Announcement

Collapse
No announcement yet.

Cone sag: 4,6% ok med bass element montert nedover?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Cone sag: 4,6% ok med bass element montert nedover?

    Har et antall 15 tommere jeg planlegger å bruke i hjemmekinoen
    Tenker her på 3-4 veis høytalere med 2 stk 15" i hver.

    For å unngå å plassere diskant enheten for høyt vurderer jeg å plassere 1 stk 15" på fronten av kabinettet og en stk i bunnen. ( med 2 stk 15" i fronten av kabinettet vil diskantene lett komme langt over ørehøyde, noe jeg har inntrykk av at er fy fy)

    Er det noen av brukerne her som kan uttale seg om hvorvidt det er en risiko for at elementene i bunnen av kassene vil få problemer med at konen siger ned med tiden?

    Har kikket litt på noen formler på fenomenet "cone sag"
    og resultatet med en xmax på 13,5mm og en fs på 20 hz blir 4,6% sig, grensen skal vistnok være 5%
    Men har jeg regnet rett?

    Det under er sakset fra Partsexpress sine sider:

    Subwoofer Qualification Formulae For Downfiring Configurations


    We are often asked if a particular driver is suitable for using in a down-firing configuration. Below is a formula that takes into consideration the effects gravity will have on the "sag" of the cone structure of any woofer. You will need the Fs, Vas, Sd (surface area of the cone), and the Xmax to determine the relative long term usefulness of up or down-firing any woofer.

    You can calculate the sag of a driver from:


    Percentage of Sag = 24,849 / ( Xmax * Fs²)
    where

    - 24,849 is a constant value based on the relationship of acceleration due to gravity and Pi.
    - Xmax is the maximum linear excursion of a loudspeaker voice coil while remaining within the magnetic flux field (mm).
    - Fs is the free-air resonant frequency of the woofer (Hz).

    The following is the same formula, including the relationship of acceleration and Pi in this case:


    Percentage of Sag = 981,000 / (Xmax * (2 * Pi * Fs)²)
    where

    - 981,000 is acceleration due to gravity (mm/S²) * 100 (for the percentage).
    - Xmax is the maximum linear excursion of a loudspeaker voice coil while remaining within the magnetic flux field (mm). - Fs is the free-air resonant frequency of the woofer (Hz)
    - Pi is the ratio of a circle's circumference and diameter, usually rounded to 3.14.

    As a general rule of thumb, any time the sag exceeds 5% of the driver's Xmax, it's not recommended for a down-firing subwoofer application.

  • #2
    Uten å vite om resten av konstruksjonen ville jeg ikke vært så redd for å ha diskanten over lyttehøyde.
    På den måten får du jo også elementene mer i akustisk fase.
    Det jeg er mer skeptisk til er hva du skal med 2stk. 15 tommere i frontkanalene!?
    Bruker du ikke 5.1 eller 7.1 oppsett?

    Mvh
    Dag Johansen
    "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

    Comment


    • #3
      Originally posted by Dag Johansen View Post
      Uten å vite om resten av konstruksjonen ville jeg ikke vært så redd for å ha diskanten over lyttehøyde.
      På den måten får du jo også elementene mer i akustisk fase.
      Det jeg er mer skeptisk til er hva du skal med 2stk. 15 tommere i frontkanalene!?
      Bruker du ikke 5.1 eller 7.1 oppsett?

      Mvh
      Dag Johansen
      Kjenner jeg øyværinger rett blir det aldri nok bass!
      Bmw e34 520:
      Fountek FR88EX & Peerless SLS213 powered by Audison

      Comment


      • #4
        Originally posted by tofter View Post
        Kjenner jeg øyværinger rett blir det aldri nok bass!
        Hehe, problemet er bare at det fort blir mindre bass om man er uheldig med plassering.
        Det er derfor det lureste er å putte subwooferene samlet på den plassen i rommet det fungerer best!

        Mvh
        Dag Johansen
        "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

        Comment


        • #5
          Originally posted by Dag Johansen View Post
          Uten å vite om resten av konstruksjonen ville jeg ikke vært så redd for å ha diskanten over lyttehøyde.
          På den måten får du jo også elementene mer i akustisk fase.
          Det jeg er mer skeptisk til er hva du skal med 2stk. 15 tommere i frontkanalene!?
          Bruker du ikke 5.1 eller 7.1 oppsett?

          Mvh
          Dag Johansen
          Hei Dag
          Siden jeg i dag bruker 8" mellomtone (Morel) og Audax 34mm diskanter har jeg ikke elementer som sprer særlig godt i toppen så jeg tror ivertfall jeg bør prøve å holde meg mest mulig "on axis"
          (men det er klart at jeg kanskje kan sette mellomtonene over diskantene for å få til dette.

          Per dags dato bruker jeg ikke Sub utgangen på surround receiveren min. derimot kjører jeg et elektronisk delefilter på frontkanalene og egne forsterkere på 2 stk 15" som deler kabinett med mellomtone og diskanter
          Noe som jeg synes fungere bra på både musikk og film (av en eller annen grunn vil ikke surround forforsterkeren min gi lyd på 0.1 utgangen når jeg kjører den i stereo med S/PDIF kilder som PC, DVD eller CD, kun ved Dolby Digital eller DTS spor ville jeg fått utbytte av en sub koblet på den utgangen)

          Utsyret blir jo tross alt brukt til ca 75% musikk og 25% film

          Comment


          • #6
            Flyttes til Off-Topic, da dette ikke er bilstereorelatert.
            Runar E. Olsen ~ Moderator
            Kia Cee'd SW 2011 - Blir snart SQ prosjekt.
            http://www.signaturebar.com/uploads/images/67311.gif

            Comment

            Working...
            X