Announcement

Collapse
No announcement yet.

Partisjonere harddisk

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Partisjonere harddisk

    Jeg har bærbar HP med Windows 7
    Er det mulig å legge inn XP på egen partisjon?
    Og hvordan bruker man dette i praksis?
    Kan man konfigurere det slik at XP brukes på en egen bruker?

    Mvh
    Dag Johansen
    "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

  • #2
    Først og fremst må du formatere harddisken. Så backup må til om du vil ha noe fra harddisken.
    Mener jeg har lest på nett at det er litt tricky og ha 2 OS på samme harddisk, på forskjellige partisjoner.
    Men at det var mulig.

    I praksis vil du få opp et valg under boot, om du vil starte med Win 7, eller Win XP.
    Er lenge siden jeg hadde to OS på maskin. Og det kan har blitt bedre siden den gang. Men jeg måtte slå maskin av og på for og bytte mellom OSer.

    Etter at jeg "ringte" min venn Google, fant han dette for meg: http://www.techspot.com/guides/143-dual-boot-windows7/
    Er vell det du var ute etter ja?
    Runar E. Olsen ~ Moderator
    Kia Cee'd SW 2011 - Blir snart SQ prosjekt.
    http://www.signaturebar.com/uploads/images/67311.gif

    Comment


    • #3
      Det er ikke tricky i det hele tatt, så lenge du gjør som GENEXXA sier.
      Å starte opp med en formatert harddisk, som du kan partisjonere, er alltid lurt.

      Det som er viktigst å huske på, er at du må installere Windows 7 først, og så XP etterpå
      Dette fordi du må ha den såkalte boot-loaderen til Windows 7 til å styre oppstarten på maskina di

      For å skifte operativsystem etter installasjon så må en restart til.
      OS velger du da under oppstarten, du har 30 sek på deg til det før den starter opp

      Guiden som GENEXXA linker til viser et oppsett hvor du allerede kjører XP/Vista fra før, dog vil jeg ikke anbefale annet enn å installere Windows 7 først, og så XP etterpå
      2005 Ford Focus Titanium - Alpine IVA-W505R - Alpine Imprint PXA-H100 - MTX T8652 foran med aktiv deling - MTX T610S-22 subwoofer x2 - MTX TH904 4x150w rms forsterker - MTX TH1500D 1x1500w rms forsterker - 2 stk Alpine 5,8" LCD-skjermer i nakkestøtter - Stinger kabling -

      Comment


      • #4
        uhm, er det ikke xp først, så win7 ?

        For at du skal få windows 7 sin bootloader, da XP ikke takler win7 ?
        Mvh
        Rolf Try Nygård

        Comment


        • #5
          Takker for svar alle sammen!
          Det er helt uaktuelt å restarte pc for å bytte mellom de to OS'ene så da blir det en annen løsning.

          For de som lurer på hvorfor så har det med programvare og måleutstyr som ikke fungerer med Windows 7.

          Noen som kansje vet om en enkel bærbar pc med windows XP innstalert? :-)

          Mvh
          Dag Johansen
          "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

          Comment


          • #6
            Løsningen her Dag er VirtualPC (om måleutstyret "skjønner" det da).

            Da kjøres en instans av valgfritt operativsystem som et program under Win7, og du kan benytte deg av måletstyret samtidig som du surfer, chatter, sjekker e-mail e.t.c. i Win7

            Husker ikke helt i huet hvordan dette gjøres akkurat nå, men selve VirtualPC er gratis fra Microsoft:
            Lastes ned her!

            Installer, kjør, putt inn plata til WinXP og lag en ny virtuell maskin. Hvis du ikke finner ut av det kan du godt ringe meg så kan jeg hjelpe deg gjennom det så godt jeg kan

            EDIT: Har du Win7 Ultimate så følger faktisk dette med
            Mvh Tony
            - The only road to take is perfection itself

            Comment


            • #7
              Hvor enkel?
              Har en liggende i skapet.
              Toshiba Sattelite et eller annet.

              Om det er ressus krevende programmer, står du glatt over denne :P
              Runar E. Olsen ~ Moderator
              Kia Cee'd SW 2011 - Blir snart SQ prosjekt.
              http://www.signaturebar.com/uploads/images/67311.gif

              Comment


              • #8
                Originally posted by Tony View Post

                Installer, kjør, putt inn plata til WinXP og lag en ny virtuell maskin. Hvis du ikke finner ut av det kan du godt ringe meg så kan jeg hjelpe deg gjennom det så godt jeg kan
                *lastet ned* > *lete etter XP-cd'n*


                Mvh
                Dag Johansen
                "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

                Comment


                • #9
                  Eller hvis man er av den kriminelle typen: VMware !
                  Funker knall i hvertfall og ganske kjent program
                  Torbjørn J. - [B]PM er deaktivert, bruk e-post.[/B]
                  [B]Bilen[/B]: Pioneer p99rs - Mcintosh MC431 - Brax X2000.2 - Mosconi 300.2
                  Hjemme: Yamaha RXA3010 | XPA-5 x 2 | Emotiva ERT-8.3 | ERM-6.3 | ERD-1 x 4 | HFS sub * 2 | SVS AS-EQ1

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Dag Johansen View Post
                    Takker for svar alle sammen!
                    Det er helt uaktuelt å restarte pc for å bytte mellom de to OS'ene så da blir det en annen løsning.

                    For de som lurer på hvorfor så har det med programvare og måleutstyr som ikke fungerer med Windows 7.

                    Noen som kansje vet om en enkel bærbar pc med windows XP innstalert? :-)

                    Mvh
                    Dag Johansen
                    De aller fleste nye mini-pc'er (typ Asus eee, Acer Aspire One etc) med 10-12" skjerm leveres med XP home edition installert, og koster vanligvis rundt 2000-2500 kr

                    Kjøpte nylig en sånn selv på Elkjøp, da min andre bærbare måtte på reparasjon, og jeg trengte en bærbar i mellomtiden. Tenkte jeg kunne levere den inn innen 30 dager når den andre var fikset, men ble til at jeg beholdt den selv om den andre ble fikset kjapt, veldig hendig å ta med på farten, veier ca 1 kilo. Denne jeg kjøpte, men det finnes mange å velge i http://www.elkjop.no/product/data/mi...ompaq-cq10-101
                    [URL="http://www.facebook.com/OttesenDesign"]http://www.facebook.com/OttesenDesign[/URL]

                    Comment


                    • #11
                      Sorry folkens, jeg var ikke våken da jeg skrev...
                      Jo selvfølgelig er det XP først, og så Windows 7

                      Og når det gjelder XP Mode i Windows 7 så finner du oppsett her
                      Last edited by J.T.; 14-07-2010, 02:13.
                      2005 Ford Focus Titanium - Alpine IVA-W505R - Alpine Imprint PXA-H100 - MTX T8652 foran med aktiv deling - MTX T610S-22 subwoofer x2 - MTX TH904 4x150w rms forsterker - MTX TH1500D 1x1500w rms forsterker - 2 stk Alpine 5,8" LCD-skjermer i nakkestøtter - Stinger kabling -

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Dag Johansen View Post
                        *lastet ned* > *lete etter XP-cd'n*


                        Mvh
                        Dag Johansen
                        Om du kjører win7 , så kan jeg lett hjelpe deg med å sette opp XP-Mode, tror det er det greieste her

                        Da kjører programmene sømløst med W7.
                        Mvh
                        Rolf Try Nygård

                        Comment


                        • #13
                          Update: Nå kjører XP-Pro i virtual PC og det funker gull så langt.
                          Eneste jeg savner er en enkel måte å veksle mellom 7 og xp...
                          Når jeg starter XP kommer det opp i en liten skjerm og musa fungerer i den lille skjermen, men må jeg slå av XP for å kunne bruke musa på W7?
                          Neste "problem" som jeg må prøve meg fram på er hvorden det vil fungere når jeg kobler til feks. en dongle.... vil begge OS'ene oppdage det.... hmmm....
                          Mye å ta inn for en mangeogførtiåring!

                          Mvh
                          Dag Johansen
                          "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

                          Comment


                          • #14
                            Du skal ha et valg om og oppdatere virtual pc mener jeg, og da kan du bruke musa på begge steder samtidig, og kan dra filer over fra den ene til den andre maskina.
                            ellers så er det en eller annen hotkey, mener det kanskje er esc, som gjør at musa "slipper taket" i den virtuelle maskina
                            Mvh De som kjenner meg, kjenner meg. Hadde en gang en golf..
                            Team [B]d[/B]yna[B]B[/B]el
                            Prosjekttråden min: [url]http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=79[/url]
                            -Computer engineering is not rocket science…it’s probably closer to voodoo.-

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by Crazytaxi View Post
                              Du skal ha et valg om og oppdatere virtual pc mener jeg, og da kan du bruke musa på begge steder samtidig, og kan dra filer over fra den ene til den andre maskina.
                              ellers så er det en eller annen hotkey, mener det kanskje er esc, som gjør at musa "slipper taket" i den virtuelle maskina
                              Installerer du VPC-toolsa elns, på den virtuelle, så kan du bare hoppe inn og ut.
                              Forøvrig så er det ctrl+alt+end/insert (glemmer hva som er VMware og hva som er VPC)
                              Mvh
                              Rolf Try Nygård

                              Comment

                              Working...
                              X