Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tips til billige middager

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Mitt tips er og dra på middag til bekjente ;p

    Ellers syns jeg makaroni + diverse kjøttvarer alltid er en slager.
    Eggrøre / omelett burde også være billig.
    Hermetisk mat pleier å være rimelig billig det og.

    Er du virkelig fattig er det bjørns havregryn som er den billigste slageren, med mindre du er litt av rambo typen som jakter din egen mat. Du bor jo trossalt nerme en hel haug med sauer (type grannes / uis)
    Tor Martin Ølberg
    - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
    Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

    Comment


    • #17
      Du som er fra Tana får vel reinkjøtt kasta etter deg? godt med reinsdyr koteletter
      Men da er vel fryser et must.

      Comment


      • #18
        ofte laga oss meg:

        makaronigrateng:
        eg bytter ut skina med middagspølse.
        http://www.matprat.no/artikkel.aspx?artid=3394


        Anna variant. (detta blir laga på steikepanna)
        middagspølse.
        purre.
        gulrøtter.
        paprika.
        kok opp makaroni bland alt sammen. Meget godt og enkelt.


        Classic wok.

        ferdigblanda pose.
        + litt pølser å anna godt
        koknudler.
        peppersaus.
        hurtig ris.

        div mekiskanske gryter osv .

        Comment


        • #19
          Når jeg var selv i Stavanger og betalte 6000kr i leie (hele stipendet) så ble det lite penger til mat, lønna gikk til mat og bensin. Så dafant jeg en god del billige middager:

          1. Toro grøt / rømmegrøt = 20/30kr (husker ikke prisen)

          2. Fryste Nakkekoteletter (nordfjord hvis jeg husker riktig) med hjemmelagd potetmos = 25kr

          3. Samme som 2. men bytt ut kjøttet med fryste lakse koteletter / grillpølser (kjøp 5 pakk fra gilde, og frys ned pakkene og tin etter behov) / fryste sommer koteletter / karbonader = 20/30kr

          4. Grandis 2-pack, man får tak i den noen steder, en pizza = 22,50kr

          5. Nudler, blir ikke mye mer billig enn dette. Kjøp yum yum nudlene, blir vel 10-15kr for et måltid (to poser).

          6. Ferdig stekt Prior kylling, 30kr for en hel en (mener det kosta det). Du deler den og legger til litt potetmos, kun brød eller kanskje litt pomfrit. = 25kr for et måltid.

          7. Pasta med nordjord kjøttdeig og toro spaghetti saus = 50 kr for to personer.

          8. Toro Lasagne med nordjord kjøttdeig = 60k forr 3-4 personer

          9. Fiskepinner med brød / ris / pomfrit = 20kr

          10. First price taco dinner kit, nordfjord kjøttdeig, litt grønt = 60kr for to personer

          * Generelt tips er at det lønner seg ikke som regel å kjøpe ferdig laget mat, og siden det er ikke lønnsomt så bør du unngå det for det er heller ikke helt bra. Mye salt og konservings stoffer og drit i ferdig laget mat som er ikke bra for en.

          Og velkommen til det fattige student liv. Jeg er bare glad jeg bor nærme Sverige nå.

          edit:

          Potetmos, lages enkelt hvis du ikke kan det.

          3-4 poteter
          litt melk
          salt / pepper

          Kok opp nok vann, rundt 1-2 liter
          Skrell potene, del dem i terninger på str med 2x2x2cm biter
          legg dem i vannet, og fjern unødvendig vann, det holder at det dekker akkurat terningene.
          Kok til gaffelen klarer akkurat å gå gjennom potetene
          Hell vekk vannet og tilsett litt salt og pepper
          knus potene med en potetmoser, legg til melk til du får ønsket konsistens.
          Legg til evt mer salt / pepper og rør rundt med en vanlig skje

          potetmoser: http://www.clasohlson.no/Product/Pro...x?id=152330380

          Slik potetmos koster maks 10kr, mye bedre og billigere enn pose driten.
          Last edited by Dammed; 16-11-2010, 04:50.
          Mvh. Damir

          Comment


          • #20
            http://coop.no/coopobs <- tilbud nå, kjøttdeig 400g gilde 19,90 !
            Pleier å kjøpe ~10 sånne pakker, legge de i brødposer som tar mye mindre plass og fryse ned når det er tilbud (som er ganske ofte).

            Alltid en god ting å ha, enten man skal lage meksikansk gryte, spaghetti, pizza etc.

            Kjøttdeig 20,-
            Løk 2,-
            Halv pakke spaghetti: 15,-
            Dolmia saus: 30,- ?

            67,- for en flotters middag for 2 <3

            Et anna tips, de blå firstprice hvitløksbaggisene er de beste jeg har kommet over, billig og gode!

            Originally posted by Dammed View Post
            Og velkommen til det fattige student liv. Jeg er bare glad jeg bor nærme Sverige nå.
            Hva handler du i sverige? Synes det meste er blitt ganske likt prisa etter hvert.. eneste jeg synes er bra pris på er kyllingfillet/bryst, men nå hverken røyker eller snuser jeg da.

            Spes nå som kursen har vært ganke ugunstig i det site også..
            Last edited by ugn; 16-11-2010, 04:46.
            Torbjørn J. - [B]PM er deaktivert, bruk e-post.[/B]
            [B]Bilen[/B]: Pioneer p99rs - Mcintosh MC431 - Brax X2000.2 - Mosconi 300.2
            Hjemme: Yamaha RXA3010 | XPA-5 x 2 | Emotiva ERT-8.3 | ERM-6.3 | ERD-1 x 4 | HFS sub * 2 | SVS AS-EQ1

            Comment


            • #21
              det meste av kjøtt kjøper jeg i Sverige, kjøttdeig (karbonadedeig), kylling filé, kebabkjøtt (ferskpakkene) utrolig digg som taco kjøttdeig erstatning, kjøttpølser (sorte Gol pakkene), etc.

              Men jeg bor mye rimeligere nå enn før, så jeg har mye mer fritid når det gjelder mat.
              Mvh. Damir

              Comment


              • #22
                Originally posted by Dammed View Post
                det meste av kjøtt kjøper jeg i Sverige, kjøttdeig (karbonadedeig), kylling filé, kebabkjøtt (ferskpakkene) utrolig digg som taco kjøttdeig erstatning, kjøttpølser (sorte Gol pakkene), etc.

                Men jeg bor mye rimeligere nå enn før, så jeg har mye mer fritid når det gjelder mat.
                Ser den med karbonadedeig, det er bedre å bruke.. men når jeg får de pakkene på obs til 20 spenn så driter jeg lang marsj i det ;D
                Kebabkjøttpakkene er det lenge siden jeg kjøpte, synes det var for mye humbugg i de. Dog kan ha vært uheldig med de jeg har kjøpt.

                Indrefillet av svin og kyllingbryst må jeg nok over og fylle opp med snart..
                Torbjørn J. - [B]PM er deaktivert, bruk e-post.[/B]
                [B]Bilen[/B]: Pioneer p99rs - Mcintosh MC431 - Brax X2000.2 - Mosconi 300.2
                Hjemme: Yamaha RXA3010 | XPA-5 x 2 | Emotiva ERT-8.3 | ERM-6.3 | ERD-1 x 4 | HFS sub * 2 | SVS AS-EQ1

                Comment


                • #23
                  Om du bor i nærheten av Kiwi, kjøp inn masse Go'helg-produkter i helgene!
                  Pakker med god og saftig krydderbiff, kyllingfillet, indrefillet, osv. til 15,- stk.
                  ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
                  Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

                  Comment


                  • #24
                    Den er faktisk ganske dyr, hvis man sjekker hvor mye man får så koster biffen som regel rundt 125kr/kg. For det får man mye mat for.
                    Mvh. Damir

                    Comment


                    • #25
                      Originally posted by Tor Ølberg View Post
                      Mitt tips er og dra på middag til bekjente ;p

                      Ellers syns jeg makaroni + diverse kjøttvarer alltid er en slager.
                      Eggrøre / omelett burde også være billig.
                      Hermetisk mat pleier å være rimelig billig det og.

                      Er du virkelig fattig er det bjørns havregryn som er den billigste slageren, med mindre du er litt av rambo typen som jakter din egen mat. Du bor jo trossalt nerme en hel haug med sauer (type grannes / uis)
                      Hva serverer du i dag da?
                      Jonas Tautra
                      - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
                      Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

                      Comment


                      • #26
                        Idag skal jeg ha fjordlands risgrøt tenker jeg!

                        Nomnomnom!
                        Mvh
                        Rolf Try Nygård

                        Comment


                        • #27
                          Serverer hver dag jeg Jonas ;D
                          Tor Martin Ølberg
                          - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
                          Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

                          Comment


                          • #28
                            http://www.dagbladet.no/2010/11/17/t...rift/14333050/

                            Middag til to for 12kr er vel innenfor budsjettet? Ellers gikk det endel nudler kjøpt i bulkpakker på den lokale asiamat-butikken da jeg studerte i bergen, men noen kulinarisk nytelse var det jo neppe. Greit innimellom.
                            [URL="http://www.facebook.com/OttesenDesign"]http://www.facebook.com/OttesenDesign[/URL]

                            Comment


                            • #29
                              og på den linken så jeg en ukemeny: http://www.klikk.no/mat/spise/article500409.ece
                              Mvh. Damir

                              Comment


                              • #30
                                billige og raske retter..



                                -tomat bønner og
                                -røkte pølser
                                -flesk

                                her er trikset og steke kjøttet først også bare tømme tomatbønnene oppi panna og varme det i 5minutter til..

                                pasta og kjøttdeig
                                -Tagitellen til nordfjord koster 13kr for 2 porsjoner (i realiteten 1 porsjon)
                                -500gram kjøttdeig rema 1000 30kr (midagg for under 100lappen, nordfjord)
                                -glass med dolmio

                                Jeg deler glasset med dolmio og kjøttdeigen i 2, og kjøper 2 pakker med 2porsjons pakingen med tagliatelle= middag i 2 dager..

                                -Salat(isberg, tomat,agurk, løk og mais) og
                                -flatbiff (40kr for 250gram ish)
                                -kylling (4 stk fileter koster en hundrings på rema 1000, nok til 2 dager..)

                                -pølse og lompe 60kr for (10pølser og lomper, nok til 2 dager for 1 person)

                                -ris og kylling med passende saus i fra toro

                                -seifilet/torsk og ris

                                kok risen(boil in bag) og stek fisken, samme om det ser ut som et flykrasj da du skal blande fisken i risen uansett..

                                -lefse og julepølse

                                -potet, flesk og kalrabistuing
                                -potet, kjøttkaker og erterstuing (kjøp frosne kjøttkaker, tar 15minutter og tine de i varmt vann. også putter de du bare oppi den brune sausen i noen minutter...


                                -Når du alikevel har fylt opp kjøleskapet med salat, mangler du bare hamburgerbrød og kjøttdeig for og lage enkel hamburger selv.. 500gram kjøttdeig, salt pepper og ett egg i en bolle, bland, stek i panna.. Bør vel få 6stk hamburgere ut av 500gram+salat og slikt så blir en gooood og mett..

                                -rema 1000 har i alle fall herover noen rimelige og gode pizzaer som er laget på tolga/tynset. Disse koster 25-30kr stk og veier 600gram..

                                +alt alt den relativt billige ferdigmaten på butikken..

                                Og ja, matprat.no



                                Så da har du kjøeskapet fult i mat og mye muligheter åpner seg, deriblandt og skeie ut i helga




                                Last edited by LLH; 17-11-2010, 17:49.
                                sound.vision.soul

                                Type R

                                Comment

                                Working...
                                X