort sett temmelig mye pga avgiftene, og ender opp med å bruke temmelig mye fuel for å gjøre 2 tonn til en sportslig opplevelse.

          Bakhjulsdrift på vinteren er jo ikke noe problem med sperre osv, dog kanskje om man er vant til 4x4 og kjører mye i bakker?

          Den Mercedesen jeg testet med antispinn/ESP eller hva det heter hos dem, fungerte idiotisk nok ved å kutte motorkraften for å unngå å spinne. Veldig upraktisk! Vet ikke om det fortsatt er slik, men... Den var fra 2000. VW Transporteren jeg kjørte fra 2007 hadde samme "teknologi". Måtte slå av ESP for å komme frem på vinterstid, hvis det var bakker eller veldig glatt... men den var grei å ha når man fikk litt sladd i 80km/t. Rettet opp bilen tvert.

          Chrysleren jeg hadde, brukte bremsene for å stoppe hjulspinn, tror jeg. Føltes/hørtes i alle fall slik ut. Det fungerte bedre, pluss at det ikke hindret bilen i å komme seg avgårde kjapt - eller opp bakker.

          En C-klasse med 1.8 kompressor bruker vel rett under literen/mila på blandet kjøring, tipper jeg? Usikker på hvor mye kompressoren har å si på forbruket. En kompis hadde en 1.8 uten kompressor, og den lå vel på 0,8l/mil i snitt, såvidt jeg husker.

          Uten sammenlikning forøvrig, hadde jeg en Polo med 1.3 liter og kompressor - den brukte ca. 0,8l/mil med stort sett "aktiv" kjøring fra motoren ble varm. En standard 1.3 Polo bruker kanskje 0,5-0,6? Æ veit itj. Men en generell økning vil det være uansett.

          VAG-dieselene bruker generelt veldig lite drivstoff, 0,6l/mil og mindre er vel normen der såvidt jeg har hørt.
          En kamerat fikk sin Octavia til å gå på rett over 0,4l/mil på langkjøring - dog var den blien chippet, og turboen røk etter et års tid. Så optimal blanding/ladetrykk fikk den nok ikke.

          Er vanskelig å slå VAG på forbruk. Men på sikt kan det vel hende diesel ikke lenger blir like gunstig, hvis avgiftskåte politikere får slått til igjen. Allerede er jo dieselbiler mindre gunstig enn i forfjor. Verre blir det nok.

          Comment


          • #20
            om de som styrer landet får det som de vil,så blir det nok endel dyrere og eie en diesel bil,og bor man i storbyene,så blir det nok trikk/buss som eneste alternativet om vinteren,da de vil forby dieselbiler når forurensingen når et vist punkt om vinteren.
            volvo s60
            vw golf 4 gti,girkassedritt*solgt
            Member of VW Audi Club Norwegen

            Comment


            • #21
              Ja, han er vel vant til 4x4. Noe bakkekjøring er det men kjører for det meste i Oslo. En ting jeg ofte legger merke til om vinteren er vel at det som oftest er Mercedeser og bimmere som sliter mest, ihvertfall her i Oslo.

              Han har idag prøvekjørt både Superb, bmw 320 og Mercedes C180 hos en bruktforhandler. Kjøremessig likte han Mercedesen best. Men plassmessig syntes han at Superben var bedre.

              Er det mye feil på Mercedes i forhold til VAG? Pris på deler i forhold til VAG?

              Comment


              • #22
                Vel, av 4x4, FWD og RWD, så er vel RWD det jeg har inntrykk av er dårligst på glatta - gitt at alt annet er likt, som dekk, antispinn osv. Man kan "styre" seg fremover en del med FWD, pluss at vektfordelingen er på "din" side.

                Er dekkene gode og man slenger litt ballast baki for de verste bakkene, tror jeg ikke det er et stort problem med RWD til daglig - er jo veldig mange som klarer seg fint med det! Med mindre man MÅ ha 4x4 der man ferdes, for selv om forskjellen fra FWD til RWD ikke er enorm, er spranget till 4x4 ubeskrivelig. Eller - beskrivelig - han har jo hatt 4x4. :P

                Usikker på delepriser på Mercedes. Tipper Mercedes og Audi er ganske likt - og Audi er ganske stivt, men tror ikke VW ligger spesielt mye under... Tror du finner info om sånt om du googler litt.

                Jeg fant hvertfall ut at Impreza-deler er dyrere enn tilsvarende til Porsche. Heldigvis sjelden noe ryker på riskokerne!

                Comment


                • #23
                  En ting er sikkert.. Kjører du VAG blir du godt kjent med gutta på verkstedet
                  ~Mentalt etterpåklok nybegynner

                  Comment


                  • #24
                    Originally posted by phoenix gold View Post
                    da hadde jeg nok gått for en av de superbene som er linket til lenger opp her,de har jo gått bare halvparten,og til omtrent samme prisen.

                    Prøv den e-klassen også setter du deg i en superb etterpå så skjønner du hvorfor det er prisforskjell på de 2 bilene, mtp km.stand... en ting du bør passe på når det gjelder merce i den prisklassen er rustangrep på karosseri, bremserør etc... så er det ikke så dumt å gå for en velholdt bil med service historikk uansett hvilken bil man måtte velge

                    Comment


                    • #25
                      Originally posted by Stianuno View Post
                      Prøv den e-klassen også setter du deg i en superb etterpå så skjønner du hvorfor det er prisforskjell på de 2 bilene, mtp km.stand... en ting du bør passe på når det gjelder merce i den prisklassen er rustangrep på karosseri, bremserør etc... så er det ikke så dumt å gå for en velholdt bil med service historikk uansett hvilken bil man måtte velge
                      Helt sant det der. Foretrekker helt klart å kjøpe bil av folk som åpenbart har prioritert å ta vare på den. Er den fart forsiktig med og ser veldig bra ut, kan du regne med at eieren kanskje har vært litt i forkant med vedlikeholdet ellers også. F.eks. byttet foringer FØR de er så dårlige at det har skapt slitasje andre steder. Byttet begge hjullagre bak samtidig, istedenfor kun det ene som lagde ulyd... Osv. Ikke bare drevet brannslukking.

                      Kjøper man en bil som er litt slitt i kantene, bør man i såfall få den såpass mye billigere at man kan rettferdiggjøre å pusse den opp. Dessverre er det ikke alltid selger er/kan være enig i prisdifferansen mellom "strøken" bil og, eh... egen bil.

                      Dessuten er det mye mer givende (og lønnsomt) å vedlikeholde en fin bil, enn en som er litt sliten i utgangspunktet.

                      Comment


                      • #26
                        Jaguar X-type, finnes med diesel eller bensin og 4x4. I praksis en Mondeo. Men noen hakk mer aristokratisk. Da har du en bil det er fornuftig pris på slitedeler til, masse komfort og en bil ikke alle andre i gata har. I sedan er den lekker å se på også.

                        http://www.tv2.no/underholdning/broo...ype/2001-2008/

                        http://www.klikk.no/motor/bil/arkiv/article263011.ece
                        Mvh
                        Pål Andréas Bryng
                        Bilstereosenteret.no
                        Vi forhandler bl.a.:
                        Pioneer - Focal - Rockford Fosgate - Cadence - Ground Zero - Tsunami -
                        Alpine - InstallBay - Brax - Helix - Silent Coat - dynaBel - Clarion - MTX


                        Følg oss på Facebook
                        Gjør en trygg handel hos oss. Sjekk vår feedback-side!

                        Vi gjør det vi kan for å levere det Du ønsker deg, til en hyggelig pris!

                        Comment


                        • #27
                          http://www.vg.no/bil-og-motor/artikk...artid=10030350

                          Her har du oversikt over biler med minst feil på.
                          Og utav de på toppen, ville nok jeg har valgt Toyota eller Subaru når det kommer til komfort.
                          Legacy er gode biler.
                          http://www.finn.no/finn/car/used/obj...nkode=28907066
                          http://www.finn.no/finn/car/used/obj...nkode=31231745
                          Runar E. Olsen ~ Moderator
                          Kia Cee'd SW 2011 - Blir snart SQ prosjekt.
                          http://www.signaturebar.com/uploads/images/67311.gif

                          Comment

                          Working...
                          X