Announcement

Collapse
No announcement yet.

Reparasjon av PG M44

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Reparasjon av PG M44

    Hei!

    Har en Phoenix Gold M44 som ikke vil slå seg på (overload-lampa lyser).

    Har åpnet den og funnet et par ting som ikke ser helt bra ut.

    1. Ser ut som om disse kablene har hatt det litt varmt. Er dette noe som har noe å si?




    2. Kretskortet er misfarget:






    Fant denne nettsiden: http://phoenixphorum.com/m50-and-m44...vt4213-25.html
    Ser ut som det er et vanlig problem med dette området.
    Noen som vet hvor jeg kan få kjøpt nye kondensatorer, motstander og diode? De med ring rundt litt nede på sida.
    Skulle gjerne hatt kondensatorer som var litt mer varmebestandige.

    Skulle også hatt et par nye rca-kontakter, da et par av de gamle mangler:

    Olav L.
    Volvo 740 GLT -90

  • #2
    Send en pm til Matador, han har peiling

    Comment


    • #3
      Satser på at han ser denne tråden og svarer
      Olav L.
      Volvo 740 GLT -90

      Comment


      • #4
        -bilde 1: er ikke kritisk så lenge isolasjons lakken er hel nærmere trafon.

        -bilde 2: skyldes feil monterte effekt motstander, da disse stråler en del varme så skal de monteres 3-5mm over printplatten, det påvirker også de kondensatorene i nærheten. Best å bytte de ut men ikke nødvendig å bruke 105 graders kondis hvis du løfter motstandene.

        -bilde 3: =bilde 2

        -bilde 4: vanskelig å skaffe den samme type "elendige" RCA finn heller løse som kan skrus fast i lokket. Biltema har noen billige og brukans men skal du ta det helt ut bruk wbt. men om jeg ikke husker feil så er det utgangene som du har bilde av? de skal ikke brukes med mindre du ikke har noe bedre dette er utgangen etter en "elendig delefilter" og buffer -sub out?
        --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*
        -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

        Comment


        • #5
          Takk for svar
          Ante meg at det med lakken ikke var et stort problem, men greit å få det bekreftet.

          Får prøve å bytte ut motstandene, kondensatorene og dioden. Kan det stemme at det er en 15V zenerdiode?
          Hvor stor effekt skal motstandene og dioden tåle?
          Holder det å skaffe komponenter med tilsvarende spesifikasjoner fra elfa.se?

          Stemmer at det er bilde av sub-utgangen, men det er rear input som mangler. Bilde var bare for å vise hvordan den ser ut

          Spørs om jeg skal ta den med på skolelaben etter påske og høre om noen av professorene der har peiling
          Last edited by olav; 28-03-2010, 16:06.
          Olav L.
          Volvo 740 GLT -90

          Comment


          • #6
            husk å ha litt mer avstand på motstandene, de er vel på 2 watt. Zener diodene er jeg ikke sikker på men på m100 sørger disse for spenning til alle opampene så 15 volt er nok riktig og minst 0,5-1w. Kondisene kan du lodde med litt mer lengde på beina og bøye isteden mot printkortet lengst unna effekt motstandene=utsatt for mindre varme stråling=lengre levetid

            RCA kan du isåfall bytte om med den som er defekt, og sette den defekte til sub utgangen da den brukes vel ikke alikevel...de er helt like ellers
            --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*
            -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

            Comment

            Working...
            X