Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hvordan måle en spole.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hvordan måle en spole.

    Desverre det er noe OFF TOPIC men synes det er nødvendig å avklare det jeg leste da det er feil "fakta/konklusjon"

    det står: "det jo rent logisk at det bli 0.000ohm når det er brudd på en av lederne til spolen" desverre det er feil konklusjon

    altså at spolen måler 0 = null ohm (0 = 0,000) betyr at det er totalt kortslutning

    om spoler måler UENDELIG HØYT = over 10 MEGAohm betyr at det er brudd på spolen -og ikke brudd som det påstås i teksten over.

    om spolen måler noe/en del over normal verdi feks 10 ohm når den er på 4ohm så betyr at den kan ha brudd i lise trådene men kan endre seg ved bevegelse eller spole trådene har blitt forkullede og man måler kryppestrøm mellom lederne.

    ellers synes det er fint med tiltaket mot Off Topic -men trenger ikke å bli så ille...
    Last edited by matador; 05-07-2010, 09:34.
    --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*
    -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

  • #2
    For det første KAN elementet med brudd ha blitt ødelagt i posten. ELLER det kan ha blitt brudd på det pga for langt membranutsving. De har i alle fall hatt tilgang til nok effekt, når de trenger kanskje 200W på paret, og forsterkeren gir 1500(?) i 2 ohm? Skal ikke være så hard på volumknotten før de flakser avgårde da... Det har skjedd meg en gang (annen type element, da).

    Om de to har stått i den samme kassa, kan det ene ha røket uten at selger merket det (defekt element blir da omtrent som en slavebass, og det vil spille så dårlig som TTT beskriver i sin post angående justeringa), og et defekt element kan ha blitt sendt uten selgers viten.

    Det andre elementet kan være helt i orden, om kjøper tester det i kasse. I friluft låter disse elementene klin gæærnt, av en eller annen grunn... Rare skramlelyder og whatnot.

    Comment


    • #3
      Originally posted by Miniboom View Post
      For det første KAN elementet med brudd ha blitt ødelagt i posten. ELLER det kan ha blitt brudd på det pga for langt membranutsving. De har i alle fall hatt tilgang til nok effekt, når de trenger kanskje 200W på paret, og forsterkeren gir 1500(?) i 2 ohm? Skal ikke være så hard på volumknotten før de flakser avgårde da... Det har skjedd meg en gang (annen type element, da).

      Om de to har stått i den samme kassa, kan det ene ha røket uten at selger merket det (defekt element blir da omtrent som en slavebass, og det vil spille så dårlig som TTT beskriver i sin post angående justeringa), og et defekt element kan ha blitt sendt uten selgers viten.

      Det andre elementet kan være helt i orden, om kjøper tester det i kasse. I friluft låter disse elementene klin gæærnt, av en eller annen grunn... Rare skramlelyder og whatnot.
      om spolen har blitt deformert -slik det ble beskrevet tidligere så vil dette element gi kraftig skrappe lyder eller menbranen sitte bom fast... spolen vil ikke få noe brudd om man ikke har mattet med altfor mye eller på grense over tid -snakker av erfaring- da jeg har sett brente spoler på disse elementer. Det skyldes måtten den er laget på med den hexagonal spole tråden + aluminiums formen=effektiv kjøling, men med måtte...

      hvilken bass element uten kasse i friluft låter "pent" egentlig miniboom? det du beskriver som skramlelyder og lignende kommer av at du spiller en fulltone signal og siden spolen er "så stor" (3" faktisk) og i aluminium så vil de høyeste frekvensene gi resonanser i aluminium formen -det er iverfall det jeg har erfart med de 4 elementen jeg har og ellers i Elate serien. Ellers siden oppgehentet er så lett er det veldig lett å bånne de, men man hører en tidelig og definert "klak", mine har bånnet noen ganger men aldri blitt skaddet. jeg brukte en SS med litt mer enn vanlig stål kontrol og effekt vel og merke og med en menbran + spole som veier under 100gram med en bløtt oppheng skal ikke så mye effekt for å få go lyd.

      En annen ting er faktisk at vi vet ikke hvilken kasse han øyvind har brukt... om det er en bassrefleks da vet de aller fleste hva som kan skjee om man spiller frekvenser under portens... selv om elementen er speket til å tåle opptil 1000watt i dynamiske pulser så forutseter at det har riktig kasse. Dette er ingen mirakel element men det krever at det brukes på riktig måtte som de fleste andre. Den har vel heller ikke noe progresiv fjæring/oppheng, så da er det mer kritisk med hensing til kasse.

      Uansett så er alt dette vi snakker om bare "teorier" da vi ikke har tilgang til elementen og kunne sprette opp spolene.... da hadde alle tvil blitt avklart.

      Så, det eneste vi kan anbefale er at man ber om få elementen returnert, skjære opp menbranen så man kommer til spolen og se hva som er den fisiske tilstanden på spole trådene. Da kan man konkludere hva man skal gjøre eller ikke ang penger. Som sagt det er jo som butikkene gjør vanligvis -kanskje Pål eller Dag kan komentere noe rundt dette
      --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*
      -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

      Comment


      • #4
        Originally posted by matador View Post
        Desverre det er noe OFF TOPIC men synes det er nødvendig å avklare det jeg leste da det er feil "fakta/konklusjon"

        det står: "det jo rent logisk at det bli 0.000ohm når det er brudd på en av lederne til spolen" desverre det er feil konklusjon


        Du tror ikke at det kan finnes flere sannheter? fikk ingen kontakt på spole nr 1 mens spole nr 2 målte 0,6ohm elementet har 4ohm spoler

        Spole nr 1


        Spole nr 2



        Reiv i stykker elementet nå, var noe spoletråd som på mystisk vis bare hadde forsvunnet

        Comment


        • #5
          Originally posted by Stianuno View Post
          Du tror ikke at det kan finnes flere sannheter? fikk ingen kontakt på spole nr 1 mens spole nr 2 målte 0,6ohm elementet har 4ohm spoler
          nei, ikke "flere sannheter" men flere muligheter og som du nevner lengre ned, spolen kan pulveriseres eller forkulles/deformeres og da kan spole trådene smelte i hverandre og gi uendelig mange motstander

          MEN uansett verdi er det slik at ohms loven -altså ikke jeg som tror eller sier det- den sier at "NULL OHM" betyr ingen motstand i kretsen = det vi kaller som kortslutning

          og den samme loven også forteller at en tilnærmet likt uendelig motstand er det samme som en åpen krets eller total brudd i spolen i dette tilfelle

          Originally posted by Stianuno View Post
          Spole nr 1
          på bildet kan jeg lese i måleren: "O.L" =open loop= åpen krets... altså helt brudd=spole tråden har rykket tvert av eller lise tråden har konstant brudd.

          Originally posted by Stianuno View Post
          Spole nr 2
          her måles 0,6ohm som kan betty at spolen har blitt så varm at trådene har smeltet i hverandre selv om menbranen sitter boomfast eller skrapper.

          Beklager stian men jeg ser ikke hva som er "feil" med det jeg har påpekt/kommentert.

          Originally posted by Stianuno View Post
          Reiv i stykker elementet nå, var noe spoletråd som på mystisk vis bare hadde forsvunnet
          ja, den kan faktisk bli til støv når man fører litt mye effekt og med mase strøm -gjerne fra en klasse D beist

          --korrigert tekst--
          Last edited by matador; 05-07-2010, 09:30.
          --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*
          -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

          Comment


          • #6
            åja åja, bare jeg som feiltolket deg da

            Comment


            • #7
              da har jeg tilføyet noe mer i første teksten der det kan tolkes feil...-ohms lov for dummies?

              du må ta en lynn kurs i dialekt stian da kan du få med deg hva en "rask hjerne" skriver....
              --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*
              -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

              Comment


              • #8
                Jeg har testet flere basselementer i friluft uten å gi dem fulltone, de fleste har ikke laget noen voldsomme ulyder, men alle Elate-subwooferne jeg hadde lagde rare ulyder når de ble spilt med i friluft, selv om signalet var kun bass, og de såvidt flyttet på seg. I kasse ble alle de lydene borte. Jeg snakker ikke om å gi dem fulltone eller å bunne dem.

                Derfor jeg nevnte at det er lurt å teste elementet i kasse, så lenge det måler tilnærmet 4 ohm. Selv om det kan høres sprengt ut i friluft, kan det være at det fungerer som det skal likevel.


                Originally posted by matador View Post
                "mye svada og spekulasjoner"

                Comment


                • #9
                  ser gjerne at du forteller meg hva som var svada miniboom -spekulasjoner skal jeg godta- men som sagt ikke svada vi kan ta det på off-topic avdelingen eller på pm.
                  --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*
                  -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by matador View Post
                    ser gjerne at du forteller meg hva som var svada miniboom -spekulasjoner skal jeg godta- men som sagt ikke svada vi kan ta det på off-topic avdelingen eller på pm.
                    Du vet vel at jeg kødder. Hehe... Er ikke så mye svada fra din kant!

                    Gadd bare ikke quote hele innlegget!

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Miniboom View Post
                      Du vet vel at jeg kødder. Hehe... Er ikke så mye svada fra din kant!

                      Gadd bare ikke quote hele innlegget!
                      øøø... hadde skjønt det med den gang om du hadde satt en smille fjes på slutten.... da skal jeg strykke deg ut av "sorte boka" mi og hive adressa di...
                      --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*
                      -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by matador View Post
                        øøø... hadde skjønt det med den gang om du hadde satt en smille fjes på slutten.... da skal jeg strykke deg ut av "sorte boka" mi og hive adressa di...
                        Aha, hehe. My mistake!


                        Comment


                        • #13
                          uff, smiley horer. :P

                          Men forandrer ikke motstanden i spolene ettersom varmen øker? Eller er det jeg som husker noe feil her.
                          Mvh. Damir

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by Dammed View Post
                            uff, smiley horer. :P
                            Desverre i et skriftlig "språk" er det veldig vanskelig å forutsi om man spøker, er sint eller glad i samsvær med teksten -derfor er smileys så unnværlig

                            Originally posted by Dammed View Post
                            Men forandrer ikke motstanden i spolene ettersom varmen øker? Eller er det jeg som husker noe feil her.

                            jo, men motstanden kan øke til det uendelig om varmen også øker eller holder seg altfor lenge på det puntkte -da begynner lakken som er over spole tråden å kokke/boble og det kan kortslutte trådenene og sette fast spolen i magnet gappet.... -så: ja du har helt rett den forandrer seg også med frekvenser forresten
                            --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*
                            -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

                            Comment


                            • #15
                              Når vi er inne på spoler og ohm-loven osv her.
                              Så kan jeg spørre et spørsmål jeg har lurt litt på.

                              Hvordan måler man box-raise?
                              Runar E. Olsen ~ Moderator
                              Kia Cee'd SW 2011 - Blir snart SQ prosjekt.
                              http://www.signaturebar.com/uploads/images/67311.gif

                              Comment

                              Working...
                              X