Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hjelp til problem med LED innendørs lys

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hjelp til problem med LED innendørs lys

    hei,

    Jeg har montert slike LED strips under skapene på kjøkkenbenken. Det er 12v og det er 3 stk seriekoblet til en trafo/omformer. Men, når lysene har stått på i ca 4-5 min så slutter de å lyse, og etter 2-3 min igjen kommer lyset på igjen, og slik går de av og på hele tiden.

    Er det noen som vet hva dette kan komme av? er det overbelastning? trengs det en motstand els?

    håper noen kan gi noen tips

    mvh
    stian
    www.stianfuruseth.no
    RE-Audio - Kenwood - Focal

  • #2
    hvor mange amper og volt leverer den trafoen?
    VW Golf 4
    Alpine F#1 status| Mosconi | Digital Designs
    Simen Sormbråten

    Comment


    • #3
      12volt og 0.42 amp
      Last edited by J.T.; 27-01-2011, 14:42. Reason: Bruk svar-knappen og ikke svar med sitat-knappen :)
      www.stianfuruseth.no
      RE-Audio - Kenwood - Focal

      Comment


      • #4
        om led greiene er 12v så paralel kobler du det
        VW Golf 4
        Alpine F#1 status| Mosconi | Digital Designs
        Simen Sormbråten

        Comment


        • #5
          kan være trafoen din er for liten, kommer jo ann på hvor mye de led lysene trekker
          VW Golf 4
          Alpine F#1 status| Mosconi | Digital Designs
          Simen Sormbråten

          Comment


          • #6
            finnes det noen styre boks eller lignende imellom traffon og diodene? hører dette sammen? mange styre bokser har gjerne valg for blinking eller demping eller av/på funskjon også.

            Ellers om trafon skulle leverte for lite ville den blitt eldig varm over lengre tid og slåt seg helt av før den ble kald igjen. ikke på så "kort" tid (5 min.) men som simen sier kan self også det være tilfelle.

            beskriv nærmere
            --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*
            -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

            Comment


            • #7
              Om du har seriekobla stripsa, så har du jo effektivt ei lysrekke som trekker 36volt ?

              Litt forklarende at en 12volt trafo får det til å bli ustabilt.
              Mvh
              Rolf Try Nygård

              Comment


              • #8
                man kan ikke "trekke" 36volt.... man kan bare "trekke" strøm

                om de er serie koble så vil det bli mindre enn 12 volt på hver led (12v/3=4v til hver led) -ergo vil hver led lyse mye mindre eller ikke noe... ellers: var det maks 12v og 0,4A? dvs= 0,4A/3=0,13A som hver diode kan bruke...eller 12v*0,13A=1,56Watt...til hver diode hvis diodene er parallel koblet.
                Last edited by J.T.; 27-01-2011, 15:51. Reason: Bruk svar-knappen og ikke svar med sitat-knappen :)
                --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*
                -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

                Comment


                • #9
                  Selvfølgelig, dårlig formulering av meg.

                  Diodene har et samblet behov på 36volt, og ved bruk av 12 vil du få for lav spenning per strip som forklart.

                  Parallellkobling må vel være veien å gå med den trafoen.
                  Mvh
                  Rolf Try Nygård

                  Comment

                  Working...
                  X