Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hva har du gjort med anlegget ditt i dag?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Aner ikke.
    Men forskjellig lyd er det.
    Supra vet jeg ikke noe om.
    Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]

    Comment


    • Tok bare supra som et eksempel. kunne vært en vilkensomhelst litt mer high-end kabel for den sags skyld.
      Har sett på div forum, nettbutikker ol. at det skrytes opp i skyene at den har mindre motstand, høyere ledeevne og derfor vil gi klarere lyd. Men i miit hue vil jo det bare være og gå opp 1dim i stedet for og kjøpe en kabel som koster flesk...

      Hadde satt pris på om det var noen som kunne forklart meg det her
      Spiller: Pioneer p6600DVD
      Frontsett: Seas Lotus Performance
      Sub:Morel Elate Sw10

      Comment


      • Er begrenset på hvor store kabler du kan ha på feks diskanter og ligende. Er ikke bare å fyre inn 50 kvadrat vettu.

        Men det er forskjell på alle kabler, problemstillingen er om personen i spørsmål klarer å høre forskjellen. Noen klarer, andre ikke.
        Tor Martin Ølberg
        - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
        Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

        Comment


        • Det er forskjell på og kutte seg og kappe av seg hodet da. snakker jo ikke om 50kvadrat heller da.

          Men knaller du til og legger en f.eks 6kvadrat så vil den ha mindre motstand en en 2kvadrats kabel som blir solgt med store lovnader om lavere motstand og derfor bedre lyd. ergo fuck den dyre lille og kjøp en billigere stor... Har sett kabler bli solt med lovnader om "magiske" egenskaper, og forbedring av lydkvalitet ol.
          Har også sett en blindtest som ble utført på folk som selv hevder de hører forskjell på kabler og har drivi med lyd i ualminnelige tider. husker ikke helt hvilke kabler som ble testet men var alt fra veldig high-end helt ned til skolisse kvalitet.
          og det som faktisk ble utpekt som vinner av disse audio gutta var faktisk en kleshenger som var retta ut! så tror det har noe med psyken og gjøre også, mennesker tenker automatisk at noe som er dyrere er bedre. og ergo tror de at de hører det også.

          Et knallt eksempel er en artikkel som sto i en avis for en stund siden, det var et produkt fra biltema. noe i den duren som en isskrape elns. kostet noen få kroner og de hadde nesten ikke omsetning, når de dermed satt opp prisen steg salget med nesten 100%. av den simple grunn av at folk tror at er det dyrere er det bedre...
          ikke eksempelet jeg tenkte på, men samme greiene.

          Sier ikke at lyd forskjeller på kabler ikke eksisterer, jeg spør bare om hva det er som er forskjellig med kablene siden de høres anderledes ut? Ikke verre enn det...
          Last edited by Nemoas; 06-02-2011, 19:53.
          Spiller: Pioneer p6600DVD
          Frontsett: Seas Lotus Performance
          Sub:Morel Elate Sw10

          Comment


          • Da får det være din konklusjon, min er at det er forskjell på kabler. Er da like greit å ha skikkelig kabler når en har skikkelig utstyr?

            Men jo det som skiller kabler kan være hvordan de er tvinnet for å skape utfasing av det elektromagnetiske feltet som oppstår (minsker støy) samt skjermingen på kablene samt igjen hvor RENT kobberet er i lederen, om den er sølvfortinnet, hva slags kabelsko du har brukt osv osv.
            Bedre svar enn det har jeg ikke. Jeg vet hvertfall at jeg skal gå for noe annet enn clas ohlson rett og slett for da vet jeg at kablene ikke er problemet : )
            Tor Martin Ølberg
            - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
            Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

            Comment


            • Veit ikke om jeg formulerte meg tungvint men min mening er ikke at det ikke er forskjell. Jeg lurer bare på hva som vil utgjøre den forskjellen? For i teorien skal et hult kobber rør være bedre til og lede lyd litt opp i skalaen (5000hz) og opp pga "skin effekten" som tilsier at jo høyere hz jo mindre inn vil strømmen gå i hver leder. ved 60hv vil penetrasjonsdybden på en kabel være 8,5mm altså det ultimate for en subwoofer vil da være en kabel med en diameter på 17mm og oppover. Det er altså hvis vi skal følge hva produsenten lover når de begynner og dra skin effekt inn i det her.

              Skjerming og andre ting for demping av magnetisk støy er jeg selvfølgelig helt enig med deg i.
              er også enig i at det blir litt teit og bruke en billig jalla kabel i et dyrt oppsett(som i ditt odr f.eks ) Poenget er at man trenger jo heller ikke en kabel til 400,-meteren når man får en med bedre skjerming til mindre cash.

              teoretisk er også en kabel med flere mangekantede ledere det beste for og lede lyd til diskant, igjen pga skin effekten. hvorfor noe sånt ikke er lagd har jeg ikke noe svar på (mulig det eksistrerer også?) med i følge det flere kabale fabrikanter sier så ville jo det være mye lettere og bare lagd en kabel i forhold til hva den skal brukes til...

              Kabelsko liker vi forresten ikke, lodding inn på elementer og settskrue til forsterker Selv kobberet i lederen til biltema er jo 99,999999% ren oksigenfri kobber. så hvordan man skal høre forskjell på noe som er renere enn det blir et mysterium for meg. Men det med sølvfortinning kan jo være noe av det
              Spiller: Pioneer p6600DVD
              Frontsett: Seas Lotus Performance
              Sub:Morel Elate Sw10

              Comment


              • Jeg skjøta vel fordi det hadde vært mye jobb å bytte ut hele kabelen, men kommer nok til å legge opp kabler uten skjøting etterhvert.

                Edit: Og høyttalerkabler tror jeg ikke det er så store forskjeller på nei, som mange har sagt før.
                Last edited by TakeTheTime; 06-02-2011, 21:14.
                ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
                Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

                Comment


                • Nå har ikke jeg lest alt her, men det er blandt annet forskjellig kapasitans i kabler avhengig av isolasjonstype og avstand mellom ledere. Ikke bare resistans som varierer.

                  Fæl avsporing fra topic men..
                  Bmw e34 520:
                  Fountek FR88EX & Peerless SLS213 powered by Audison

                  Comment


                  • Jeg har testet endel kabler, bland annet både 4mm2 og 8mm2 fra biltema, der den største låt desidert dårligst.
                    Så å gå opp i tverrsnitt for å få ned motstanden er kanskje teoretisk best, men ikke i praksis. Ihvertfall ikke kablene fra biltema.
                    Har testet mye rart som ikke koster rare greiene, noe er det relativt store forskjeller ute å går på, mens på andre klarer jeg ikke skilne mellom kablene.
                    Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]

                    Comment


                    • By the way, jeg prøvde å bytte om venstre og høyre på signalkabelen idag, og da flytta problemet seg over på andre siden.
                      Ergo, det er ingenting galt med skjøtene mine, det er signalkabelen det er noe humbug med. (takk for "tips" Akilles )
                      ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
                      Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

                      Comment


                      • Originally posted by Legatia View Post
                        Jeg har testet endel kabler, bland annet både 4mm2 og 8mm2 fra biltema, der den største låt desidert dårligst.
                        Så å gå opp i tverrsnitt for å få ned motstanden er kanskje teoretisk best, men ikke i praksis. Ihvertfall ikke kablene fra biltema.
                        Har testet mye rart som ikke koster rare greiene, noe er det relativt store forskjeller ute å går på, mens på andre klarer jeg ikke skilne mellom kablene.
                        En ting er jo det er forskjell på kablene, det betyr ikke at den dyreste er best.
                        Torbjørn J. - [B]PM er deaktivert, bruk e-post.[/B]
                        [B]Bilen[/B]: Pioneer p99rs - Mcintosh MC431 - Brax X2000.2 - Mosconi 300.2
                        Hjemme: Yamaha RXA3010 | XPA-5 x 2 | Emotiva ERT-8.3 | ERM-6.3 | ERD-1 x 4 | HFS sub * 2 | SVS AS-EQ1

                        Comment


                        • Spør du meg da, er forskjeller på kabelen så liten at kun ett fåtall klarer å høre forskjellen ( om de da gjør det), er det ikke verd å bruke penger på.

                          Om en kabel klarer å skape faseskyvninger og spenningsvariasjoner, er det mye som tyder på varmgang. Om du får til det på en diskant...

                          Har testa litt på temaet selv, fikk låne med meg fra hifi centerkjeden.
                          Testa på parasound og dynabel exact, ble biltema på meg ja når jeg får 10 m for samma prisen av en som kabelen jeg testa kosta. Og ikke fortell meg det er mere støy o.l i hjemmestereoen kontra bilstereoen

                          Er jeg alene om dette eller?
                          Mvh Even S. Jensen
                          Tlf 41091189
                          Digital Designs, nothing is even close!

                          Comment


                          • Originally posted by ugn View Post
                            En ting er jo det er forskjell på kablene, det betyr ikke at den dyreste er best.
                            Korrekt.
                            Har opplevd det motsatte flere ganger.
                            Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]

                            Comment


                            • bytta fra en dynabel bf1502 til en bf2252 på min stroker12. må si jeg ikke hadde forventet att det skulle bli såppas mye mere trykk. så nå må jeg bare få ut fingern å få montert frontsettet mitt :P
                              Cerwin Vega! Pioneer

                              Comment


                              • Jeg legger høyttalerkablene gjennom en bibel, det gir helt klart bedre lyd. Men har funnet ut at de biblene man kan knabbe med seg hjem fra hotellrom ikke er like bra som litt dyrere man må betale for.

                                Edit: skal snart i gang og teste hvilke sider man bør legge kablene mellom. Tenker det er store forskjeller når det gjelder diskant og bassgjengivelse i forhold til hvilke sider kablene går gjennom. Noen tips på hvor jeg kan begynne å teste?
                                Last edited by Hifonic; 07-02-2011, 22:48.
                                Jonas Tautra
                                - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
                                Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

                                Comment

                                Working...
                                X