Desverre det er noe OFF TOPIC men synes det er nødvendig å avklare det jeg leste da det er feil "fakta/konklusjon" 
det står: "det jo rent logisk at det bli 0.000ohm når det er brudd på en av lederne til spolen" desverre det er feil konklusjon
altså at spolen måler 0 = null ohm (0 = 0,000) betyr at det er totalt kortslutning
om spoler måler UENDELIG HØYT = over 10 MEGAohm betyr at det er brudd på spolen -og ikke brudd som det påstås i teksten over.
om spolen måler noe/en del over normal verdi feks 10 ohm når den er på 4ohm så betyr at den kan ha brudd i lise trådene men kan endre seg ved bevegelse eller spole trådene har blitt forkullede og man måler kryppestrøm mellom lederne.
ellers synes det er fint med tiltaket mot Off Topic -men trenger ikke å bli så ille...

det står: "det jo rent logisk at det bli 0.000ohm når det er brudd på en av lederne til spolen" desverre det er feil konklusjon
altså at spolen måler 0 = null ohm (0 = 0,000) betyr at det er totalt kortslutning
om spoler måler UENDELIG HØYT = over 10 MEGAohm betyr at det er brudd på spolen -og ikke brudd som det påstås i teksten over.
om spolen måler noe/en del over normal verdi feks 10 ohm når den er på 4ohm så betyr at den kan ha brudd i lise trådene men kan endre seg ved bevegelse eller spole trådene har blitt forkullede og man måler kryppestrøm mellom lederne.
ellers synes det er fint med tiltaket mot Off Topic -men trenger ikke å bli så ille...
Det har skjedd meg en gang (annen type element, da). 
det du beskriver som skramlelyder og lignende kommer av at du spiller en fulltone signal og siden spolen er "så stor" (3" faktisk) og i aluminium så vil de høyeste frekvensene gi resonanser i aluminium formen -det er iverfall det jeg har erfart med de 4 elementen jeg har og ellers i Elate serien. Ellers siden oppgehentet er så lett er det veldig lett å bånne de, men man hører en tidelig og definert "klak", mine har bånnet noen ganger men aldri blitt skaddet. jeg brukte en SS med litt mer enn vanlig stål kontrol og effekt vel og merke og

og som du nevner lengre ned, spolen kan pulveriseres eller forkulles/deformeres og da kan spole trådene smelte i hverandre og gi uendelig mange motstander
....
-derfor er smileys så unnværlig 

den forandrer seg også med frekvenser forresten
Comment