Announcement

Collapse
No announcement yet.

Stereoanlegg/hjemmestereo

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Originally posted by Dag Johansen View Post
    Hvis du bruker 20 lapper på det der skal jeg oppsøke deg og gi deg juling!

    Mvh
    Dag Johansen
    Jeg blir med Dag
    Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]

    Comment


    • #32
      Originally posted by Dag Johansen View Post
      Hvis du bruker 20 lapper på det der skal jeg oppsøke deg og gi deg juling!

      Mvh
      Dag Johansen
      Haha!
      Kom med noe bedre da ;D
      De så bare forferdelig gøye ut
      Mvh
      Rolf Try Nygård

      Comment


      • #33
        Originally posted by matador View Post
        hva skal du bruke som kilde? hva har du fra før? - rørforsterker? nnjjaa... smak og behag da bør være noen lettdrevent høyttalere isåfall

        ellers trenger du nødvendigvis ikke store "gøyttalere" for å gjengi dypp bass på normale nivå i stua, den høyttaleren i siste linken kan fort gi mye stående bølger i en for liten rom...som kan låte "tøff" på enkelte sanger/frekvenser men slitsom i lengden.

        Beste av alt er å kjøpe brukt uansett -mest lydkvalitet per kr. og oftest alt er ferdig "innspilt" slik mange entusiaster forlanger for å få best mulig lydkvalitet.

        WAF? = viktig parameter der 2 stk "bærer buksene hjemme"....
        Kilde, litt usikker, her siden jeg vil bruke både det til tv, film, spilling og selvfølgelig musikk. Hva bør jeg ha som kilde?

        Hadde du giddet å komme et kurrant forslag på hva jeg burde gå for. Er en liten stund til det blir innkjøpt uansett siden jeg ikke har all verdens med penger om dagen etter å ha betalt egenandel på leilighet.

        Comment


        • #34
          Originally posted by Jørgen
          Er ikke surrelyd surround da? Surround er jo kjempefint til både tv, film og spill.
          Ja er jo bra, men er ikke det jeg er ute etter, koster altformye for min lommmebok i førsteomgang. Vil heller ha god lyd i første omgang. Investerer i mer etterhvert hvis jeg ønsker.

          Comment


          • #35
            Originally posted by Jørgen
            Er ikke surrelyd surround da? Surround er jo kjempefint til både tv, film og spill.
            neida, langt ifra.... kanskje gøyal og noe imponerende effekt lyder -men langt ifra ontlig hi-fi. Feks de aller fleste bruker en annen hyttaler i fronten enn side høyttalere -allrede feil utganspunkt.... da senter kanalen skal gjengi det meste av informasjon i en 3.1 eller flere kanals system... Forresten morsomt å se alle nye "komplette multikanals systemer" som består av noen ynkelige små elementer med en subb i tilleg som drives av forsterkere innebygd i dvd spilleren eller lignende og folk faktisk tror at dette skal være bra liksom

            Har selv bruk ekte stereo i flere år etter at jeg gikk dritt lei av å aldri få god hi-fi lyd med "dyre multi kanals utstyr" men self her hjemme veggene rister ikke så veldig engang MEN for en mer "ekte realisme" og sammenhengde frekvensgang gitt med ontlig stereo lyd system

            Du bør begynne med multimedia spiller/ht-pc/mediaspillere da du bør definere hva slags signal kilde blir mest brukt : digital eller også analog

            digital: digital tuner (parabol/bakkenett/fellesanlegg) har som regel de aller fleste en spdif utgang med volum regulert utgang faktisk....

            pc/data: med uansett format av musik og filmer kan kobles til usb eller en spdif utgang der volumen også kan justeres

            tv/skjerm: må ha inngang for hdmi + data minst

            dvd/spille konsoll: da bør den ha en spdif utgang minst

            da trenger du ikke noe preamp eller integrert forsterker -da går du til en slutt trinn og allrede her har du eliminert en preamp som skal helst være av god kvalitet = dyrt MEN isteden velger en dedikert D/A konverter med nok innganger av både spdif og kanskje usb -selv bruker jeg spdif optisk fra pc når jeg spiller wav fra pcn ellers er digital tuner som går rett til D/A og" tvn" funker bare som det skal være i disse digitale tider: monitor

            så er det slutt trinnet som er mye å hente ved å kjøpe brukt... som regel 50% av ny pris og her finnes mange gode fra en 5k faktisk, det samme med høyttalerne egentlig... så å kjøpe dynavoice for noen tusen lapper er faktisk dumt, men skal du ha mest for pengene er self selvbygd det eneste riktig for en fornuftig beløp.

            Siden du skal kjøpe etterhvert er det nok lurt å planlegge litt på forhånd gooner87 og ha litt is i magen -det er mitt første råd isåfall. Morsomt at du velger/prioriterer litt annerledes fra de aller fleste forresten
            --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*
            -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

            Comment


            • #36
              Originally posted by matador View Post
              neida, langt ifra.... kanskje gøyal og noe imponerende effekt lyder -men langt ifra ontlig hi-fi. Feks de aller fleste bruker en annen hyttaler i fronten enn side høyttalere -allrede feil utganspunkt.... da senter kanalen skal gjengi det meste av informasjon i en 3.1 eller flere kanals system... Forresten morsomt å se alle nye "komplette multikanals systemer" som består av noen ynkelige små elementer med en subb i tilleg som drives av forsterkere innebygd i dvd spilleren eller lignende og folk faktisk tror at dette skal være bra liksom

              Har selv bruk ekte stereo i flere år etter at jeg gikk dritt lei av å aldri få god hi-fi lyd med "dyre multi kanals utstyr" men self her hjemme veggene rister ikke så veldig engang MEN for en mer "ekte realisme" og sammenhengde frekvensgang gitt med ontlig stereo lyd system

              Du bør begynne med multimedia spiller/ht-pc/mediaspillere da du bør definere hva slags signal kilde blir mest brukt : digital eller også analog

              digital: digital tuner (parabol/bakkenett/fellesanlegg) har som regel de aller fleste en spdif utgang med volum regulert utgang faktisk....

              pc/data: med uansett format av musik og filmer kan kobles til usb eller en spdif utgang der volumen også kan justeres

              tv/skjerm: må ha inngang for hdmi + data minst

              dvd/spille konsoll: da bør den ha en spdif utgang minst

              da trenger du ikke noe preamp eller integrert forsterker -da går du til en slutt trinn og allrede her har du eliminert en preamp som skal helst være av god kvalitet = dyrt MEN isteden velger en dedikert D/A konverter med nok innganger av både spdif og kanskje usb -selv bruker jeg spdif optisk fra pc når jeg spiller wav fra pcn ellers er digital tuner som går rett til D/A og" tvn" funker bare som det skal være i disse digitale tider: monitor

              så er det slutt trinnet som er mye å hente ved å kjøpe brukt... som regel 50% av ny pris og her finnes mange gode fra en 5k faktisk, det samme med høyttalerne egentlig... så å kjøpe dynavoice for noen tusen lapper er faktisk dumt, men skal du ha mest for pengene er self selvbygd det eneste riktig for en fornuftig beløp.

              Siden du skal kjøpe etterhvert er det nok lurt å planlegge litt på forhånd gooner87 og ha litt is i magen -det er mitt første råd isåfall. Morsomt at du velger/prioriterer litt annerledes fra de aller fleste forresten
              Takk for et bra svar

              Det som blir mest brukt vil jo bli tven for å se på tv og pcen når jeg skal høre på musikk.
              Når det kommer til tvsignal er det bakkenett hos GET med digitaldekoder.
              Xboxen har HDMI.(bruker vanligvis denne til å streame når jeg laster ned filmer, men hvis jeg vet at en film er bra kjøper jeg alltid dvden).
              Har ikke egen dvdspiller nå siden jeg bruker xboxen når jeg skal se på dvd.

              Tven jeg har er Panasonic TX-P50G20E.

              Hvordan går jeg frem nå?
              Kunne du eller en annen som har erfaring med dette satt et forslag for meg hva jeg bør jeg kjøpe? Gjerne noe jeg kan klare å finne på bruktmarkedet etterhvert. Har god tid til å lete grunnet lite penger om dagen. Må bare planlegge hva jeg skal ha og hvis jeg finner noe som er til en god pris så slår jeg til.

              Setter veldig pris på deres hjelp

              Comment


              • #37
                Hvis jeg var deg ville jeg gått for Dag Johansens TB høytalere som var på dynabel standen. Slightly modified da Eventuelt kan du vel høre med Joakim om du kjøpe hans? De låt skikkelig bra når jeg satt å hørte på de, og det var i en stor sal med mye ekkofaenskap. Kan tenke meg de låter skikkelig gromt i stua.

                Du har vel ikke tilfedigvis vurdert Stereoforsterker + skikkelig 2.0 høytalere. Spør du Dag så er sikkert han villig til å stå for konstruksjon samt utregninger hvis du gir han en pris
                Forøvrig ligger det MAAANNGE gode stereoforsterkere ute på avforum til en OK pris.
                Eventuelt skulle du være intresert i en Rotel RA-02 så har jeg en liggende
                Tor Martin Ølberg
                - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
                Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

                Comment


                • #38
                  Takk Tor, skal dra innom Dynabel imorgen og høre på dem?

                  Comment

                  Working...
                  X