Announcement

Collapse
No announcement yet.

Konstruksjon av delefilter

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Konstruksjon av delefilter

    Trenger en tanke hjelp fra noen som er litt kyndige med konstruksjon av kretskort enn det jeg er i og med at det er en stund siden jeg faktisk lagte et delefilter (skal nevnes at dette var et rimelig simpelt silter med resistans + kondis)

    Det jeg ønsker er et delefilter som tar et signal in og 2 ut.
    Den ene utgangen skal ha delefrekvens på 60 hz med en avrulling på 24db/oct, på den ovre delen vil jeg at den skal deles ved 3500hz med en avrulling på 24db/oct
    Diskanten skal deles fra 3500hz med en avrulling på db/oct. Øvre delefrekvens skal være uendendlig. Altså at ingenting stopper den.

    Er det noen som har noen som helst formening på hvordan en kan få lagt til dette? Har lest noen guider på the12volt angående delefilter, men der finner jeg bare 18db/oct, skal nevnes at det ser jævla komplisert ut men mtp hvordan de fleste delefilter til bil er bygget opp så kan det egentlig ikke være store greiene bortsett fra å finne ut alle verdiene en skulle trenge.

    p.s: begge høytalerne er på 4 ohm. Verdiene nevnt ovenfor er satt grunnet frekvenskurve som stemmer rimelig greit overrens med høytalerne.

    Takker for all hjelp/tips om hvordan å få dette til.
    Tor Martin Ølberg
    - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
    Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

  • #2
    Er det passive eller aktive filtre du vil lage? Du finner en online-kalkulator for (passive) komponentverdier her: http://www.apicsllc.com/apics/Misc/filter2.html men jeg ville ikke sett på det som noe annet enn et veldig grovt utgangspunkt. Dette er ikke hele puslespillet, det er såvidt begynnelsen på ett av hjørnene...

    Lavere ordens filter kan fint "hardwires", med høyere ordens filtre kan det nok være greiere å montere alle delene på perforert Huntonit e.l. men fremdeles lodde komponentene rett på hverandre så langt det går.

    Hardwiring:

    Foto: Tony Gee

    Aktivt filter? MiniDSP? Der er jo filtersettingene gjort på 1-2-3 med PC, lynkjapt å endre og lytte seg frem til noe som kanskje fungerer bedre. Pluss at filteret i seg selv blir en langt mindre utslagsgivende faktor. Blir fort vekk ikke noe dyrere enn en mengde passivkomponenter heller, spesielt om det skal være litt kvalitet på greiene.

    Last edited by epifant; 10-03-2011, 10:03.

    Comment


    • #3
      Passivt delefilter Hadde det vært aktivt så hadde jeg gitt opp for lenge siden. Men er vel snakk om 4. ordens delefilter siden det er 24 db/oct? på the12volt så er 3dje ordens delefilter 18 db/oct hvertfall.

      Den minidsp saken så jævla grom ut egentlig. Forstår jeg riktig at jeg er nødt til å ha 2 forsterkere da? Eventuelt en som kan ta 4 inngangssignal og sende ut til 4 høytalere?
      Last edited by Tor Ølberg; 10-03-2011, 10:15.
      Tor Martin Ølberg
      - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
      Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

      Comment


      • #4
        hmm.. hva er det egentlig du har tenkt å gjøre tor?? 24db steilhet med pasiv deling er faktisk komplisert og noe helt annet enn 12dbs... (som er til sammenligning veldig enkelt) hvilken elementer skal du koble til og parametre -da man bør helst også fase og impedans korrigere med så bratt slop... og her er det virkelig viktig med høy kvalitets komponenter, særlig på kondensatorene/spoler i serien med elementene. Dette kan fort koste like mye som en forsterker...

        MEN siden du har en flott rs-d7 så MÅ du ha en dsp: den har jo en "brukans" innebygd delefilter -har jeg hørt
        --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*
        -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

        Comment


        • #5
          Originally posted by Tor Ølberg View Post
          Den minidsp saken så jævla grom ut egentlig. Forstår jeg riktig at jeg er nødt til å ha 2 forsterkere da? Eventuelt en som kan ta 4 inngangssignal og sende ut til 4 høytalere?
          Stemmer, akkurat som i bilstereoverdenen. Den gir mulighet for mange forskjellige filterkombinasjoner, eq og tidskorrigering. Fin sak
          Bmw e34 520:
          Fountek FR88EX & Peerless SLS213 powered by Audison

          Comment


          • #6
            Det som slår meg er at han vil ha muligheten for og bruke flere høyttalerelementer enn klassen han kanskje vil stille i, tillater hvis han skulle kjørt alt aktivt..
            Mvh De som kjenner meg, kjenner meg. Hadde en gang en golf..
            Team [B]d[/B]yna[B]B[/B]el
            Prosjekttråden min: [url]http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=79[/url]
            -Computer engineering is not rocket science…it’s probably closer to voodoo.-

            Comment


            • #7
              Tja Matador, er en liten ønsketenkning om å bruke ODR 7"ern og Diskanten til hjemmehifi en gang når jeg er ferdig med bilstereo så hvorfor ikke begynne å konstruere kassene nu + delefilter?
              Blir en tanke uaktuelt å kjøre en bilstereospiller til dsp da. Grunnen til at jeg vil ha 24db/oct er vel i hovedsak fordi jeg mener det hørres fornuftig ut, om det låter bra er en helt annen sak.

              Har kassemålinger og greier så nå er det bare delefilter som gjenstår. Lurer veldig på om jeg skal få for en aktiv løsning nå uten å være for sikker. Noen synspunkter matador?

              Som dere sikkert har forstått så er det snakk om hjemmeHIFI, ergo jeg satte den i offtopic siden det ikke er snakk om bilstereo, og kent, beklager for å gi den noen triste nyheter men denne bilen blir nok fullaktiv 2 veis, 3 veis. Vi får se hva som skjer
              Last edited by Tor Ølberg; 10-03-2011, 11:20.
              Tor Martin Ølberg
              - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
              Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

              Comment


              • #8
                det stemmer litt bedre ja men som sagt en 24dbs filter krever virkelig kontrol på parametrene for at den skal låte bra men som sagt det er ikke bare å regne delefrekvensen -du bør impedans og fase korrigere.

                Hva med å kjøpe heller en ferdig konstruksjon? ellers bør du også ha en bra forsterker da en strøm svak type vil ha dårlig dynamik i praksis..men de odr elementene funker nok også bra med enklere delefilter, dog som kjent vil self tåle litt mindre effekt enn med 24db, diskanten har metal dome ikke sant? da bør delefrekvens ligge minst 2 octv. over resonans frekvens, mellomtonen tåler en del mer og krever ikke så bratte filtre i utgans punkt. Det andre er de forkjellige følsomheten mellom disse2: det må også kompenseres for ellers med de delefrekvensene hadde jeg prøvd med 6db på øvre frekvenser. men med 12 db i nedre frekv til bassen eller ingen HVIS du bruker en dedikert amp til bas/diskant og en subb eller lignende til alt under 60Hz dvs en enkelt pasiv delefilter i linje inngangangen på forsterkerne -enkelt og efektiv.

                du kan bruke en surrerundt forsterker feks + en stereo til subb eller noe slik + den mini dsp som epifant linker til= bra og rimelig siden du bruker allrede noen veldige gode elementer... jeg kjører med et slik oppset dog med dipoler som deler passiv i øvre frekvs. funker meget bra det
                --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*
                -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

                Comment


                • #9
                  Hmm, kanskje en skulle gå for minidspen for å sleppe alt mikkmakket med å lodde, selv om det hadde vært morro og lære litt.

                  Noen forslag til en rimelig men god sub/mellombasser, skal deles fra ca 70 og ned 30 hz. TB 6.5" eller større?
                  Last edited by Tor Ølberg; 10-03-2011, 12:08.
                  Tor Martin Ølberg
                  - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
                  Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

                  Comment


                  • #10
                    Har du tilgang på ustyr for å måle frekvensrespons?

                    Passive filtre funker fint det, men du må ha tålmodighet til å prøve og feile. Det er ikke bare å regne ut et filter og lodde det isammen.Baffelens utforming og elementenes plassering ift. hverandre har stor innvirkning på hvordan frekvensresponsen blir. Baffelstep må også taes høyde for.

                    24db passivt filter er aldri noe jeg hadde tatt utgangspunkt i. 12db filter er mye lettere å lage og mye snillere for forsterkeren. Min erfaring heller mot at enkle filter låter bedre også, kanskje mest mtp. dynamikk.

                    Aktivt er lettere, men da må du også ha flere forsterkere. Lydkvaliteten på aktive filtre varierer også. Behringer sin DCX2496 er et populært valg som et 3-veis filter. Det finnes uttallige oppgraderingsmuligheter til den også, lyden ut av boksen er visst litt så som så.

                    Hvilke elementer er det forresten du skal bruke?
                    Last edited by Legatia; 10-03-2011, 15:28.
                    Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]

                    Comment


                    • #11
                      ODR 7" og diskant. Sitter og kukulerer litt med tanken om TB sub i bunnen men har litt å tenke meg ferdig på før jeg gir det et førsøk
                      Du spurte om jeg har tilgang til skop, tja jo forsåvet så har jeg det, Men må innrømme. Tanken med å sitte foran skopet i mange timer er ikke særlig fristendene
                      Tor Martin Ølberg
                      - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
                      Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

                      Comment


                      • #12
                        Enkleste løsning: https://www.hypexshop.com/DetailServlet?detailID=2961

                        2stk. Hypex AS 2.100
                        http://www.mamut.net/controls/shop/s...462&subgid=470
                        Joakim Skovlund
                        dynaBel Tønsberg
                        Mobil: 943 55 200 - Epost:joakim@skovlund.no
                        www.dynabel.no -
                        dynaBel Tønsberg på Facebook

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by dynaBel Tønsberg View Post
                          http://www.mamut.net/controls/shop/s...nabel&pid=5382

                          Kan denne brokobles og brukes som sub-amp?
                          Mvh
                          Rolf Try Nygård

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by neptyr View Post
                            http://www.mamut.net/controls/shop/s...nabel&pid=5382

                            Kan denne brokobles og brukes som sub-amp?
                            Nei.
                            Men hvorfor i all verden vil du det?
                            Hypex har mange dedikerte plateforsterkere til sub.

                            Mvh
                            Dag Johansen
                            "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by Tor Ølberg View Post
                              ODR 7" og diskant. Sitter og kukulerer litt med tanken om TB sub i bunnen men har litt å tenke meg ferdig på før jeg gir det et førsøk
                              Du spurte om jeg har tilgang til skop, tja jo forsåvet så har jeg det, Men må innrømme. Tanken med å sitte foran skopet i mange timer er ikke særlig fristendene
                              Real Time Analyser snakker jeg om, ikke oscilloskop om det var det du mente.
                              Det letteste for deg er nok aktivt. Ellers må du regne på en del timer med utregning, måling testing og feiling for å få et bra resultat.
                              Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]

                              Comment

                              Working...
                              X