Announcement

Collapse
No announcement yet.

Er det noen som kan å lafte?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Er det noen som kan å lafte?

    Jeg har fått tak i endel 48 x 98mm plank. Jeg har tenkt å lafte sammen ett hundehus til bikkja, slik at han kan ha det litt tørt og varmt ute til høsten/vinteren. tanken er å lafte sammen med 1cm isolasjon mellom hver laft som blir presset sammen. gulv og tak isoleres samtidig, og jeg tenker å sette inn ei varmevifte i hundehuset etterhvert.

    Men, jeg har aldri laftet før, men tror jeg kan teorien. Dvs, med 48x98, så skjærer jeg 1/4 ned i hver stokk på hver side, slik at når stokkene knytes sammen, så synker toppstokk 1/2 ned i understokk osv. Er jeg helt på bærtur her nå, eller høres det korrekt ut? Når det kommer til bunnsviller, så bruker jeg 48x48mm på tverrendene, og 48x98mm på langsidene. Dette for å få en jevn bunnsville på bygget. Gulv og tak blir isolert med 10 eller 15cm isolasjon og plastet inn. Bygget blir satt opp enten på steiner eller bygget litt opp fra bakken slik at hunden slipper å være sånn helt på bakken med tanke på snø og slikt. Har ikke helt bestemt meg for hvordan jeg skal gjøre det der helt enda.

    Høres dette helt på trynet ut, eller er jeg på rett spor? Jeg har aldri laftet før, som sagt. Men har sett på endel bilder av laftahus, samt at jeg har sett noen laftabygg i mitt liv.. Men det har kun vært med rundstokk som har blitt brukt, og det er jo ikke det jeg skal bruke.
    Sture Vedal

  • #2
    Ser for meg ut som om man må skjære ut mer enn 1/4, men virker som om du er på rett spor? :P

    Comment


    • #3
      Se der ja.. akkurat ett slikt bilde jeg lette etter. Men da har jeg faktisk fått svar på det jeg lurte på. Perfekt, miniboom. Og hvis jeg regner rett, så skjærer man 1/4 i hver stokk både over og under, slik at overstokken møter understokken på midten av tverrstokken.. :-D hahaha.. teit forklaring, men jeg tror det blir rett.. Skal holde dere underrettet hvordan det går når jeg starter, først så skal badet gjøres ferdig.
      Sture Vedal

      Comment


      • #4
        1/4 skal vel holde ganske greit det, så lenge man legger laftevatt mellom hver stokk og i knutene

        Har tegnet kjapt med tilfeldige mål slik at folk ser:



        Ellers så er tankegangen din korrekt chin, kjør på!

        Det er ikke såå vanskelig å lafte, spesielt ikke med vanlig rett plank.
        Det er å få knuter til å passe når man lafter med rundstokk som er litt av utfordringen
        2005 Ford Focus Titanium - Alpine IVA-W505R - Alpine Imprint PXA-H100 - MTX T8652 foran med aktiv deling - MTX T610S-22 subwoofer x2 - MTX TH904 4x150w rms forsterker - MTX TH1500D 1x1500w rms forsterker - 2 stk Alpine 5,8" LCD-skjermer i nakkestøtter - Stinger kabling -

        Comment


        • #5
          Riktig.. Toppers. Men da er jeg på god vei. Takk for hjelpa folkens. Laftevatt er å få kjøpt på byggmakker f.eks? Det skal være ett isolert hundehus, så det blir nok å legge noe form for isolasjon mellom laftene og i knutene, så får vi se hvor vi ender hen.
          Sture Vedal

          Comment


          • #6
            Ja, laftevatt skal finnes hos alle byggevareforretninger
            2005 Ford Focus Titanium - Alpine IVA-W505R - Alpine Imprint PXA-H100 - MTX T8652 foran med aktiv deling - MTX T610S-22 subwoofer x2 - MTX TH904 4x150w rms forsterker - MTX TH1500D 1x1500w rms forsterker - 2 stk Alpine 5,8" LCD-skjermer i nakkestøtter - Stinger kabling -

            Comment

            Working...
            X