Announcement

Collapse
No announcement yet.

omforming 12v til 5v

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • omforming 12v til 5v

    Hallo, har noen en enkel oppskrift på å omforme 12v ned til 5v? Hvilke komponenter trengs?
    Er dette vanskelig? Gjelder glødesystem på en dieselmotor hvor det er 5volt glødeplugger.

    Håper på svar da jeg helst må ha en løsning på dette og om det lar seg gjøre

  • #2
    Har ikke noe greie på voltsenk. Men det høres nesten ut som det er letter å bygge om til 12v glødeplugger
    Mvh
    Pål Andréas Bryng
    Bilstereosenteret.no
    Vi forhandler bl.a.:
    Pioneer - Focal - Rockford Fosgate - Cadence - Ground Zero - Tsunami -
    Alpine - InstallBay - Brax - Helix - Silent Coat - dynaBel - Clarion - MTX


    Følg oss på Facebook
    Gjør en trygg handel hos oss. Sjekk vår feedback-side!

    Vi gjør det vi kan for å levere det Du ønsker deg, til en hyggelig pris!

    Comment


    • #3
      12v til 5V finnes det mye av. Bla usb lader for mobiler. Du kan kjøpe en slik billig på clas ohlson for så å åpne den og se selv hva som blir brukt. Så er det bare forandre på komponentene til det gir tilfredsstillende med strøm.
      Mvh. Damir

      Comment


      • #4
        joda, ganske enkelt egentlig MEN hvor mye strøm trekker gløderne? en usb "konverter" kan vel neppe levere mer enn 500mA og en gløder ville jeg tippe drar rundt 5-10 AMPER per stk?

        Om de trekker mindre strøm per stk så kan du bruke en ic som heter :7805 -den kan maks levere 1,5A men om du kobler flere i parallel kan du opnå mer effekt, men de må ha en kjøleribbe.

        Men jeg ville heller koblet gløderne i serie dvs det blir 10 volt for hver par, og da er det lettere å få redusert 2 ynkelig volt enn 7volt...
        --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*
        -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

        Comment


        • #5
          takker for hjelp men etter litt leting har jeg klart å finne 12v plugger, så da er igrunn problemet løst.

          Comment


          • #6
            Med tanke på at man kan lese 50-60 amp på sikringen til glødepluggene på veldig mange biler så er det vel enklest å bygge om til 12v plugger eller kjøpe det originale glødereleet

            Comment


            • #7
              Originally posted by Nils View Post
              Med tanke på at man kan lese 50-60 amp på sikringen til glødepluggene på veldig mange biler så er det vel enklest å bygge om til 12v plugger eller kjøpe det originale glødereleet
              joa self men da er dette maks strøm mengden delt på antall plugger det riktige da mye av info var "gjettelek" godt det ordnet seg enkelt
              --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*
              -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

              Comment

              Working...
              X