Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bærbar pc?? Hjelp...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Bærbar pc?? Hjelp...

    I skrivende stund sitter jeg på en 7 år gammel asus som har hatt bedre tider. Imponerende at den har levd såpass lenge, men nå har både brenneren og musa svikta. Samt at jeg nettop måtte formatere og nå får jeg blåskjerm om jeg overbelaster pc'n litt (f.eks. stort vindu på youtube videoer..).

    Men det er jo nå 7 år siden jeg sist var "inne" i pc greiene. Først ville jeg bare ha en billig greie til maks 4k, men etter å ha satt seg litt inn i specs så frister det både med quadcore fra intel samt skjermkort med ok ytelse, gjerne 3d også.

    Pc'n brukes primært til å skrive og surfe på. Men med jevnlig filmtitting og det hender i ny og ne at den blir utsatt for et spill.

    Er det noen som har gode tips? Hva med dette 3d opplegget, er det bare gimmik?
    i7 quad kjernene, hvordan er de i forhold til i5 og i3? Er de verdt den ekstra kostnaden?

    Har sett meg ut disse modellene som gode kandidater.

    http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=614044#extra

    http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=630920#extra
    Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]

  • #2
    Har hatt heftig laptop før, og det frister ikke til gjentagelse. Vil påstå du er heldig som har fått den til å vare så lenge, forresten!

    Jeg syns hvertfall en solid stasjonær og eventuelt en mini- eller billigbærbar som supplement er en bedre løsning til ca. samme totalpris som en heftig bærbar. Oppgradering- og reparasjonsmuligeter ER kjekt.

    For ca. 5k (ikke medregnet PSU og tafs-tatur) har jeg satt sammen en godklump med sekskjerners 2,8GHz AMD-prosessor, 4GB minne og et OK hovedkort med SATA 3.0, USB 3.0 osv, og 24-tommers LED-belyst LCD. Ikke kjøpt et dugelig skjermkort enda, men regner med en tusing bør holde til mitt bruk og vel så det. Funker faktisk å spille litt med det integrerte skjermkortet også!

    Til enkel nettsurfing bruker jeg jobb-PC'en eller mobilen...

    Jeg ville vurdert den fremgangsmåten, med mindre du er avhengig av å ha en kraftig sak på fanget hele tiden. På mitt eget fang liker jeg dem nette og lette, men noen liker datt'ra og andre den svære mora...

    Comment


    • #3
      Ja du er inne på noe.
      Det var i grunn det jeg også fant ut.

      I skrivende stund har jeg akkurat fått den nye maskinen sammen og opp å gå.

      Ble amd x6 cpu, gtx 560 skjermkort, 8gb ram og tilhørende snadder. En smule vassere enn de bærbare alternativene i samme prisklasse altså.
      Også så deilig å slippe å høre den hissige vifelyden når bærbaren brukte litt cpu kraft.
      Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]

      Comment


      • #4
        Jeg har stasjonær som jeg bruker til spill og film, og så har jeg en Gigabyte T1125N som jeg bruker til surfing. Denne har alt jeg trenger, docking stasjon, usb cd/dvd, vridbar touchskjerm, lett og kompakt. ser greit 720p filmer på den, hvis jeg skal ha med meg noen serier på tur. Kosta litt (rundt 9k) men for min del, som på den tiden da jeg kjøpte den, drev i budbilbransjen og trengte en pc i bilen, så var det denne som var det mest kurante jeg fant med de specs jeg var ute etter. Ikke nevneverdig med viftestøy, men litt er det alltids.
        Sture Vedal

        Comment


        • #5
          MacBook Pro, om du er av typen som har maskinen i 7år, så vil en Macbook, tross prisen, være maskinen for deg.
          Atpåte er OSX er digg, og kombinert med appstoren og nye Lion nå, så blir det enda bedre.

          Og ikke gi meg dette "mac-lover greiene" jeg er i skrivende stund admin i et windows-miljø og har vært siste 5årene, og administrerer faktisk "mine" miljøer vel så greit fra Mac som PC
          Mvh
          Rolf Try Nygård

          Comment

          Working...
          X