Announcement

Collapse
No announcement yet.

Focal diskanter får skrapelyd ved litt volum

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Focal diskanter får skrapelyd ved litt volum

    Heisann. Irriterer meg litt over at focal diskantene gir seg litt på høyere volum.
    Får rett og slett en stygg skrape lyd når jeg spiller litt høyt.
    Spessielt på sanger med høy vokal og gitar feks.

    Noen som har noen formeninger her?
    Midbassene og virker som gir seg litt tidlig. Kunne tenkt meg å kunne spilt litt høyere enn nå før det gir seg.

    Komponent settet det gjelder er Focal 165KR drevet av Focal Solid 4.
    Last edited by Stein!; 11-04-2010, 03:35.
    Mercedes-Benz C280 || Focal 165KR || Focal 130CVX || Focal 33V2 || Focal Solid 1 || Focal Solid 4 || Kenwood KDC-W7644UY ||

    Gjør det i dag. I morgen kan det være ulovlig.

  • #2
    mest sansynlig at det skjeer pga lav delefrekvens MEN siden man må gjette hva og hvordan dette er koblet opp kan jeg ikke anbefale annet enn å dele med høyere frekvens eller bruke brattere filtrer.
    --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*
    -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

    Comment


    • #3
      James tenker nok på det samme som meg, sånn cirka.

      Deler du dette via medfølgende delefilter? Hvordan er hele sulamitten kobla?
      Mvh Tony
      - The only road to take is perfection itself

      Comment


      • #4
        Hmm. Cdspilleren er en Kenwood KDC-W7644UY.
        Har delt på 70hz med 12db/oct via kenwooden, så solid 4 kanaleren står da altså på full.
        Også er da frontsettet kobla opp på forntuttaket på 4 kanaleren sammen med tilhørende delefiltre til frontsettet.

        Tenkte jeg skulle prøve å brokoble frontsettet på 4 kanaleren, men får det faen ikke til.
        Spiller KUN på venstre side ved brokobling.

        Delefiltrene står på -3db/oct og flat om jeg husker rett.
        Mercedes-Benz C280 || Focal 165KR || Focal 130CVX || Focal 33V2 || Focal Solid 1 || Focal Solid 4 || Kenwood KDC-W7644UY ||

        Gjør det i dag. I morgen kan det være ulovlig.

        Comment


        • #5
          Minner litt om dette : http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=9388
          [URL="http://www.facebook.com/OttesenDesign"]http://www.facebook.com/OttesenDesign[/URL]

          Comment


          • #6
            Faen så kjedelig. Føler at knittringa bare blir værre. Men settet er rimelig nytt,
            og jeg har ikke lappen enda, så har ikke hørt så veldig mye på musikk heller.

            Noen forslag her folkens? Focal diskantene burde da for faen tåle mer enn som så.
            Noe spessielt høyt spiller det heller ikke.

            Spiller høyere i bilen til mor mi som har 5,25" biltema coaxialer framme i dashbordet.
            Mercedes-Benz C280 || Focal 165KR || Focal 130CVX || Focal 33V2 || Focal Solid 1 || Focal Solid 4 || Kenwood KDC-W7644UY ||

            Gjør det i dag. I morgen kan det være ulovlig.

            Comment


            • #7
              Originally posted by Stein! View Post
              Faen så kjedelig. Føler at knittringa bare blir værre. Men settet er rimelig nytt,
              og jeg har ikke lappen enda, så har ikke hørt så veldig mye på musikk heller.

              Noen forslag her folkens? Focal diskantene burde da for faen tåle mer enn som så.
              Noe spessielt høyt spiller det heller ikke.

              Spiller høyere i bilen til mor mi som har 5,25" biltema coaxialer framme i dashbordet.
              Første og eneste som slår med ved det du beskriver er at du ikke har strøm.
              Ved lav spenning er første kjennetegn knitring i diskanter.
              Har du ekstra batteri i tillegg til det som er i bilen? Har du isåfall sjekka spenning på det?

              Comment


              • #8
                Hmm, bruker kun et batteri, altså det som er org. Og spenninga pleier ikke å være noe problem.
                Starter lett uansett. Merker vell helst hvis spenninga er for lav at feks ene forsterkeren har gått i protect.
                Men jeg skal prøve i morgen å gi den litt turtall og teste da.
                Men jeg mener 95% sikkert at knitringa er der da også.

                Forøvrig så er batteriet greit større enn i andre biler og har 90A dynamo.
                Mercedes-Benz C280 || Focal 165KR || Focal 130CVX || Focal 33V2 || Focal Solid 1 || Focal Solid 4 || Kenwood KDC-W7644UY ||

                Gjør det i dag. I morgen kan det være ulovlig.

                Comment


                • #9
                  Merkelig. Testa litt nå i kveld, og kobla ut subben for å gjøre det enklere å høre.
                  Også stilte jeg balansen over på høyre side, sånn at kun høyre diskant og midbass spilte,
                  og når jeg skrudde opp en god del, omtrent på samme volum som eller når det knitrer,
                  så kom knitringa like mye i venstre diskant som før, selv om det var kobla vekk.....
                  Mercedes-Benz C280 || Focal 165KR || Focal 130CVX || Focal 33V2 || Focal Solid 1 || Focal Solid 4 || Kenwood KDC-W7644UY ||

                  Gjør det i dag. I morgen kan det være ulovlig.

                  Comment


                  • #10
                    Det er ikke høytalerledninger som ligger uisolert en eller annen plass?
                    sigpic

                    Comment

                    Working...
                    X